Annons

Hjälp! Vilket pris ska jag sätta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fått en förfrågan från en koncern som finns över "hela" världen att till dem leverera en bild för tryckning som tavla. Följande frågor måste jag svara på snabbt:

1) Till en början med räknar man med att bilden ska tryckas i c:a 20.000 exemplar, för ett land, i formatet 120x80cm. Vad ska det kosta?

2) De vill även ha pris på fri tillgång till bilden. Alltså kunna nyttja den som de vill. Vad ska det kosta?

Vad ska jag sätta för pris? Jag har för kort tid på mig att hinna få hem BLF:s rek. prislista då jag behöver svara snarast, kan ni hjälpa mig?
blir fin fint med en tavla i 20.000 ex i den storleken med sitt namn på *ler*

Ska de bara ha bilden till affisch är det rätt lätt. SFFs prisguide säger:
Över 5000ex, max 70x100 = 9780:-

Friköp är värre det beror på vad de menar med friköp, ska den vara "fri" under viss tid, i hela världen eller bara i Sverige?
1 Fri egen användning eller
2 Fri användning med rätt att även låna ut bilden till andra, eller
3 Helt friköpt, dvs du får inte själv använda bilden.

NAturligtvis är p3 den dyraste och bör dra iväg upp mot 40-50 000:-

Sälj inte bilder med fri användning för tid och evighet. Tidsbegränsa till 2-3år.

Det torde innebära att för max 20.000 "tavlor" så hamnar man runt 20.000 till 25.000 kronor då med lite räkneskalle inkopplad och volymrabatt.

1. Fri egen användning är deras och min tanken med förbehåll om att mitt namn alltid ska finnas på "produkter" och att jag får använda bilden själv samt deras namn som kund hos mig. Det kan innebära att de kan trycka fler, kanske olika format och/eller trycka för flera länder eller använda den i annonser eller så. Här fick jag hjälp av BLF igår och de kom till samma pris som dig.

Nu får man svara och hålla det kortaste och knubbigaste fingret fast med resten av handen. Skulle sitta skönt att få in denna affär nu *ler*.

Jan-Erik Andersson skrev:
Det torde innebära att för max 20.000 "tavlor" så hamnar man runt 20.000 till 25.000 kronor då med lite räkneskalle inkopplad och volymrabatt.

1. Fri egen användning är deras och min tanken med förbehåll om att mitt namn alltid ska finnas på "produkter" och att jag får använda bilden själv samt deras namn som kund hos mig. Det kan innebära att de kan trycka fler, kanske olika format och/eller trycka för flera länder eller använda den i annonser eller så. Här fick jag hjälp av BLF igår och de kom till samma pris som dig.

Nu får man svara och hålla det kortaste och knubbigaste fingret fast med resten av handen. Skulle sitta skönt att få in denna affär nu *ler*.

Nä, ska de endast göra 20 000 affischer/tavlor kostar det 9780:- enl.SFFs prisguide. Man når maxpris vid 5000 ex under 5000 ex är billigare.
Fri egen användning är nog den vanligaste formen av sk friköp. Tänk bara på att tidbegränsa.

Hej Jan-Erik!

Blev lite nyfiken när du säger att bilden ska upp i 120*80cm. Har förstått efter att kollat in din sida att du fotar med en 300:a. Då är min fråga, kan bilderna från 300:an tryckas upp i så stora format? I så fall är det ju kalas! Har alltid trott att man är begränsad inom digitalfotograferingen gällande printstorlek.

Mvh/Jari

HEHE

Hoppas du får till affären och jag får gratulera så mkt.
MEn tidsbegränsa 2 år och låta dom köpa den för typ 50.000 kr. En global koncern har råd och ska dom tjäna pengar på din bild så ska du också ha betalt.

/ Jim

Jerkan skrev:
Hej Jan-Erik!

Blev lite nyfiken när du säger att bilden ska upp i 120*80cm. Har förstått efter att kollat in din sida att du fotar med en 300:a. Då är min fråga, kan bilderna från 300:an tryckas upp i så stora format? I så fall är det ju kalas! Har alltid trott att man är begränsad inom digitalfotograferingen gällande printstorlek.

Mvh/Jari

Nu kliver jag väl ut på svag is kanske men jag säger som det är. Sant och jag trodde det väl heller inte var direkt möjligt och vid första erbjudandet till kunden om bilden så informerade jag om att jag inte kan garantera något mycket större än 30x45. Men efter att ha varit i kontakt med den presumtiva kunden och ett antal tryckerier så påstår de att det ska vara ok och fungera. Jag gjorde en utskriftsformatsförstoring till 120xs80 (vilket ord *skrattar*) och filtrerade bilden. Sen gjorde jag ett A4 utsnitt av bilden och skrev ut. Resultatet blev vad jag kan se ok och kunden ansåg så också. Vad jag inte vet riktigt säkert är om de kommer ha en rejäl vit ram runt bilden med jag skulle tro det då det är det normala för dem och då blir ju själva bilden inte 120x80.

Jim; Jag hoppas också det för det är bra inkomst. Får jag in foten här så kan det lysa lite mer framåt. Jag har ju valt att satsa på ett fotoområde, och försöka att få det att gå runt, som många provat och lämnat. Jag har till och med testat skolfoto och köp via Internet som bejublats av föräldrar men inte de som sköter upphandlingarna. Provat att få in till tidningarna runt där jag bor men de handlar inte , oavsett om jag har bäst bild eller ej eller om de får en skickad eller välja mellan hundratals.

Ok...Trodde också att gränsen för ett gott resultat går någonstans runt 30*40cm(6mp).
Kan man köra bilderna i större format så är det ju bara ett plus!
Har bara åtagit mig uppdrag där jag kunnat garantera kvalite upp till 40*30...ska kanske testa att pressa bilderna lite och se hur det blir.
Tack för tipset!

Mvh/jari

Har för mig att det finns en intressant artikel om "digtal blowups" eller liknande på Canons hemsida.

*tipsa*

Så finns programmet Genuine Fractals också, som sägs kunna göra vilken 6 MP bild som helst till en 12 MP eller mer...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar