Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hot mot fotograf.

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste om det på expressens sida och kände igen ditt namn härifrån FS.

Hoppas du klarade dig oskadd från detta. Tråkigt att höra att du fick prylar förstörda, hoppas du får ersättning för det på något sätt.

F-n att galningar ger sig på yrkesfolket. Är det räddningstjänsten som får skit nästa gång?

Lycka till framöver Pontus!

/Arne

Ja vad kan man göra???

Det är bara att beklaga det inträffade gällande kameran.
Hoppas det går bra och att du kan få ersättning för den.
Tar för givet att det var den nya vidokameran också eller?

Som tur är så har jag klarat mig från hangemäng än så länge.
ja det var en annan fotograf som gav sig på mig för länge sedan. Han var sur för att jag inte stått på hans sida när polisen bojade honom och släpade in honom i en polisbil efter det att han betett sig dumt. Vid ett senare tillfälle så gav han sig då på mig eftersom jag inte "hjälpt" honom när polisen grep honom! Hmmm!
men men.... det är en annan och lång historia! ;)

Hoppas det löser sig med din kamera!

/Gyld

Ja.. nu har man inte använt fotosidan på ett tag och man känner att man börjar få distans till sidan. Loggar dock in då och då för att se om det hänt något. jaja, det var väl inte det jag ville komma till egentligen..

ok, jag var inte där osv. men det är ju kul att se att ni har dömt killen innan han är dömd av domstolen (alltså, han ÄR skyldig till mordbrand).

Om nu så inte är fallet, kan ni då någonstans förstå mannens frustration när hela hans hus brinner upp och samtidigt står det någon och filmar händelsen (eftersom det ligger i allmänintresset..)

Kan ni förstå om man blir förbannad när någon ser en möjlighet att tjäna pengar på att hans hus brinner ner, minnen osv.

Visst, han kanske blir dömd för mordbrand (och då var det han sjäv som tuttade på osv) men tills domen har falit kanske vi kan se det ur en annan synvinkel också

hoppas att ditt stativ klarade sig, hursom så mår nog stativet bättre än mannen som ev. tände på sitt eget hus.

Förstår någon vad jag menar?

Joppe skrev:
Ja.. nu har man inte använt fotosidan på ett tag och man känner att man börjar få distans till sidan. Loggar dock in då och då för att se om det hänt något. jaja, det var väl inte det jag ville komma till egentligen..

ok, jag var inte där osv. men det är ju kul att se att ni har dömt killen innan han är dömd av domstolen (alltså, han ÄR skyldig till mordbrand).

Om nu så inte är fallet, kan ni då någonstans förstå mannens frustration när hela hans hus brinner upp och samtidigt står det någon och filmar händelsen (eftersom det ligger i allmänintresset..)

Kan ni förstå om man blir förbannad när någon ser en möjlighet att tjäna pengar på att hans hus brinner ner, minnen osv.

Visst, han kanske blir dömd för mordbrand (och då var det han sjäv som tuttade på osv) men tills domen har falit kanske vi kan se det ur en annan synvinkel också

hoppas att ditt stativ klarade sig, hursom så mår nog stativet bättre än mannen som ev. tände på sitt eget hus.

Exakt var och i vilket av inläggen ser du att någon dömt honom för det brott han misstänks för??

/ E

ok, kanske inte dömt honom men om det nu är så att huset har brunnit ned på annat sätt, finns det ingen medkänsla med personen ifråga? är kamerastativet osv verkligen det mest tragiska med denna historia i sånna fall.

vad svarar du på mina andra frågor? kan du förstå frustrationen

edit: no edit.. ångrade mig/orkade in te formulera mig..

edit2: lasse>> vad är det förresten du menar att man ska göra med namn o personuppgifter (vad det adresser också (kommer inte ihåg.). anmäla honom för polisen? (ja, just det..)

Senast ändrad:
Joppe skrev:

Ja och nej.

För det första kan jag inte se att någon i denna tråden har dömt killen för branden. Däremot står det i artiklarna att han är misstänkt för det.

Det jag reagerar på är att han har gett sig på Pontus, och det reagerar jag på oavsett vem som ev. tänt på.

Jag kan inte se att någon i den stuationen (huset brinner mm) skulle ha rätt att ge sig på någon som står och filmar/plåtar. Att bli förbannad är en sak, men det rättfärdigar inte att ta till våld!

Det är min åsikt och det är det jag reagerar på!

Att sedan killen säkert mår dåligt är säkert rätt. Men jag försvarar inte honom, det är inte han som är offret i den situationen vi diskuterar här. Det är Pontus.

/Arne

jag tycker självklart att det är tråkigt för pontus, har inte påstått något annat. men samtidigt så undrar jag vem som lidit den "största" skadan.

skulle du ha lätt att kontrollera alla dina impulser om ditt hus brann ner o jag kom dit för att tjäna en hacka. (på att det brann ned)

edit: o nej, jag är inte FÖR våld (inte på fotografer heller) även om jag ibland kan förstå folk som klipper til dem

Joppe skrev:
vad svarar du på mina andra frågor? kan du förstå frustrationen

Egentligen inte. Situationen borde rendera till att skrika efter hjälp, varhelst den kan finnas.
Finner det föga sannolikt att t.ex Pontus skulle förvägrat honom att ringa 112 om han hade behövt detta.

Att reagera som denne uppebarligen gjorde, kan anses som misstänkt.

Det skulle ju till och med kunna vara så, att en film på brandförloppet skulle kanske underlätta utredningen för försäkringbolaget. Det skulle inte jag tacka nej till, om olyckan är framme.

/ E

Joppe skrev:
edit2: lasse>> vad är det förresten du menar att man ska göra med namn o personuppgifter (vad det adresser också (kommer inte ihåg.). anmäla honom för polisen? (ja, just det..)

Just det, anmälan till polisen. INGET annat.

/ E

Det enda jag har gjort är att polisanmält händelsen mellan honom och mig, jag har inget med mordbranden att göra.

Tänk om inte sådnana som jag fanns, vad skulle man då visa i tvnyheterna eller tidningarna. En tidning utan bilder hur roligt är det? Eller tvnyheter med bara en gubbe som läser nyheterna utan några livebilder....

Vi fotografer behövs och gör bara vårat jobb, skildrar verkligheten i bild!

skrika efter hjälp? uppenbarligen var ju SOS larmat, annars hade det kanske inte varit ngn fotograf där.

undrar fortfarande vad du menar med de offentliga uppgifterna du pratade om innan

Thunderbird skrev:
Just det, anmälan till polisen. INGET annat.

/ E

åhå.. quote-funktion.

ja just det.. nu känner inte jag dig osv, kanske ville du bara skoja men för MIG så känns det INTE som om det var det du menade när du skrev det. skämt eller inte. det är min personliga åsikt.

Joppe skrev:
jag tycker självklart att det är tråkigt för pontus, har inte påstått något annat. men samtidigt så undrar jag vem som lidit den "största" skadan.

skulle du ha lätt att kontrollera alla dina impulser om ditt hus brann ner o jag kom dit för att tjäna en hacka. (på att det brann ned)

edit: o nej, jag är inte FÖR våld (inte på fotografer heller) även om jag ibland kan förstå folk som klipper til dem

Husägaren har naturligtvis lidit stor skada, på olika sätt. Det är tragiskt, inget snack om det och det tror jag många håller med om.

Det är inte lätt att kontrollera sina impulser i det läget. Tro mig, jag har varit i den situationen att huset brinner. Och det var många fotografer på plats. Det såg jag efteråt, för under tiden gick all energi åt att rädda vad som räddas kunde. Det som händer runt omkring ser man inte, inte jag i alla fall.

Det kan säkert uppstå situationer då även jag skulle kunna ta till våld. Kanske även mot en fotograf. Men det innebär inte att jag gör rätt om det är oprovocerat och jag måste då ta mitt straff. Precis som om jag åker på en fortkörning...det är ju inte polisens fel.

/Arne

SM0SBI skrev:
Det enda jag har gjort är att polisanmält händelsen mellan honom och mig, jag har inget med mordbranden att göra.

Tänk om inte sådnana som jag fanns, vad skulle man då visa i tvnyheterna eller tidningarna. En tidning utan bilder hur roligt är det? Eller tvnyheter med bara en gubbe som läser nyheterna utan några livebilder....

Det finns så många tragiska exempel på folk som skickar in "live-bilder" att jag inte ens orkar börja (OBS, säger inte att du är sådan!)

Men faktum är att nu ringer folk oftare 71 000 än 112 när det händer ngt i hopp om att bli belönade från (den ibland något fult titulerade "Aftonhoran" (anses detta ord som för grovt får gärna ngn mod plocka bort det.))

Var detta en viktig nyhet som jag behövde bilder eller film till - tveksamt..

nu ska jag ut o traska på en tunn lina som kommer att göra många arga..

Dölj inte era egna ekonomiska intressen bakom ursäkten typ 'vi skildrar verkligheten osv.' vad skulle världen få veta utan oss osv. Det finns viktiga nyheter, kallar ni detta vikiga nyheter finns det en riks för att ni undergräver den egna kåren.

SM0SBI skrev:

Fotografer som skildrar verkligheten på ett oförskönat sätt behövs verkligen! Som tur är reagerar inte alla på samma sätt som här vilket är lite tur ;-) Bra bilder på både brand och juvelen som fick åka målad bil! :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar