Annons

Hjälp !!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

karmi

Aktiv medlem
Hejsan Vänner

Behöver eran expert hjälp

Eos 100/Elan har ni någon erfarenhet av denna,
hur är den vill veta allt


Har en fråga till

Eos 100 elan
Eos 700
Eos 1000F

Kan man jämföra dessa 3 och om,Vilken rekomenderar ni då

mvk/Micke
 
har inte provat någon av nämnda husen, men vanligtvis brukar ett lägre nummer vara en bättre modell.
Kolla in recentionerna här på fotosidan, det kan kanske hjälpa.
 
Alla tre kamerorna är ganska gamla, skulle tro att de snittar 10 år sedan presentation.

Om vi börjar med EOS1000 så är det en plastig, liten kamera med ganska få funktioner. Den väger nästan ingenting och är inte mycket att ha. EOS100 är lite stabilare men fortfarande ganska plastig och med dagens mått tämligen enkel. 700an har jag för mig är äldre än de här två, vet inget om den.

Om du går i planerna att köpa någon av dem så gör inte det. En EOS300v är ett betydligt bättre val, snabbare AF, bättre exponeringssystem osv. Dock kan du inte använda gamla FD-objektiv på den (men det kan du åas inte på någon av de andra heller!)
 
kan man inte skaffa någon slags fattning så att de gammla FD gluggarna passar?
skulle ju bli blilligt då med alla beg FD gluggar som finns.
 
konstigt att inte folk pratar mer om det...
är FD objettiven dåliga eller?
Man har väl inte autofokus?
 
Av dessa tre modeller är EOS 100 helt klart att föredra.. Kolla gärna in Canonöversikten för mer information.

Har själv haft en EOS 100 och det är en mycket trevlig och framförallt tyst kamera.
 
Den adaptern har en lins i sig (en svag telekonverter) för att behålla fokusering på oändligt. Jag skulle hålla mig långt ifrån något som har optik i sig och heter Hama... Men även om det vore kvalitetsoptik så försämrar det lite, och då känns ju poängen med att kunna köra FD-grejer rätt liten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.