Annons

Hjälp!!! Vilken kamera ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotogiraff

Ny medlem
hallå,jag har en vanlig kompakt digital kamera just nu, men vill nog köpa mig en system kamera, (heter det så) så jag kan ta lite bättre bilder då jag nu märker att min lilla casio inte hänger med ibland,

kan ha skrivit denna fråga i fel forum,

önskar bra svar och tips,någon bra sida ,??

min fråga är alltså,
hur hittar jag en grymt bra nybörjar prisvärd,lätthanterad system kamera max 10.000:-
obs kan inget om varken foto eller kameror, men älsar att fotografera

De flesta s.k. instegskameror är utmärkta. Börjar runt 5000 med något kitobjektiv, oftast 18-55mm vilket är en utmärkt början. Många (jag med) skulle rekommendera Canon eller Nikon eftersom utbudet av objektiv (om du fastnar för hobbyn) är störst hos dom. Men Sony/Pentax osv är lika kapabla att ta bra bilder, förutsatt att den som trycker på knappen har lite stil och finess. :)

Jag håller på att hjälpa en nära bekant att hitta rätt kamera. Det är svårt!!

En vanlig kompakt kan vara rätt alternativ,, om duhar en äldre modell och testar en ny, t.ex. Canon S90 eller någon annan,, Det finns många riktigt bra kameror som inte är "system".

En nackdel med systemkamera,, du kommer att behöva köpa ett par olika objektiv och en extern blixt. Du kommer nog också behöva någon sorts väska och ett stativ. Detta innebär att det blir klart fler tusenlappar än en för en kompakt.

Jag tror att Canon 1000d är en utmärkt instegsmodell. Du får en billig och väl fungerande kamera så att du har "råd" att se om det är rätt för dig.

Om du har någon bekant som kan låna ut sin kamera så är det nog väldigt god ide att testa lite innan du går till butiken och köper.

Tänk igenom vad du skall använda kameran till.

Med en systemkamera så skall du bära omkring på utrustningen och det kräver lite förberedelser. Fler knappar och rattar att tänka på. MEN det är jäkligt kul!! JAg märker hela tiden hur usel jag är som fotograf. (Ser det som ett bevis på att jag lär mig,,)

Nikon har säkert bra modeller oxo. D60 t.ex.

Tror att en bra grundutrustning för någon som vill ta mycket kort och inte har så mycket kunskap annat än "tryck och skjut" behöver:

Kamerahus - Canon 1000d 4000:-
Objektiv - Sigma 18-200 3300:-
Blixt - Canon 430EX II 2900:-
Stativ - Manfrotto 1000:-
Väska - Lowepro AW160 650:-

Ett exempel, och då klarar du dig rätt bra en stund.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto