Annons

Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Jag älskar att ta bilder och bär nästan med mig kameran jämt, men kan ingenting egentligen om fotografering. Har idag en D90 och använder oftast en zoom Nikkor 70-300mm 1:4.5-5.6
Kameran är utsliten (tar inte alls lika snabbt och skarpt som från början) då jag kör av filosofin - tar man tillräckligt många bilder blir kanske en bra ;-). Har tänkt lite som så att om jag har en bra kamera så kompenserar den för mina tillkortakommanden som fotograf.
Nu funderar jag på att köpa ett nytt kamerahus och ev. köpa ett nytt objektiv, men det är ju en djungel av kameror och objektiv där ute!
Om någon duktig och erfaren kan ge några tips så mottas de med stor tacksamhet.


- motiven är ofta i snabb rörelse, utomhus och på avstånd och därför är det viktigaste att den tar SKARPA bilder i fart. (hästar i galopp, hundar i full lek och hjortar, fåglar och annat vilt.)
- ska vara enkelt. Kör automatiskt, då de flesta bilderna tas spontant när något "dyker upp". Har varit enormt nöjd med min D90 fast jag bara använt automatik "springgubbe" och aldrig använt några finesser.
- ev. ett litet objektiv för riktiga närbilder (tex insekter) att leka med.
- priset är lite mindre viktigt. Snabbhet och skärpa viktigare


Köpa en ny kamera eller renovera den gamla? Kan D7000 eller D7100 vara något?
Uppgradera objektiv till AF VR Zoom-Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6D ED?

:)
 
Nja, kameror brukar inte bli "utslitna" och ge sämre resultat.

Att ta "skarpa bilder i fart" blir lättare om man vet hur kameran fungerar och lär sig utnyttja de enorma möjligheter som D90 erbjuder. Det är en mycket bra kamera och dina bilder skulle nog tjäna mer på att du lärde dig hantera den än om du köpte en ny kamera.
 
Åh tack för svar!!!

Är det så? Ingen blir gladare än jag för jag tycker den har varit jättebra och bilderna har blivit fina och skarpa.
Sista tiden tycker jag att den tar långsammare och ibland "hakar upp sig".


Vad gäller att lära sig har du säkert helt rätt. Fast det känns som ett oöverstigligt berg :-( .
 
Att sätta dig in i din nuvarande kamera, t.ex. vilken fokusmetod och fokuspunkt som passar bäst och kanske komplettera med ett ljusstarkt objektiv är nog bra att satsa på istället för byte av hus.
 
Nä man tar inte bättre bilder för att man byter kamera. En duktig fotograf skapar bra bilder ändå.

Den stora skillnaden ligger i vilka objektiv man har.
70-300 är inte den skarpaste kniven i lådan. O desto närmre 300 du kommer desto mer försämras skärpan och desto mindre bländare får du o därmed desto längre tider.

det 80-400 du föreslår blir du troligtvis inte lyckligare av. Kanske om du vill åt 400mm och fotograferar småfåglar eller liknande.

Troligtvis är du mest betjänt av ett 70-200/2,8. Leta upp ngn här på FS som bor i närheten o äger ett. Föreslå en fotofika/fotolunch o testa objektivet. Sen vet du.

D7100an har säkert rappare fokus än D90.
 
Vad gäller att lära sig har du säkert helt rätt. Fast det känns som ett oöverstigligt berg :-( .
Som de andra skriver så är kunskap oftast mer värt än utrustning när det gäller fotografering. Grunderna i fotografering är samma oavsett vilken kamera du har, och det är egentligen inte så svårt att lära sig dem. Man kommer väldigt långt med grundläggande kunskap om slutartid, bländare, ISO och vitbalans. Köp dig en bra bok som t.ex. denna, eller läs Fotosidans fotoskola (del 0, 1, 2, 3, 4 samt 5).
 
Hade undvikit den gamla D versionen av 80-400. Den har väldigt långsam autofokus och kunde varit bättre optiskt. Satsa på den nya versionen istället eller kanske en Sigma 120-300/2.8 där du med högre ljusstyrka kan få kortare tider utan att höja iso.

Vad det gäller kameran har du kollat om det fortfarande går att få service på förslitningsdetaljer, om det nu är något som blivit slitet som gör att kameran hackar, Annars är väl D7000, D7100 eller kanske D610 bra alternativ ifall du vill köpa nytt.
 
D90 är en kamera som var före sin tid, som många blev medvetna om när den Franska sajten DXO Markt dök upp med sina sensortester. men den följande autofokusen var/är inte lika välfungerande vid just den tiden D90 kom.

Du skriver att du vill fånga bilder av snabbrörliga motiv, då råder jag dig att absolut kolla på Nikons senaste D7100, den har fått många goda vitsord just för att ha ett alldeles utmärkt autofokussystem, där den som exempel klarar av att fånga flygande fåglar vilket brukar vara det ultimata autofokustestet bland många testsajter.


D7100 får mycket beröm för välfungerande automatiska funktioner, sedan kan man undan för undan lära sig mera om kameran, för den är mycket välspecad av många finesser som tar sin tid att lära sig.

Hur bra ett autofokussystem än är så behöver man alltid träna in sig på sin kamera och bli bekant med modellen.

Lycka Till.
//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.