Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjælp til pris

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Buch

Aktiv medlem
Hej jeg har været på en messe og tage billeder af en udstillers stand.

Jeg har f skatte seddel og eget fortag men har ikke fået en prisliste fra SFF endnu.

Så jeg tænkte om jeg kunne få lidt hjælp her.

Det drejer sig om ca 30 billeder, leveret på cd.

Det hele har taget mig max 3 timer.

Hvad skal jeg tage for det?

Er taknemlig for jeres hjælp.

mvh
 
Det kanske inte är mycket till

hjälp jag kan ge. Men jag ska säga hur jag gör i samma situation, vilket händer ganska ofta. Det är inte särskilt proffsigt och många anser nog att det illojalt mot branschen, oetiskt och så vidare. Men jag vet att det är ganska vanligt, även bland "riktiga" yrkesfotografer.
Jag sätter priset utifrån min relation till den som frågar, storleken på företaget, kvaliteten på bilderna, vad de ska användas till och vilket humör jag är på. Stora företag får betala mycket om jag känner att bilderna är bra. Riktigt små företag eller skolor som ofta är med på mässor kan få bilderna gratis om jag är lite mer än flyktigt bekant med beställaren.
Om de ska ha bilderna i en påkostad broschyr får de också betala fullt.
Fullt pris för mig är 1200 kronor för en bra bild och 3000 kronor om det är flera bilder. Om det är bra bilder beror oftast på belysningen och om jag orkat släpa med mig stativet. Om jag tycker att bilderna blir dåliga gör jag ingen affär och ger eller inte bort dem gratis.
Jag erbjuder inte papperskopior utan de får bilderna i ett mejl, på CD eller också laddar de ner dem direkt i en laptop.
Om jag får pengarna direkt utan kvitto så prutar jag mellan 30 och 50 procent. Om det är bekanta, vilket händer relativt ofta eftersom jag jobbat länge på samma branschtidning, får jag ofta en middag och ett par öl för besväret. Det ska tilläggas att jag inte marknadsför den här tjänsten och att jag sällan lägger ner mer än några minuter på fotograferandet.
Om någon efteråt vill köpa publicerade bilder gäller prislistan som i princip är den BLF har upprättat.
Det kan verka som om jag fäljer en noggrannt genomtänkt strategi, men det här besluten tar jag på stående fot och ofta säger jag nej, eftersom jag inte hinner eller vill. Det har hänt att jag inte fått betalt och då driver jag inte det längre än till en inofficiell påminnelse.
I det fall du beskriver skulle jag ta 3 000 kronor, förutsatt att jag ändå var på mässan och att bilderna är hyfsade.Och då skulle jag plåta i Jpeg och inte bjuda på efterbearbetning.
Risken är att mitt svar inte gjort dig mycket klokare, men kanske gav det nåt.

Hälsar Klas B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.