Annons

Hjälp! Varför blir det fel på bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torun

Aktiv medlem
Tog kort på fullmånen igår med min Nikon D50. Använde stativ och självutlösare och olika exponeringstider. På alla bilder finns en grön prick - på olika platser, men läget på pricken verkar bero på var jag lagt fokus. Dessutom blir månen dubbel. OK till höger men utdragen i höjdled till vänster. Bilden jag lagt in här är tagen med 2.5 sek och bländare 5.6. Bilden är tagen genom ett fönster, men liknande prickar fick jag häromdagen utomhus.

Snälla någon som ev vet varför det blir så här, tala om vad det kan bero på för mig. Är det fel på kameran?

Torun

Hade problem med att länka bilden. Nu ligger den härunder, förhoppningsvis. Annars i mitt album "övrigt"

Senast ändrad:
Månen är belyst av klar sol och den måste därför exponeras med storleksordningen 1/250 f=8 vid ISO 100. Övriga områden i bilden är ju mycket mörkare och kanske kräver flera sekunder vid bländare 8. Ett tips är att göra två bilder med olika exponeringstider och klippa ihop…
Punkterna i bilden beror kanske på överexponeringen av månen.
/Harald

Filter

Hej

Jag tror att det beror på att du har ett filter på optiken. Det blir en spökreflex av punktformiga ljuskällor med vissa filter. Jag hade samma problem vid fotografering av t.ex. Luciatåg med många små ljuskällor i mörkret. Ta av filtret och testa så försvinner nog fenomenet.

Hans

Tack, tack för era svar!

Jag har ju ett filter på kameran. Om månen visar sig ikväll igen skall jag prova utan detta. Att klippa ihop två olika bilder har jag inte provat ännu, men jag hoppas jag kan klura ut hur man gör.

Tack än en gång!

MvhTorun

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar