ANNONS
Annons

Hjalp! Vimmelfotoutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen!

Nu är jag i Singapore och är i taget med att köpa en kamera.

Har börjat få upp ögonen för Nikon D40 som verkar vara helt ok, men jag vet inte. Vad tror ni? Skulle denna tillsammans med SB-400/SB-600 fungera som vimmelfotokamera? Eller borde jag lägga några kronor till på en dyrare kamera?

Tack på förhand!

Mvh Andreas
 
D40 är väl helt OK men har sina begränsningar. Du kan bara använda de nya objektiven som har inbyggd fokuseringsmotor. Det finns ingen fokusmotor i kameran! (Du kan inte fota med enkla mellanringar för macro t.ex.) I övrigt är den väl som D70 var när den kom ut.
 
Maxieboy skrev:
D40 är väl helt OK men har sina begränsningar. Du kan bara använda de nya objektiven som har inbyggd fokuseringsmotor. Det finns ingen fokusmotor i kameran! (Du kan inte fota med enkla mellanringar för macro t.ex.) I övrigt är den väl som D70 var när den kom ut.

Utöver det där med objektiven, är det något annat som är väldigt begränsande med D40?
 
Hej igen! :)

Nu har jag köpt en Nikon D50 med kitobjektivet och är hittills väldigt nöjd! Men jag har inte börjat vimmelfota än pga att jag inte har någon extern blixt.

Har kollat runt lite och såklart spanat en del på SB-600, men den är ju ganska dyr... Hittade nyss Nissin Speedlite Di622 som verkar vara en väldigt prisvärd blixt. Vad vet ni om den?

Förresten, tror ni att det är kört att vimmelfota på nattklubb med kitobjektivet (18-55/3,5-5,6)?
 
jofawe skrev:
jag fotar vimmel med ett 18-55 kitobjektiv, D80 och SB600 .. funkar kalas!

Ah, va skönt att du säger det. Någon sa att det var kört med kitobjektivet nämligen :p

Har du någon exempelbild man kan få se? Tänkte nämligen också köpa just SB-600 (eller Nissin-blixten då).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.