Annons

Hjalp! Vimmelfotoutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Folkestad

Aktiv medlem
Hej!

Just nu ar jag i Australien och backpackar runt, men i var kommer jag hem till Sverige och i sommar ska jag jobba som vimmelfotograf pa nattklubb pa vastkusten.

Jag skulle behova hjalp med att satta ihop ett bra "paket" for vimmelfotografering. Allt behovs; kamera, blixt, objektiv, omnibouncer (heter det sa?) etc.

Vore jattesjyst om jag kunde fa lite tips pa bra utrustningspaket! Helst inte sa dyrt, hade tankt mig en kamera i Nikon D50/Canon 350D-klassen.

Tack pa forhand! Hoppas det inte ar allt for kallt i Sverige ;)

Mvh
 
Hej!

Skulle nog köra en D80 ell D70S med en 18-70 nånting... Plus en extern blixt.
Skulle nog funka rätt toppen.

Själv använder jag min D1 med DX 18-70/3,5 tillsammans med en SB-24, tyvärr funkar inte TTL då men man får köra manuellt vilket funkar toppen.

Men hade jag fått välja idag och hade pengarna hade jag nog kört ovanstående. Kanske hade jag jagat fatt i en 18-70/2,8 istället.

Helt upp til dig hur mycket pengar du lägger på det...

Hälsningar,
Peter

PS, det är svinkallt (regn o blåst)...
 
Peter Nessler skrev:
Hej!

Skulle nog köra en D80 ell D70S med en 18-70 nånting... Plus en extern blixt.
Skulle nog funka rätt toppen.

Själv använder jag min D1 med DX 18-70/3,5 tillsammans med en SB-24, tyvärr funkar inte TTL då men man får köra manuellt vilket funkar toppen.

Men hade jag fått välja idag och hade pengarna hade jag nog kört ovanstående. Kanske hade jag jagat fatt i en 18-70/2,8 istället.

Helt upp til dig hur mycket pengar du lägger på det...

Hälsningar,
Peter

PS, det är svinkallt (regn o blåst)...

Tack for ditt svar!

Vad ar TTL for nagot? Min budget ligger val for ovrigt pa kanske 8000;-, 10000;- tops! Ar begagnat ett alternativ kanske?

Se till att det blir var nu sa jag kan komma hem utan att frysa ihjal ;)
 
Andreas Folkestad skrev:
Tack for ditt svar!

Vad ar TTL for nagot? Min budget ligger val for ovrigt pa kanske 8000;-, 10000;- tops! Ar begagnat ett alternativ kanske?

Se till att det blir var nu sa jag kan komma hem utan att frysa ihjal ;)

TTL är blixtautomatik...
SB-24 är ju tillverkad för analoga kameror så den kommunicerar inte på automatik med D1:an...
Man får övertala den lite...hehehe!

Tja, du kan nog få tag på bra begagnad D70 för ca 5000 och sedan få pengar över till blixt... En SB-600 som är gjord för digitalt kostar ca 2500 pix, går nog att få billigare...

Ber alla Canon fans om ursäkt, då jag inte har koll på deras motsvarande, vilket ju garanterat finns...

Hälsningar,
Peter

PS, skall se vad jag kan göra angående vädret...
 
Skulle rekommendera Nikon D70, D70s eller Canon 20D. Anledningen är att de har hyggligt bra sökare (oftast bättre än sina mindre syskon). Mer prisvärda kameror är svåra att hitta. Ca 4000-7500kr.
Objektiv lämpligen Sigma 18-50/2,8, eller Tamron 17-50/2,8. Tamron verkar vara snäppet bättre men sigmat är mycket bra det med och går numer att hitta begagnat runt 2500kr.
Blixt, extrabattri och 2st 2GB minneskort.

(Nikon sägs ha bättre blixtmätning än Canon, har själv ingen erfarenhet av Nikon eftersom jag kört Canon i 20år och deras duger åt mig. Canon har kanske en liten fördel med lågt brus på höga ISO tal vilket kan vara en fördel om man vill ha lite bakgrundsljus med i bilderna. Brukar bli bra på nattklubbar.)

Edit: bra sökare är viktigt när man fotograferar i mörka miljöer, annars ser man knappt vad man ska fotografera. Pentax ska tydligen vara bra på det också men jag har ingen egen erfarenhet. Minolta D7D kan också vara ett alternativ med mycket bra sökare.

Alternativt objektiv skulle kunna vara sigma 20/1,8, 24/1,8, 28/1,8 eller 30/1,4. Då får du ju också en mycket tydligt ljusare sökarbild. Skulle dock tippa på att alla dessa mår bra av att bländas ned till 2,8 men det gör ju inget. Den ljusa sökarbilden har du ju ändå.
 
Senast ändrad:
SixBySix skrev:
(Nikon sägs ha bättre blixtmätning än Canon, har själv ingen erfarenhet av Nikon eftersom jag kört Canon i 20år och deras duger åt mig. Canon har kanske en liten fördel med lågt brus på höga ISO tal vilket kan vara en fördel om man vill ha lite bakgrundsljus med i bilderna. Brukar bli bra på nattklubbar.)

Edit: bra sökare är viktigt när man fotograferar i mörka miljöer, annars ser man knappt vad man ska fotografera. Pentax ska tydligen vara bra på det också men jag har ingen egen erfarenhet. Minolta D7D kan också vara ett alternativ med mycket bra sökare.

Helt riktigt ovan...särskilt sökaren...
Har också hört det där med blixtmätningen, men samtidigt har jag inte sett bilder att jämföra mellan...
Bruset är helt riktigt, men är det inte rätt hyfsat på D70S o D80? Vet inte bara frågar...
Men Canon är ju erkänt bättre på detta område...


Ja du, det är en djungel...

//Peter
 
Hej igen!

Haller just nu pa att kolla lite pa utrustning har i Sydney. Har dock annu inte kollat pa omnibouncer eller vad det heter. Vad ar det egentligen och vad har man det till?

Tack/A
 
Andreas Folkestad skrev:
Hej igen!

Haller just nu pa att kolla lite pa utrustning har i Sydney. Har dock annu inte kollat pa omnibouncer eller vad det heter. Vad ar det egentligen och vad har man det till?

Tack/A

Tjaba!

Det är en liten vit plastpryttel som man
trär över blixten och på så sätt får ett lite
mildare blixtsken.

Man kan väl kalla det en sorts dämpare av blixeffekten, har aldrig använt en sådan.
Men det finns garanterat gott om fotografer här som använder en sådan...

Hälsningar,
Peter
 
Ah, okej jag tror jag förstår. Är det något man "måste" använda vid vimmelfoto? Någon som har exempelbilder på bilder som är tagna med resp. utan omnibouncer?
 
bara ett tips, flyger du över KL på hemvägen så finns det hyfsat billiga fotoaffärer där.
Köpte en sb 600 gör 900 kr, 50mm 1,8 för 800 kr och en hel del annat smått och gott.
 
Nicklas sjögren skrev:
bara ett tips, flyger du över KL på hemvägen så finns det hyfsat billiga fotoaffärer där.
Köpte en sb 600 gör 900 kr, 50mm 1,8 för 800 kr och en hel del annat smått och gott.

Sweet man! Tror du detsamma galler i Singapore (ska vara dar nagra dagar pa vagen hem)?
 
Singapore har ju mängder med affärer som säljer teknik om jag minns rätt (har inte varit där på åratal). Någon bra måste du ju hitta och sen pruta på! Finns säkert folk som kan ge mer konkret råd om affär. Har ju som sagt inte varit där på åratal, men gud va jag vill tillbaks!
 
Vet inte, men du bör iallafall få det billigare än hemma i sverige. Titta runt för priserna skiljer sej rätt så mycket från ställe till ställe. Tänk på att prislapparna har rätt högt belopp men det brukar inte vara det priset som gäller. Skulle du sen åka till Lankawi så är det en skattefri zon, köpte en D80 med 18-135 mm för 7900 kr, fick ett 2 G minnes kort klass 3, väska, filter och en SB 600 på köpet.
Tror jag hade kunnat få det billigare, känndes så ialla fall. Men du vet hur det e´ när man vill ha nåt. Lycka till i sökandet
 
Tusen tack för era svar!

Lankawi förresten, är det en stadsdel i Singapore? Isåfall låter det som ett paradis ju!

Tack också för tipset om den gula lappen!
 
I singapore finns en fotoaffär som heter John 3:16 (eller 3:14, kommer inte ihåg). Namnet beror på att butiken ligger på tredje våningen och är butik 16 (eller 14) på den våningen. De brukar rekommenderas när det gäller singapore. Exakt vart i singapore den ligger kommer jag dock inte ihåg, men det kan du nog söka reda på nätet ;)

Omnibouncer är i mitt tycke den absolut mest överskattade och överprissatta mjölkvita plastbiten som världen har skådat. Blixtljus blir inte mjukare genom att man sätter en mjölkvit plastbit framför det, det är _ytan_ på ljuskällan som påverkar ljusets mjukhet. Ju större ytan är relativt till motivet desto mjukare blir ljuset.
Vad en omnibouncer gör är att den sprider ljuset en aning, så att lite ljus t.ex. studsar i taket. Är det då högt i tak eller taket t.ex. är svartmålat så blir omnibouncerns enda effekt att den äter upp blixtens batterier snabbare.
 
Walle skrev:
I singapore finns en fotoaffär som heter John 3:16 (eller 3:14, kommer inte ihåg). Namnet beror på att butiken ligger på tredje våningen och är butik 16 (eller 14) på den våningen. De brukar rekommenderas när det gäller singapore. Exakt vart i singapore den ligger kommer jag dock inte ihåg, men det kan du nog söka reda på nätet ;)

Omnibouncer är i mitt tycke den absolut mest överskattade och överprissatta mjölkvita plastbiten som världen har skådat. Blixtljus blir inte mjukare genom att man sätter en mjölkvit plastbit framför det, det är _ytan_ på ljuskällan som påverkar ljusets mjukhet. Ju större ytan är relativt till motivet desto mjukare blir ljuset.
Vad en omnibouncer gör är att den sprider ljuset en aning, så att lite ljus t.ex. studsar i taket. Är det då högt i tak eller taket t.ex. är svartmålat så blir omnibouncerns enda effekt att den äter upp blixtens batterier snabbare.

Har varit i Singapore 2 gånger förut och gissar att butiken du menar ligger i Sim Lim Square - det gigantiska elektronikvaruhuset som ligger där. Ska Googla på det! Tack för tipset!

Ang. omnibouncern så skulle det vara fint med ett par bilder tagna med resp. utan den. Bra med dina synpunkter.

Tack för all hjälp hittills!
 
Nej lankawi är en turist ö på västkusten i norra malaysia. Rätt okey ställe har varit där 2 gånger nu, Bara en vecka i taget på slutet på en längre krävande semester, du vet varva ner innan man kommer hem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.