Annons

HTML fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Min bildsida är baserad på coppermine PHP script och där har jag moddat lite och har ett par avsnitt till HTML jag lagt in.
Vad jag vill göra är att separera HTML koden som jag gjort från php koden genom att lägga den i en annan fil. Jag har letat efter en tag för att göra det (typ #include i C eller COPY i COBOL). Är det någon som vet hur man gör på ett enkelt sätt.

<!-- #include file="/includes/pagecode.php"-->

Typ så....

Om php funkar som ASP vilket jag tror att det gör så görs alla includes innan koden för sidan börjar köras.

Tack,

Men då är det väl fortfarande ett php script jag gör include p, eller kan det vara HTML också?
Anledningen att jag vill ha loss HTML från PHP är för att enkelt kunna ändra HTML delen som dyker upp på ett ställe på sidan. Den delen kommer trolgen uppdateras ganska ofta och jag vill kunna göra det med en enkel HTML editor.
På min sida (www.sorkin.se/photo) är det avdelningen med bilder av tecknade gubbar som länkar vidare det gäller. Skulle vilja underhålla det som en separat HTML fil som jag kan editera och bara ladda upp med FTP.

Skillnaden mellan require och include är att exekveringen stoppas vid fel om man kör require. Med include körs resten av sidan vidare med ett varningsmeddelande. Så vilket man använder beror på graden av viktighet i det som inkluderas.

Kör man ssi som i Fredriks rekommendation kan man mig veterligen inte sätta upp webbservern så att man dessutom kan köra php i den sida som innehåller ssi-direktivet.

Kanon,
Nu har jag fått det precis som jag ville ha det och kan underhålla den delen i ren HTML med word eller vad som helst.
Dom här raderna på rätt ställe gjorde susen...

<?php
include("lanklist.htm");
?>

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar