Annons

Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael-75

Medlem
Har nyligt köpt min första digitala kamera, en Panasonic FZ18.Hur tusan ställer jag in bildstorleken så att den blir mindre?? mina bilder varierar från 1,3mb till dryga 3mb, alltså för stora för att skicka in på detta forum samt att dom tar en jäkla plats i min dator....

/Micke

Låter som min mamma när hon fick sin första digitala peka o skjut. Anledningen till att kameror kommer ut med mer o mer megapixlar är just för att man får bättre upplösning (kvalitet)* i bilden.
Så det är därför inte så lyckat att ställa tillbaka sin kamera till 90 talet igen. Visst om man ska bara titta på dem på skärmen så.

Men ska man skicka in på framkallning till typ 30*40 cm så är det inge vidare med en bild på 1024*768

Hårdiskar är billiga... Skjut på full upplösning och ha möjligheten att skära bort saker utan att få en frimärksstor bild kvar.

*och jag vet att pixelantalet är bara en del av vad som ger bilden dess totala kvalitet.

Ja det var INTE meningen att låta som din mamma! Hade bara funderingen om hur & vad jag ska ställa in kameran på för att kunna använda bilderna vid inlägg... inget annat!

Fota i högsta upplösning och storleksändra bilderna i typ photoshop eller annat bildredigeringsprogram till en storlek som du själv tycker är bra eller tillåts att ladda upp.

Mikael-75 skrev:
Ja det var INTE meningen att låta som din mamma! Hade bara funderingen om hur & vad jag ska ställa in kameran på för att kunna använda bilderna vid inlägg... inget annat!

Använd något program (t.ex. nämnda irfanview) till att ställa in storleken så att den ryms inom 400x400 pixel och bildfilen är mindre än 110kB. Om bildfilen blir för stor av att bara ställa ner pixelstorleken så ska du minska kvaliteten vid sparningen till JPEG; prova 75-80%.

Per.

PS. "Hjälp!" är en usel rubrik, även om det är vad du vill ha. "Hur minska bildstorlek?", till exempel, hade varit avsevärt bättre. DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar