Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp - vilket normalobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Behöver hjälp att välja ett objektiv runt 35mm som bör vara ljusstarkt och skarpt. Pris runt 4000 och större bländare än 2,8.

Har kollat på tre olika som alla har sina nackdelar.

Sigma 30 1,4 - oskarp i kanter, tung, många felfokuserande ex. Dåliga testbetyg gällande skärpa.

Pentax 43 1,9 - lite lång och dyr. 4700 beg, värt det?

Pentax 35 2,4 - snål bländare.

Ska ha det med mitt 16-45 f4, 50-150 f2,8 samt m 50 1,7 som jag använder mest. Vill gärna ha ett 1,4 men det finns inte mycket att välja på.

Jag har ett Sigma 30/1.4 (förvisso till canon) och det är absolut inte oskarpt. Det är förbluffande skarpt redan vid 1.4, och presterar knappast sämre när man bländar ned det. Det är sant att kanterna inte håller samma klass, men mig stör det aldrig. Det beror väl på vad man fotograferar antar jag. Vidare tror jag att många av klagomålen på fokus beror på att skärpedjupet vid 1.4 är så kort att det helt enkelt syns bättre när skärpan hamnar lite fel, jag misstänker att folk jämför med vad de använt tidigare, vilket i många fall är någon kitzoom med f5.6 som största bländare på samma brännvidd.

Jag upplever inte heller objektivet som tungt, det är mycket välbalanserat tillsammans med min 20D (canon).

De andra objektiven kan jag tyvärr inte uttala mig om, men ge sigmat en ärlig chans.

Jelu1661, en kompis har det också till Canon och är nöjd med skärpan. Var kommer kritiken ifrån? I photozones test fick den 2/5 i optisk kvalité. Det måste vara något man går miste om när t.ex. Pentax fa 35 f2 får 4/5.

White and Black, hade den haft AF hade det varit mer intressant!

Behöver hjälp att välja ett objektiv runt 35mm som bör vara ljusstarkt och skarpt. Pris runt 4000 och större bländare än 2,8.

Har kollat på tre olika som alla har sina nackdelar.

Sigma 30 1,4 - oskarp i kanter, tung, många felfokuserande ex. Dåliga testbetyg gällande skärpa.

Pentax 43 1,9 - lite lång och dyr. 4700 beg, värt det?

Pentax 35 2,4 - snål bländare.

Ska ha det med mitt 16-45 f4, 50-150 f2,8 samt m 50 1,7 som jag använder mest. Vill gärna ha ett 1,4 men det finns inte mycket att välja på.

Det finns ett smc Pentax-FA 35 mm f/2.0 på Tradera...

Jelu1661, en kompis har det också till Canon och är nöjd med skärpan. Var kommer kritiken ifrån? I photozones test fick den 2/5 i optisk kvalité. Det måste vara något man går miste om när t.ex. Pentax fa 35 f2 får 4/5.

Om du kikar närmare på photozones test så ruttnar de på kantskärpan, de berömmer mittskärpan.

Jag anser att en normal förutom att vara skarp och ljusstark även skall vara liten och smidig. För min del sitter FA 35/2 oftast på kameran, men en ny favorit är DA 35/2.8 Makro Limited. Men jag tror faktiskt mycket på nya DA 35/2.4. Det jag sett ser väldigt skarpt ut, den är lite, 2.4 är ju iofs lite sämre, men priset är ju fantastiskt; 1900. Skulle gärna ha en 35/1.4 men misstänker att jag inte skulle använda det så där jättemycket p.g.a. storleken.

Jag har Sigma 30mm f1.4 och tycker den är väldigt trevlig att arbeta med. Dels har man fördelen att den har just f1.4 vilket är bra i visa situationer. På största bländaren är den så klart inte knivskarp men man ska faktiskt inte klaga, för dålig är den inte. Bländar du ner lite så blir den genast skarpare.

Tycker dessutom 30mm är en bra brännvid... Den nya Pentax 35:an kan så klart vara ett alternativ. Den verkar skarp även om den inte är så där "extra" ljusstark.

Sigma 28/1,8 är oxå ett alternativ,
fast lite stor.
Om ljusstyrkan är viktig så röstar jag på Sigma 30/1,4.
Plåtar du porträtt så är svag kantskärpa på
full öppning inte så viktigt.

Sant att kanskärpan kanske inte är så viktig alla gånger. Men för 4500kr känns det rätt surt. Går att få tag i ett fa 50 1,4 för omkring 3629 nytt med frakt i Sverige samt ett da 35 2,4 för 1648 med frakt från en affär i england. Då är jag uppe i 5277kr. Det är 777kr mer än för bara sigma 30 1,4.

Hur hade ni gjort?

Utan kompromisser köpte jag en SMC-FA 35 f2. Tack x-country för tipset om tradera. Fick ge 3050kr, men det fick det vara värt. Alternativen var sämre. Bara olidlig väntan på posten nu.

Lyckades även köpa en Pentax SP 500 (tror jag, framgår inte av auktionen) med två objektiv takumar 55 1,8 och en spännande Tokina Tele-Auto 135 2,8.

Tradera får inte bli någon vana... kan bli dyrt.

kul att höra. hoppas den tillfredsställer dig. pentax-ägare kan verkligen fynda på tradera och blocket just nu. och även om det är billigt kan det bli dyrt om det blir för mycket.

Utan kompromisser köpte jag en SMC-FA 35 f2. Tack x-country för tipset om tradera. Fick ge 3050kr, men det fick det vara värt. Alternativen var sämre. Bara olidlig väntan på posten nu.

Lyckades även köpa en Pentax SP 500 (tror jag, framgår inte av auktionen) med två objektiv takumar 55 1,8 och en spännande Tokina Tele-Auto 135 2,8.

Tradera får inte bli någon vana... kan bli dyrt.

Grattis!
Jag använder både takumar 55/1.8 och tokina tele-auto 135/2.8 till min Canon 20D med adapter, båda presterar bra, lite nedbländade är de superba.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar