Annons

Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

lalican

Medlem
Jag har en canon eos350d system digitalkamera som jag ska sälja och ersätta med två kameror som jag ej ännu hunnit välja ut.

Anledningen till att jag säljer den är för att jag aldrig kan ta bra bilder med den, den är för stor och för att jag.. gillar den inte längre.

Varje gång jag blir fotosugen, tar en bild och ser resultatet på lcd-skärmen blir jag besviken. Är jag dålig fotograf eller gör jag rätt i att sälja den?

Jag ska köpa antingen ixus 800 is/powershot s80 och powershot s3is/någon cybershot digital zoomkamera.
Dvs. en kompakt digitalkamera och en mer zoom. (Tips?!)
 
med risk för att jag låter hård o kall.

ja, du är en dålig fotograf.

Men ingen föds till att bli en bra fotograf.
Det som avgör om en fotograf är bra eller inte är viljan att lära sig. Tolka svaret hur du vill.

Utrustningen, hur bra den en må vara, gör aldrig fotografens arbete. Så har du ingen vilja att lära dig så sälj kameran till någon som vill lära sig. Eller så behåller du kameran och lär dig använda den. Men ahr du inte intresset så lär du misslyckas. Så svaret på om du ska sälja kan bara du svara på. Fråga dig varför du köpte kameran egentligen??

Rent tekniskt så levererar 350D bättre bilder än någon kompaktkamera överhuvudtaget kan leverera förutsatt att du ahr hyfsad optik på kameran. Men det är det tekniska. Det är du som är fotografen.
 
Förstår inte varför du tror att du skulle ta bättre bilder med en kompaktkamera? Bilder tagna med en digital systemkamera är (vad jag har fått för mig) inte tänkt att producera perfekta bilder direkt ur kameran utan är i första hand tänkt att producera bra material att arbeta vidare med (speciellt om du fotograferar i RAW). Dessutom innebär en kompaktkamera att du i stort sätt bara siktar och trycker, med andra ord kommer du att gå miste om alla de tekniska möjligheter som din 350D ger dig.

Det krävs träning och tålamod för att ta bra bilder och bli bra på bildbehandling, precis som med allt annat! (Väldigt få är nämligen födda med en naturlig begåvning.) Om du vill ta bra bilder föreslåt jag att du köper dig några böcker och lär dig grunderna i både fotografering och bildbehandling. Utnyttja dessutom FS genom att läsa artiklar och diskussioner, titta på andras bilder, kommentera och låt folk få kommentera dina bilder. Vill du ta bra bilder tar det med andra ord tid.

Å andra sidan har du kanske börjat i fel ända från första början. Om 350D är din första kontakt med fotografering (vet inte vad du ägt för kameror tidigare eller om du ägt någon) så är risken att du börjat på "för hög nivå". Kanske vore det bättre att i så fall börja med en mindre kompaktkamera för att få fart på intresset. Med ett ökat intresse kommer du med tiden att känna dig begränsad med din kamera och då är kanske tiden mer rätt att investera i en systemkamera.

Hur som helst får du lucka till också får vi hoppas att intresset börjar växa. Kom dock ihåg att förmågan att ta bra bilder INTE ligger kameran utan hos fotografen. Kameran kan bara hjälpa till att göra en redan bra bild lite bättre.

//Andreas

PS: Jag hade ändrat rubriken till något mer informativt om du vill ha fler svar.
 
Håller med Kalle i stort men skall försöka att inte vara lika "hård och kall" ;)

Jag tycker inte du skall göra dig av med din systemkamera. Möjligheten att få till bra bilder är större än med en kompakt. Då den är digital kan du ju öva hur mkt som helst utan att det kostar någonting.

Visst är en systemkamera större än en kompakt men 350D anses vara liten för att vara en d-slr. Själv har jag löst det så att jag har en d-slr och en digital kompakt.

Mitt tips är att läsa på om just slr kameror och lära dig om hur sambandet mellan slutare, bländare, brännvid, ISO m.m. påverkar bilden. Börja med att försöka härma bilder. Inte det mest kreativa kanske men ett bra sätt att lära sig olika tekniker. Ser du någon bild här på fotosidan som du gillar så skicka iväg ett pm till fotografen och fråga hur hon/han fick till just den bilden.

Lycka till med fotandet.
 
lalican skrev:
..... Varje gång jag blir fotosugen, tar en bild och ser resultatet på lcd-skärmen blir jag besviken. ......

Jag tror att det finns många här på fotosidan som gärna ger en 15-årig fotointresserad lite råd om hur du kan ställa in kameran på bästa sätt m.a.p. tider, bländare, skärpnig,osv osv.

Men - då måste du ge lite mer info om vad du inte gillar med dina bilder; t ex Färg? Ljus?Skärpa? etc, etc,
Själva bilden dvs kompositionen av motivet, är det ju du som gör och inte kameran.

Du skriver även att du blir besviken när du ser resultatet på LCD-skärmen. Använder du inte någon dator för att titta på bilderna? I så fall har du nog inga förutsätningar för att avgöra hur bilderna verkligen ser ut.

Ge inte upp! Foto är kul!

/tibor
 
Jag tror inte att du är en dålig fotograf. Kanske mer att du inte är så intresserad av fotografering... men att byta kamera kommer inte att få dig mer intresserad. Eller att få dig att tycka om dina bilder mer.... Håller helt med övriga inlägg, du har en jättefin kamera att jobba med nu.
 
lalican skrev:
Jag har en canon eos350d system digitalkamera som jag ska sälja och ersätta med två kameror som jag ej ännu hunnit välja ut.

Anledningen till att jag säljer den är för att jag aldrig kan ta bra bilder med den, den är för stor och för att jag.. gillar den inte längre.

Varje gång jag blir fotosugen, tar en bild och ser resultatet på lcd-skärmen blir jag besviken. Är jag dålig fotograf eller gör jag rätt i att sälja den?

Jag ska köpa antingen ixus 800 is/powershot s80 och powershot s3is/någon cybershot digital zoomkamera.
Dvs. en kompakt digitalkamera och en mer zoom. (Tips?!)


du ska inte köpa två kompakter!
spara din 350Doch gör såhär:

klura ut varför du inte är nöjd med dina bilder och sen provar du att göra annorlunda.
om det inte löser sig så ber du allmighty fotosidan om hjälp.

Du kan ju inte direkt räkna med att ta bättre bilder med två sämre kameror.
det är lättare att utvecklas vidare med en 350D och begränsningarna blir färre.


I och med att du uppenbarligen har ett "fotosug" så betyder du det att du inte har tappat lusten helt.
 
Re: Re: Hjälp!

Tibor skrev:
Du skriver även att du blir besviken när du ser resultatet på LCD-skärmen. Använder du inte någon dator för att titta på bilderna? I så fall har du nog inga förutsätningar för att avgöra hur bilderna verkligen ser ut.

Ge inte upp! Foto är kul!

/tibor

Lcd-skärmen har väl sina fördelar, men inte är det att avgöra hur bra bilden är. Och har du lyckats få över bilderna till en dator så kan du förbättra och göra mer av bilderna där, även om det förstås inte går att göra vad som helst av hopplösa fall.

Min erfarenhet av Canons manualer är att de är väldigt grundläggande och pedagogiska i hur man använder kameran och hur man får ut mest av fototillfället. Kika där, och jämför med vilka bilder du får med motsvarande inställningar.

Jag brukar också säga att med en systemkamera som har olika programlägen och förprogrammerade motivinställningar väljer du själv hur svårt du vill göra det. Men kanske behöver du lära dig lite mer om hur kameran fungerar och om fotografi innan dina bilder ser ut som du förväntat dig.

Som sagt: Ge inte upp! Foto är kul!
 
Re: Re: Hjälp!

harryett skrev:
du ska inte köpa två kompakter!
spara din 350Doch gör såhär:

klura ut varför du inte är nöjd med dina bilder och sen provar du att göra annorlunda.
om det inte löser sig så ber du allmighty fotosidan om hjälp.

Du kan ju inte direkt räkna med att ta bättre bilder med två sämre kameror.
det är lättare att utvecklas vidare med en 350D och begränsningarna blir färre.


I och med att du uppenbarligen har ett "fotosug" så betyder du det att du inte har tappat lusten helt.

Den är för komplicerad för mig, och mitt sug är inte så att jag orkar anstränga mig för att utvecklas som fotograf. Jag vill ha två kompakta kameror, varför ska jag då inte köpa det?

Jag orkar inte helt enkelt. Den är för tung, för ful och för komplicerad för en idiot som jag. Så är det. Punkt.
 
Re: Re: Re: Hjälp!

lalican skrev:
Den är för komplicerad för mig, och mitt sug är inte så att jag orkar anstränga mig för att utvecklas som fotograf. Jag vill ha två kompakta kameror, varför ska jag då inte köpa det?

Jag orkar inte helt enkelt. Den är för tung, för ful och för komplicerad för en idiot som jag. Så är det. Punkt.

Jag tror absolut att du skulle klara av en systemkamera! Finns intresset där så är det inga problem alls att lära sig. Allt som behövs är en genomgång av grunderna sen är det bara att experimentera! :) Däremot kan jag köpa att du upplever din systemkamera som för tung och klumpig - det är inte precis en kamera man stoppar i fickan, även om 350 är bland de minsta systemkamerorna på marknaden.

Får man fråga varför du tänker köpa TVÅ kompaktkameror? Personligen tycker jag att det verkar väldigt onödigt. Om du nu tvunget bestämt dig för att sälja din systemkamera tycker jag att du istället borde köpa EN kompaktkamera och spara resten av pengarna. Kanske kan de komma väl till pass om några år, när ditt intresse för fotografering har vuxit och du känner dig redo för en systemkamera. :)

Hur som helst, lycka till med köpet!

//Andreas
 
Re: Re: Re: Re: Hjälp!

Andy-Pandy skrev:
Jag tror absolut att du skulle klara av en systemkamera! Finns intresset där så är det inga problem alls att lära sig. Allt som behövs är en genomgång av grunderna sen är det bara att experimentera! :) Däremot kan jag köpa att du upplever din systemkamera som för tung och klumpig - det är inte precis en kamera man stoppar i fickan, även om 350 är bland de minsta systemkamerorna på marknaden.

Får man fråga varför du tänker köpa TVÅ kompaktkameror? Personligen tycker jag att det verkar väldigt onödigt. Om du nu tvunget bestämt dig för att sälja din systemkamera tycker jag att du istället borde köpa EN kompaktkamera och spara resten av pengarna. Kanske kan de komma väl till pass om några år, när ditt intresse för fotografering har vuxit och du känner dig redo för en systemkamera. :)

Hur som helst, lycka till med köpet!

//Andreas

Det tror jag också, men inte nu.
Precis.

Tja.. en lite mer partykamera och en ultrazoom för mer kvalitebilder och så. Men, om jag skulle köpa en kamera, vilken kan du rekommendera?
En digital kompakt kamera, med mycket optiskt zoom och minst 6 megapixlar.
Det tror jag också att jag behöver. När jag fick min eos förra året hade jag endast erfarenhet av en ixus 400 och ingen större fotografierfarenhet.. det blev kanske för mycket på en gång. Jag vill nog börja lite mjukare den här gången, och utvecklas mer långsiktigt.

Tack!
 
lalican skrev:
Det tror jag också, men inte nu.
Precis.

Tja.. en lite mer partykamera och en ultrazoom för mer kvalitebilder och så. Men, om jag skulle köpa en kamera, vilken kan du rekommendera?
En digital kompakt kamera, med mycket optiskt zoom och minst 6 megapixlar.
Det tror jag också att jag behöver. När jag fick min eos förra året hade jag endast erfarenhet av en ixus 400 och ingen större fotografierfarenhet.. det blev kanske för mycket på en gång. Jag vill nog börja lite mjukare den här gången, och utvecklas mer långsiktigt.

Tack!

Synd att systemkameran kom för tidigt...men-men, det går fler tåg. :) Du får som sagt bygga upp intresset med något mindre för att i framtiden ta tag i det här med systemkameror. Om du inte absolut måste sälja din 350D för att kunna köpa dig en kompaktkamera så spara den ett tag till. Intresset kan växa väldigt snabbt och då kommer du bara ångra att du gjorde av med din systemkamera. (Jag köpte själv en helt ny kompaktkamera för ett år sedan men efter en månad kände jag mig begränsad och köpte mig en systemkamera istället.)

Om du nu absolut måste ha två kameror (vilket jag fortfarande tycker är lite "over-kill"), varför inte köpa en ny och en begagnad (som du inte behöver vara så rädd om, för just fester osv)?

Vad gäller nya kompaktkameror så är det svårt att rekommendera någon (utbudet är enormt och valet beror på vad du vill ha och vad du kan klara dig utan). Ett tips är dock Canon PowerShot A620 (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A620). Den ger, samtidigt som det är en kompaktkamera, stora möjligheter att manuellt välja inställningar (t.ex. ISO, slutartid, bländare etc.).

Bäst är nog ändå om du beger dig till en riktig fotohandlare och får känna och klämma lite på de olika modellerna, dessutom kan de oftast hjälpa dig på traven med att hitta rätt.

Lycka till!

//Andreas
 
Panasonic TZ1 är en 5Mpix långzoom 35-350mm (10x) som inte är större än en vanlig kompaktkamera, dock inte riktigt lika liten som de minsta kreditkorts-små kamerorna. Dessutom finns den i snyggt svart och mörkblå med anodiserad alu-look. Alltså betydligt mindre klumpig och lättare än andra långzoomare och+ att den kan användas som partykamera (går lätt ner i en jackficka).
 
Andy-Pandy skrev:
Synd att systemkameran kom för tidigt...men-men, det går fler tåg. :) Du får som sagt bygga upp intresset med något mindre för att i framtiden ta tag i det här med systemkameror. Om du inte absolut måste sälja din 350D för att kunna köpa dig en kompaktkamera så spara den ett tag till. Intresset kan växa väldigt snabbt och då kommer du bara ångra att du gjorde av med din systemkamera. (Jag köpte själv en helt ny kompaktkamera för ett år sedan men efter en månad kände jag mig begränsad och köpte mig en systemkamera istället.)

Om du nu absolut måste ha två kameror (vilket jag fortfarande tycker är lite "over-kill"), varför inte köpa en ny och en begagnad (som du inte behöver vara så rädd om, för just fester osv)?

Vad gäller nya kompaktkameror så är det svårt att rekommendera någon (utbudet är enormt och valet beror på vad du vill ha och vad du kan klara dig utan). Ett tips är dock Canon PowerShot A620 (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A620). Den ger, samtidigt som det är en kompaktkamera, stora möjligheter att manuellt välja inställningar (t.ex. ISO, slutartid, bländare etc.).

Bäst är nog ändå om du beger dig till en riktig fotohandlare och får känna och klämma lite på de olika modellerna, dessutom kan de oftast hjälpa dig på traven med att hitta rätt.

Lycka till!

//Andreas

Tack för dina tips! Jag ska sälja min kamera för ett 7000:- till en person, och funderar på att börja om med foto.
Frågan är vilken kamera jag ska köpa. Jag vill ha en kompakt digitalkamera, med mycket optisk zoom och minst 6 megapixlar. Det kanske kommer få mig att komma igång mer med fotografering och så -- att gå från en liten ixus btill en eos med lite fotoerfarenhet i bakfickan är för mycket för mig..

Så.. jag är fäst vid Canon och vet inte om jag vill köpa något annat märke. Vilken kamera ska jag köpa? Jag kanske bara köper en.. :)


Tycker du jag ska köpa powershot a620:an för att komma igång igen? så kanske jag kan köpa en system digital i framtiden?
Den har trots allt bra kvalite och den är liten. Men jag ville ha mer optisk zoom på den..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.