Annons

Hjälp vid datorköp...

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibo

Aktiv medlem
Nu har jag försökt kolla runt lite och blir inte riktigt klok på det hela...
Jag sitter i valet och kvalet att införskaffa en ny dator, huruvida det ska bli en stationär eller en bärbar vet jag inte riktigt än, det hänger lite på priset.

Mina kriterier:
Att jag ska ha det hela, dvs skärm, dator, tagent bord och mus oavsett om det är bärbart eller stationärt.

Ca 15 000:- som budget

Frågorna:
Vad ska jag titta på när jag kollar på de olika delarna, vad är det viktiga delarna i själva datorn respektive i skärmen? Vilka "värden" är de viktiga?

Vad förlorar jag på att köpa en bärbar dator istället för en stationär?

Klarar jag mig på den budget jag har?

Kan ni ge förslag (länka gärna) på datorer som är vettiga?

Tacksam för hjälp Torben.
 
Om datorn skall vara till för bildredigering i tex Photoshop så bör du satsa på en Quadcore, dvs en dator med 4 processorkärnor och helst 4gb minne eller mer.

Här en riktigt bra burk med riktigt snabb Quadcore processor, 8gb minne, 2tb hårddisk och ett ok grafikkort.

http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=DBPC-WST01

Sen skall du väll ha en skärm, denna nedan är en 24" DELL U2410 Ulstrasharp med s.k IPS skärm, kampanjpris på dustinhome: http://www.dustinhome.se/pd_5010330369.aspx

Är 24" för stort så har du ju även deras 22" 2209WA Ultrasharp, också med IPS skärm, kampanjpris även här: http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

Sammanlagt pris med 24" strax under 15.000... Med 22" runt 12.500..


Mus och tangentbord kan du nog välja ut sjhälv kanske... finns så mycket olika modeller och det som passar mig bra kanske inte passar dig..
 
Väljer du en stationär så räcker nog pengarna till en dator med i7 processor, den är märkbart snabbare på det mesta. Om man köper delarna och bygger ihop den själv så kan man få exakt det man vill ha i burken.

Som tidigare inlägg så är det bra med mycket RAm minne till photoshop. dock så måste du ha ett 64bitars operativ om du skall kunna tillgodogöra dig mer än 4GB Ram minne.
 
Inget större fel på Niklas datorförslag men både processorn och minnet tillhör förra generationen. CPU-sockel 775 är på väg ut och likaså DDR2-minne. Det betyder inte att det är värdelöst men det kommer bli svårare att uppgradera om några år när Intel inte tillverkar några processorer till den sockeln längre. DDR2-minne är fortfarande det vanligaste men alla nya moderkort som kör Intels I-serie stödjer DDR3-minne som är mycket snabbare. Idag är prisskillnaden till DDR2:s fördel men DDR3 sjunker fort och allt eftersom efterfrågan på DDR2 sjunker kommer åtminstone pris/prestanda-kvoten att gå över till DDR3:s fördel.
 
Ok, var säker på att i7/i5 fortfarande är så mycket dyrare men där verkar det som jag hade fel.. plockade ihop ett litet paket med i7 4-kärnig processor och 6gb DDR3 osv. Landade på ungefär samma pris inkl monteringskostnad. Dock utan operativsystemmen detta kan ju TS lägga till sen beroende på vad han vill ha, kom ihåg att det bör vara 64-bitars operativsystem för att få nytta av mer än 3.5gb minne(tex Vista x64 alt. Win 7 x64) Tipset om skärmarna behåller jag..

Duger detta? Kommentera gärna om nått bör ändras... butiken är www.inet.se
 

Bilagor

  • inetse_small.jpg
    inetse_small.jpg
    31 KB · Visningar: 466
Hejsan.Håller själv på och funderar på att köpa en ny dator och kan inte så mycket om vad som passar ihop mm.Men jag undrar om valet av CPU core i7 860 när i7 920 kostar samma peng är inte 920 ett bättre val med ett passande moderkort?.Mvh Mikael



Ok, var säker på att i7/i5 fortfarande är så mycket dyrare men där verkar det som jag hade fel.. plockade ihop ett litet paket med i7 4-kärnig processor och 6gb DDR3 osv. Landade på ungefär samma pris inkl monteringskostnad. Dock utan operativsystemmen detta kan ju TS lägga till sen beroende på vad han vill ha, kom ihåg att det bör vara 64-bitars operativsystem för att få nytta av mer än 3.5gb minne(tex Vista x64 alt. Win 7 x64) Tipset om skärmarna behåller jag..

Duger detta? Kommentera gärna om nått bör ändras... butiken är www.inet.se
 
Hejsan.Håller själv på och funderar på att köpa en ny dator och kan inte så mycket om vad som passar ihop mm.Men jag undrar om valet av CPU core i7 860 när i7 920 kostar samma peng är inte 920 ett bättre val med ett passande moderkort?.Mvh Mikael

Det finns inte mycket som talar för att välja en i princip likadan processor, men med lägre klockfrekvens och som har en sockel där moderkorten är dyrare.
 
Fel antal minnesstickor. Det bör vara antingen två eller fyra.

Varför då? Tänker du på dual channel? Triple channel funkar ju bra det med, iaf enl lite tester jag sett. Kika nedan på jämförelsen mellan dual och triple channel, triple verkar snabbare...

http://www.ninjalane.com/articles/general_information/dualvtriple/page4.aspx


Tittar du på sidan 3 också på testen så ser triple channel ut att vara snabbare. Titta på den blå linjen som är pc12800 tripple channel och jämför mot gul PC1500 dual channel.
http://www.ninjalane.com/articles/general_information/dualvtriple/page3.aspx
 
Senast ändrad:
Det är ju bara det att LGA1156 inte har triple channel. Om du inte tror mig så kan du ju titta på hur många minnesplatser det finns på moderkortet du valde ovan.

Jasså, inte en aning om att det var så... Ok då bör väll dessa nedan vara ett bättre val då, 2x2gb blir 4gb totalt. Vill TS utöka minnet sen så kan han ju stoppa i 2x2gb till när plånboken tillåter.

https://www.inet.se/datorkomponente...2x2048mb--1600mhz-dominator-with-dhx/5305472/

Nöjd nu? :)
 
Tack så hemskt mycket för att ni engagerar er så mycket. Men nu blir det väldigt tekniskt för mig... skulle man kunna ge mer konkreta förslag?? hela paket lösningar är att föredra för mig....
 
Tack så hemskt mycket för att ni engagerar er så mycket. Men nu blir det väldigt tekniskt för mig... skulle man kunna ge mer konkreta förslag?? hela paket lösningar är att föredra för mig....

Det vi har snackat om är RAM minnena och att det blev bättre att ändra till nått annat än just de RAM minnena jag rekommenderade först. I övrigt så var den bild jag lade in ett "komplett" paket vad det gäller datorlådan. 22" och 24" skärmarna jag rekommenderade är fortfarande rätt..

Skall samla ihop det vi kommit fram till nedan:
_________________________________________________

Två bra skärmar till bra pris, en 22" och en 24". Vilken storlek du väljer är upp till dig.

24" DELL U2410 Ulstrasharp med s.k IPS skärm, bra fotoredigeringsskärm.
kampanjpris på dustinhome 4995:- : http://www.dustinhome.se/pd_5010330369.aspx

22" 2209WA Ultrasharp, också med IPS skärm, kampanjpris även här, 2495:- : http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

........

Här har jag lagt ihop ett datorpaket förutom mus och tangentbord, detta är en screenshot av min kundvagn. Köper du dessa prylar så skall det fungera väldigt fint och snabbt. Detta köps på www.inet.se som jag tycker är bästa nätbutiken. Ztenlund: Godkänner du??? ;)

Antec chassi med 500W nätagg, Supersnabb 2.66ghz Core i7 Processor, 4gb RAM minne, 320gb + 1000gb hårddisk, bra grafikkort utan fläkt(tyst), DVD brännare och passande moderkort. Även monteringskostnad med i priset, butiken bygger datorn åt dig.

Det som saknas är operativsystem(Windows), iom 4gb ram skall du ha s.k 64-bitars version.. tex Vista Home Premium x64 som du kan byta fritt till nya Windows 7 64-bit när det lanserats. Glömde lägga med detta i paketet men det kan du ju göra själv: https://www.inet.se/programvara/windows/windows-vista-home-premium-sp1-64-bit-sv-single/9122265/

Lägg till dessa saker i web butiken, för att vara på den säkra sidan kanske Ztenlund skall godkänna också så det inte är nått knas (verkar ju ha bra koll =)):

Fler frågor? Ask away! =)
 

Bilagor

  • inetsesmall.jpg
    inetsesmall.jpg
    28.8 KB · Visningar: 404
Hej
du har varit jätte snäll med att hjälpa till att plocka ihop en dator och ge tips på skärmar. Jag ska beställa det som du rekomenderat. Men det har uppstått ett litet problem... Grafik kortet du rekomenderade (LeadTek GeForce 9500GT 512MB Heatsink) är urtaget ur sortimentet...kan du rekomendera något annat?
En annan fråga är; hur stor skillnad är det på den som man bygger själv och den "färdiga" du länkade till:

http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=DBPC-WST01


Vilken av de båda rekomenderar du? och varför?
Tacksam om du kan hjälpa till¨
Torben
 
Hej
du har varit jätte snäll med att hjälpa till att plocka ihop en dator och ge tips på skärmar. Jag ska beställa det som du rekomenderat. Men det har uppstått ett litet problem... Grafik kortet du rekomenderade (LeadTek GeForce 9500GT 512MB Heatsink) är urtaget ur sortimentet...kan du rekomendera något annat?
En annan fråga är; hur stor skillnad är det på den som man bygger själv och den "färdiga" du länkade till:

http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=DBPC-WST01


Vilken av de båda rekomenderar du? och varför?
Tacksam om du kan hjälpa till¨
Torben

Det här paketet är ganska likvärdigt med det som länkats innan dock med 2gb mer i ramminne och några få kronor dyrare, köpte själv en dator med ungefär samma prestanda utom grafikkortet som jag la lite extra pengar på då jag gillar att spela. Kan bara säga väldigt mycket dator för pengarna:)
 

Bilagor

  • inet.jpg
    inet.jpg
    27.5 KB · Visningar: 287
De största skillnaderna är att det ihop plockade paketet har:

*En nyare och lite snabbare processor. Core i7 är nyare än Core 2 Quad som fanns i den färdiga burken.
+ till ihop plocket

*Nyare s.k Socket(plats som processorn fästs på på moderkortet), detta innebär att du en vacker dag kan byta ut processorn till en ny och som då kommer att göra datorn snabbare utan att behöva byta nästan allt innehåll i burken samtidigt. Dvs enklare att uppgradera datorn i framtiden med det ihop plockade.
+ till ihop plocket

*Snabbare s.k RAM minne 1600mhz mot färdiga paketets 800mhz, färdiga paketet har dock 8gb ram minne och ihop plocket har "bara" 4gb.
Känns som oavgjort nästan, hellre mycket minne än extra snabbt, prestanda skillnaden är inte så jätte märkbar om du inte sitter å kör "testprogram" som bara uppmäter prestanda.

* Mindre hårddisk utrymme än den färdiga, tot 1320gb mot det färdiga paketets 2000gb.
+ till det färdiga.

*Lite sämre grafikkort men detta märker du inte av alls om du inte tänker spela nyaste actionspelen. Till vanligt datoranvändande och Photoshop och liknande kommer du aldrig att märka skillnad.
+ till den färdiga burken...

I övrigt är det samma datorburk/chassi och liknande dvd brännare.

Ihop plocket är lite lite modernare och snabbare men troligtvis inget du kommer att märka av prestandamässigt.
Är du ingen "datornörd" som sitter å testar/benchmarkar datorn och vill pressa ur mesta möjliga kapacitet så spelar det nog ingen stor roll vilken du väljer.

Själv kör jag med en i stort sett likadan som den färdiga datorn och jag känner absolut inget behov av att byta upp mig och jag ser mig nog som en "datornörd". Jag både photoshoppar och redigerar tung HD film.

Summan av kardemumman:
Prestandamässigt märker du säkerligen ingen större skillnad men ihop plocket kommer att vara enklare att uppgradera den dagen du vill ha en ännu snabbare dator.

Ang grafikkortet som inte fanns så finns ett näst intill likadant som du kan välja istället:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-geforce-9500gt-1gb-heatsink/5407967/

Paketet som Sputt/Patrik lagt in funkar det med
 
Snarf verkar ha koll på grejerna här tycker jag. 22 tums skärmen han reffar till har jag själv och kan bara säga att det är en toppenskärm till det priset, köp!! Vad gäller datorn ska du ha detta, samma som jag själv ;)

Lian Li PC-6070B V2 Silent Miditower Svart 1 345 kr
Montering Datorpaket 795 kr
Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5 735kr
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition 2 031
Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Sv Single 1 307 kr
Asus M4N72-E 1 141 kr
Logitech Illuminated 792 kr 1 st
Logitech MX518 Optical Gaming Mouse 381 kr
Corsair HX 620W 80+ 1 195 kr
500GB Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II 478 kr
Scythe Ninja 2, Intel LGA775 & AMD AM2 393 kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr
Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA, OEM 247 kr
Sparkle GeForce GTX 260 OC 896MB

Alternativt kan du byta ut hårddisk mot en med mer utrymme och köra på windows 7 om du vill punga ut med mer pengar. Kom ihåg att köpa operativsystem som stödjer 64 bitar så kan du med fördel uppgradera ramminnen vid senare tillfälle utan problem. Grafikkortet är cudabaserat och stödjer vissa funktioner i photoshop om du nu kör med det vill säga. Klockrent köp enligt mig och du kan byta till sli längre fram då moderkortet stödjer detta.

Kan tillägga att detta är ihopplockat på Inet.se och dagspriserna kan variera. Rekommenderar dig att INTE bygga själv om du är osäker utan köp till montering och testning för 795kr som jag lagt till i paketet ovan. Det kommer att bespara dig en massa bekymmer om nåt mot förmodan skulle gå snett.
 
Tack så hemskt mycket för all hjälp. Har beställt det som Niklas rekomenderade. Dock har inet.se tydligen inte alla saker inne som deras hemsida förklarar vilket gör att man får vänta lite längre som det verkar (frustration).
Jag har köpt 24 skärmen och hoppas bli nöjd med den.
Än en gång ett stort tack till alla er som kommit med tips och råd.
Torben
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.