Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Holga 120N -Problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Det vanligaste felet när man har en blank film är väl att man misslyckats med filmladdningen så att filmen inte matas fram överhuvudtaget. Men nu var det ju en Holga du hade, och du har väl sett efter att filmen matas fram ordentligt, genom det rödfärgade fönstret på baksidan?
 
Det vanligaste felet när man har en blank film är väl att man misslyckats med filmladdningen så att filmen inte matas fram överhuvudtaget. Men nu var det ju en Holga du hade, och du har väl sett efter att filmen matas fram ordentligt, genom det rödfärgade fönstret på baksidan?

Jag har sett efter att filmen "matas" fram ordentligt genom fönstret på kameran. Jag minns bara att det var en kodak sv ISO 100 film, inga detaljer.
Jag ska försöka citera vad dem sa på labbet.

-Det var ingenting på din film, den var blank, oexponerad.(Här tar killen i butiken fram rullen och drar ut den för att visa mig att den är blank)
- Vad har du för kamera?
-Jag har en Holga 120N, det är en billig kamera i plast som läcker ljus lite här och var, så det är kanske inte så konstigt att det inte blev nått, mitt ex kanske var ett riktigt dåligt exemplar.
-Jaha ja, den kameran har jag inte hört talas om men är du säker på att den fungerar?
-Nej, jag vet inte om den fungerar, detta är min premiärrulle.
-Ja något fel är det uppenbarligen på din kamera eftersom inget finns på filmen.
-Ja, om du säger det så, synd jag hade sett fram att plåta lite film.
- 75.-, tack. Den här har vi haft ivägskickad så det får man betala oavsett.
-Öhh, jaha ja, fan, jag får pröjsa då.
 
Har du fotat förut med Holgan eller är det första rullen? Har du köpt kameran begagnad eller ny? Slutaren kan ju vara defekt så att den inte öppnar sig, du kan kolla det genom att ha bakstycket av och titta genom slutaren och optiken mot en lampa när du trycker av. Då ska det komma en liten "ljusblixt" i slutaröppningen. Gör det inte det så är det sannolikt slutaren som inte öppnar sig, och filmen får inget ljus.
 
Med tanke på att många labb inte ens vill ta i svartvitt med tång törs jag nästan garantera att den körts i C41. Dessutom borde det tillkomma mer än 75 pix om du fått en svartvit 120-film skickad och framkallad.

Men se så. Prova en rulle till nu. Skicka in den till Crimson, fyll i att den ska framkallas svartvitt (om den är svartvit) och du ska se att allt funkar som det ska. Själv låter jag inte labb skicka iväg min film någonstans, eftersom jag då lika gärna kan skicka själv och lägga pengarna som prispålägget skulle kosta mig på annat. Som mer film.
 
Har du fotat förut med Holgan eller är det första rullen? Har du köpt kameran begagnad eller ny? Slutaren kan ju vara defekt så att den inte öppnar sig, du kan kolla det genom att ha bakstycket av och titta genom slutaren och optiken mot en lampa när du trycker av. Då ska det komma en liten "ljusblixt" i slutaröppningen. Gör det inte det så är det sannolikt slutaren som inte öppnar sig, och filmen får inget ljus.

Yes, slutaren verkar funka, även i bulb och på båda "bländarna". Har testat enligt ovan.
Kameran är ny. Detta är min första Holga
 
Med tanke på att många labb inte ens vill ta i svartvitt med tång törs jag nästan garantera att den körts i C41. Dessutom borde det tillkomma mer än 75 pix om du fått en svartvit 120-film skickad och framkallad.

Men se så. Prova en rulle till nu. Skicka in den till Crimson, fyll i att den ska framkallas svartvitt (om den är svartvit) och du ska se att allt funkar som det ska. Själv låter jag inte labb skicka iväg min film någonstans, eftersom jag då lika gärna kan skicka själv och lägga pengarna som prispålägget skulle kosta mig på annat. Som mer film.

Sant! Tack!
 
holgan funkar alltid på ett eller annat sätt, är det någon kamera som du alltid kan lita på att ger nåt så är det en holga. Det finns färre rörliga delar än du kan tro i den. Visst dom läcker lite ljus, men inte så att det skulle överexponera allt fundamentalt. även om du kommit åt att switcha till bulb av misstag så ska du ha nåt spår på bild. nu ska du komma ihåg att du har öppningarna ca 13 och 20 och tiden 1/100. Brukar aldrig i scandinavien lägga nåt under 400iso i mina holgor, 400 på en solig sommardag är ok. Trots förstås att du nu med din 100iso skulle ha underexponerat allt så ska ju tillverkaren mm synas på filmen. Skulle påstå att det 100%säkert är labbet som gjort bort sej. ifall du satt i rullen till vänster och tog ut ur höger fack så har du exponerat filmen. Hälsa dem det.

ps. vill du kolla att den funkar. ta baklocket bort lyft kameran mot en ljuskälla och skåda öppningen släppa ljuset in när du trycker på avtryckaren. that's all.
 
s brukar stå för saturated när det är Kodak. I alla fall på filmaskarna.
& Saturated innebär mycket färg men jag kan ju ha fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.