Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hoya filter

Produkter
(logga in för att koppla)

AKA

Aktiv medlem
!!!MENAR COKINFILTER!!!

Är väldigt imponerad av det resultat många får med graderade gråfilter till sina naturbilder.

Har en filterhållare till min 50 1,8 samt lite fyrkantiga filter men vill ha en hållare till mitt 17-40 mm också. Vart är bäst att beställa från? Finns så otroligt många sidor på nätet som säljer.

!!!MENAR COKINFILTER!!!
 
Senast ändrad:
Jo, men hållaren jag har är så liten att jag skulle förlora vidvinkeln på 17-40:n. Letar efter en hållare som gör att jag kan använda mig av 17 mm läget.
 
Aha,du menade så.Ja,det är hållaren P,som du ska ha,det har jag till mitt 17-40 och det funkar kanon.

Scandinavian Photo ska ha den också.
 
Ok, filterhållare P samt en anpassningsring på 77 mm alltså, då klarar sig 17 mm läget?
 
Javisst.Men det är klart,kör du analogt eller med en kamera med fullformatssensor så kan det bli strul.Men med 20D,350D o.s.v. så går det bra.
 
Är du ivrig (har sett att det inte finns i lager på SP) kan du kolla på photax.se också, de brukar ha sånt där hemma, dvs filterhållare, anpassningsrimgar och en del filter.
 
Tack så mycket för hjälpen. Kör 10D så de ska gå bra. Lägger nog in en beställning nu, det va ju inte så dyra prylar. Filterna är lite dyrare ser jag men jag får väl spara en slant.

Kollar photax oxå...tnx
 
Ja,men då är det inga problem.Jag beställde själv från B&H för jag skulle ha några filter och det blev samma pris eller kanske nån tia billigare,plus att de hade alla saker hemma.
 
Beställde nu från Photax och dom ligger lite billigare i pris än SP (170+115+frakt 75). Dom sa att man förlorar lite vidvinkel iom att hållaren sticker ut en bit, även vid crop x1,6. Rekomenderade att såga bort yttersta "filterfacket" om jag tyckte hållaren klipper bort för mycket av bilden.
 
Hmmm,låter konstigt.Det är inget jag har lagt märke till.På ett vidare objektiv kanske,men inte på 17-40 på en 10D alt. 20D.

Ja ja,du får testa och se.Har för mej att det ska vara vid 24mm innan det börjar märkas och utsnittet blir ju ungefär 27-28mm.
 
Om det blir problem kan man kapa bort de två yttersta spåren på filterhållaren för att slippa vinjettering. Det är inte speciellt ofta man kör fler än ett filter ändå.

Har kört med ett 20mm objektiv på min analoga kamera (= digital fullformat sensor) utan problem på detta sätt. Så om du inte har fullformatsensor bör det vara lungt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.