Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HP 5550 eller EPSON 830

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Hej Hopp!

Jag tänkte köpa mig en skrivare nu i dagarna.
Den skall mest vara för enklare utskrifter och för hemmabruk.

De skrivare jag har tittat på hittills är "Hewlett Packard DeskJet 5550" och "Epson Stylus Photo 830 ". Det lutar åt HP:en men jag skulle vilja höra om någon har erfarenheter av någon av dessa?

/Patrik

Jag läser på HP.se at HP 5550 har
svart: 1 200 x 1 200 punkter/tum
färg: upplösning färgoriginal: 1 200 x 1 200 punkter/tum (papper för bläckstråleskrivare/bäst/1 200 punkter/tum textrendering)
upplösning färgutskrift (vid originalupplösning enligt ovan): färgutskrift med 4 800 x 1 200 punkter/tum (optimerat) på premium fotopapper

Vad exakt är 4800 x 1200 (optimerat) ???
Har denna skrivara "bara" 1200 x 1200 dpi?

/Patrik

Sitter precis framför en artikel i PC för Alla där dom testat några "billiga" färgskrivare, och där vann HP 5550 över Epson 830, och enligt tidningen hade HP 5550 bästa foto/färgutskrifterna. Det går inte att se någon skillnad på trycket i tidningen som inte kan vara orsakat av tidningens raster, så om du vill kolla själv så be att få en testuskrift.

Däremot har HP'n fyra bläckfärger (mot Epsons 6) och bara två färgpatroner (en färg och en svartvit). En annan detalj att tänka på är hur beständiga utskrifterna är om du tänker skriva ut foton (inga uppgifter i PfA), samt hur dyr skrivaren är i drift. (Här vinnner HP i PfA)

Lycka till med valet

/Ingo

Tack för svaret Ingemar!

Det lutar åt HPn för mig.
Jag fick reda på att HPn blandar färgerna och sätter 1 punkt istället som Epson som sätter många punkter för att ge sken av rätt färg.

/Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar