ANNONS
Annons

Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Lixxie

Aktiv medlem
Hur gör jag?
Jag har blivit inbokad som fotograf på Ponny tävlingen i Kungsbacka 9-11 September.
Tävlingen går inomhus och jag äger nikon d50 med 70-300mm objektiv (zoom).
För att få bästa kvalité på bilder, hur göra jag då? Ska jag köpa ny blixt?
Tävlingen går som sagt i ett ganska mörkt ridhus.

SNÄLLA GE MIG LITE TIPS!

mhm

Alltså så går denna inte bra NIKON AF-S VR Objektiv 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED ? :/ precis köpt för 6000.

..

Jag är inte stenrik, men kan ge upp till 2000 kr för någonting? Säkert att inte en blixt kan göra något ?

Beror väl på avståndet du kommer vara från motiven. En blixt gör ju inte mycket på längre avstånd. Vrid upp iso och försök komma så nära som möjligt så du minskar skakningsoskärpan.
Fota råformat och underexponera medvetet och pressa upp det sedan i datorn, så kortar du ner slutartiden ännu mer. Passa dig för denna metod på mörka motiv för dom e de inte säkert att du kan ljusa upp igen på ett bra sätt, men på ljusa fungerar det hjälpligt på.

Hellre brusigt och lite sämre omfång och färger, än rörelseoskärpa.

Ska bilderna tryckas i dagstidning syns ju bruset inte så mycket iaf, om det inte är så stora bilder.

Förstår att du vill göra bra ifrån dig, men erfarenhet lönar sig i längden!

Ja då borde en blixt hjälpa litegrann. Är inget proffs på blixtar, men även den inbyggda borde ju ge lite extra ljus iaf. Men du kommer nog få underexponera iaf. Vet själv hur det är med ljussvag optik. Man får kompromissa helt enkelt.

Det kommer nog gå bra ska du se =)

Objektivet du har nu är tyvärr lite ljussvagt. Får du chans att provfotografera i hallen innan tävlingen? Gör det isf och testa ut inställningar och så. En begagnad fast 50mm f/1.8 kan också vara ett alternativ. Du kommer inte komma så nära med det men det är rejält ljusstarkt så du kommer inte ha några problem att frysa hästens rörelser. Testa att ställa in din zoom på 50mm och se om du tycker det räcker. Att blixtra hästarna tror jag inte är så populärt. och som tomas säger så är räckvidden rätt så begränsad.

Tror tyvärr inte att objektivet nu har räcker till, det är för ljussvagt helt enkelt. Och blixtbilder blir inte roliga. Det generella receptet för sådana bilder är hög ljusstyrka och högt ISO-värde. Du måste upp i slutartider mellan 1/500 och 1/1000 sekund.
Finns det ingen Fotosidare i närheten som kan låna ut en glugg för detta jobb? Synd att du bor så långt från mig.

Hade blivit jättesupersupersuper glad ifall någon ville låna ut ett bra objektiv för detta jobb till mig!

Nej just precis. De borde ha slagit mig. Tror inte du blir anlitad igen om du har blixt på hästarna. Inte för att jag vet allt för mycket om hästar, men jag vet hur lättskrämda dom är. Vore ju väldigt tråkigt om någon skulle bli avkastad eller missa nåt hinder e.d.

Men som Alexander sa. Far dit och prova lite. Att undereponera gör faktiskt mycket på slutartiden, utan at det märks speciellt mycket på bilden.

Och ett 50/1,8 går ju på tusen kr nytt. Köp då till en 1,4x konverter så har du ju ett 75/2,8 ( eller blir det 75/3,5?) Kanske lite mycket att köpa för en engångsgrej, men om du vill ha det i framtiden kan det ju vara lika bra att slå till på en gång.

Det går nog alldeles utmärkt ska du se! Om du tackat ja så vet du väl innerst inne att du klarar av det =)

Lycka till!

tack så mkt för alla svar :) Ska fundera på det där objektivet, men ni får JÄTTEGÄRNA höra av er om ni skulle gå med på att låna ut ett bra objektiv till mig. Skulle underlätta! TACK!

Hon är 13 år, ni sårar ju henne.

70-300 räcker gott och väl, du kan få hjälp med efterbehandling av bilder för att göra bilderna finare.

kort slutartid krävs och sen att om hästen galloperar så ska du "följa" hästen.

Har du tillgång till stativ?

Hehe det är ingen fara.

Skönt, hmm Jag kan köpa ett.Har ändå tänkt köpa in lite grejs till tävlingen så ett stativ kanske är bra ?? :)

Sitter tyvärr på ett Canonsystem och bor en bit från Kungsbacka :/ en fördel med ett fast 50 är att det garanterat går att sälja för lika mycket om du köper det begagnat.

Damoor, vad ska hon med stativet till? Springer hästarna långsammare för kameran sitter på ett stativ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar