ANNONS
Annons

hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Olga_for_life

Ny medlem
hejsan!

jag har nyligen köpt en canon eos 350d. kameran är hur grym som helst och det är inga större problem med att ta bilder i dagsljus. men så fort man kommer inomhus eller utomhus på kvällen så känner jag att jag inte behärskar kameran. kameran vill självklart använda sig utav blixten. stänger man av den och kör manuellt läge så är det så sjukt svårt med att ställa in slutarhastigheten och överexponeringen.

ska man ta porträtt på kvällen så tar det typ 10 sekunder innan den sluter linsen. och det är sjukt svårt för både mig som fotograf och för modellen att stå still så länge.

finns det några snälla själar som kan ge mig lite tips och råd om hur man ställer in kameran för kvälls fotografering eller inomhus fotografering!

Vill du inte använda blixt eller anna ljuskälla återstår tre saker du kan göra.

1.
Höja känsligheten på sensorn (iso) för att få snabbare slutartider.

2.
Skaffa ett ljusstarkt objektiv, dvs med lägre bländarvärde. Kika på 50/1,8, skarp, ljusstarkt och billigt.

3.
Använd stativ, slutartiden kommer fortfarande vra lika lång, men kameran sitter still. Sen måste ju även personen eller vad man nu man fotograferar vara still, vilket inte är helt lätt alltid.

Är du nybörjare rekomenderar jag dig att köpa någon bok om fotografering så att du förstår sambanden mellan bländare och slutartid samt iso. Kan rekomendera National Geographics Stora fotobok, kostar inte så mycket och är mycket bra. Dock har den några år på nacken så det är mycket om analog fotografering kvar i den men principerna för exponering är det samma.

mvh

Jacob

Lycka till!

Det finns flera bra artiklar om grunlägande fotokunskap här på fotosidan. Till exempel här är första delen av en artikelserie som går genom grunderna.

Att fota i mörker är svårt och kamern är långt ifrån lika känslig som ögat. Att fota i mörkrum med belysningen tänd ger ofta tider på någon minut trots att det går utmärkt att arbeta där.

Olga_for_life skrev:

ska man ta porträtt på kvällen så tar det typ 10 sekunder innan den sluter linsen. och det är sjukt svårt för både mig som fotograf och för modellen att stå still så länge.

Haha.. ja jag kan tänka mig att det är svårt... ;)

Ok.. Hurdet skulle vara svårare att ställa in exponeringen vid sämre ljus förstår jag inte eftersom det bara äratt vrida på hjulet även då..(!) men ok...

1. lär dig kameran och dess funktioner och hur en kamera fungerar. Förr eller senare MÅSTE du lära dig detta om du ska utvecklas som fotograf. Ju fortare desto bättre...

Är det dåligt med ljus så är det. Löse det genom att:

Höja ISO värdet

Köra på ISO 100 och med blixt

Skaffa bra optik och så ljusstarka som möjligt.

Allt beroendes på hur mörkt det är... Du kan ju ine fotografera utan blixt i en mörk jordkällare... men innomhus borde det gå bra utan blixt med ljusstarka gluggar och högre ISO

Prova till en början att använda nattporträtt läget (sid 47 i bruxen)och ett stativ eller ett annat stabilt underlag(ute på kvällen/natten)...

Istället för att köra manuellt rekomenderar jag att fotografera i a-läge, du ställer då in bländaren du vill ha och kameran sköter tiden.
I s-läge fungerar det tvärtom.

Nu har inte jag canon så det kan händ att du har andra bokstavskombinationer.

Stativ är ett måste om du kör utan blixt på kvällen, om tiden är 10 sekunder rekomenderar jag att använda blixt iaf, du kan tex ställa ner den i blixtinställningarna skulle jag tro.

MVH
Erik T
http://www.eriksgallery.com

Håller med föregående. Kommer man upp på de tiderna blir det jobbigt att åtgärda. Höga ISO-tal, stor bländare och stativ. Eller så använder du blixt med valfri bländare (inte fel att använda stor) och 1/200-dels sekunds slutartid. Blixt-exponeringskompensation kan användas för att minska blixtens påverkan på bilden. Misstänker att röda-ögon-funktionen blir användbar också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar