Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Home video

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludvig Johansson

Aktiv medlem
Har joxat på med min Canon RP och DaVinci Resolve. Mycket att lära för mig. Här är senaste filmen. Svårast är att få bra ljud, särskilt som det ofta blåser där jag bor.
 
Jättefin trädgård! :)

Som ljudtekniker tänker jag på ett par saker, framför allt att du skulle kunna få ner bakgrundsbruset en hel del i klippen där du pratar i bild. Det är ju inte vindbrus här, inte ett löv som rör sig, utan brus som sannolikt kommer av för låg insignal från början. Står du ett par meter från kameran så kommer du att behöva ha en mikrofon på/nära dig, man kan inte vänta sig bra resultat från bara kameramiken. Ett enkelt sätt är då att använda en (förhållandevis) billig trådlös mygga i stil med Röde Wireless GO eller motsvarande.

Du kan fortfarande använda kameramiken för atmosfärljud, men sannolikt (jag har inte koll på Eos RP specifikt) inte samtidigt som du använder en extern mikrofon. Däremot behöver du ju inte göra det samtidigt; du kan förslagsvis använda kameramiken för atmosfärljud under någon eller några litet längre klipp och sedan använda den ljudfilen som bakgrund under stora delar eller hela filmen även när du klipper in andra bilder. Då slipper du att atmosfärljudet hoppar i nivå och karaktär som det gör nu, när du använt både bild och ljud från de kortare klippen.

I den här filmen är det ju din röst på plats som hörs, och det finns det ofta ett värde i - det understryker att du verkligen är ute i miljön och en del av den. Ibland kan det vara bättre att spela in speakerröst separat, på enklaste sätt i en tyst och dämpad miljö som t ex ett sovrum. Då kan du använda kameramiken om du är relativt nära den (läs: någon eller några decimeter, helst inte rakt framför munnen med risk för puffar). Oavsett vad du använder för mikrofon så håll koll på inspelningsnivån, som du vill ha i manuellt läge och inte automatiskt. Justera nivån så att topparna i din röst hamnar någonstans i det gula fältet strax till höger om "12"-markeringen i kamerans display.
 
ANNONS