ANNONS
Annons

Hjälp, vad är det för fattning!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

zorbak

Medlem
Hejsan!!

Jag kom över ett Seastal -Ojasi 400mm billigt.
Men jag vet inte vad det är för objektivfattning.

Vill ju gärna prova till min Olympus E-500, men jag måste kunna köpa en lämlig adapter.
Kan tillägas att gängan är konisk.43mm längst ut & 40 längst in.

MvH Anders

Bilagor

• fattning.jpg
    fattning.jpg
    95.5 KB · Visningar: 444
Det står någonting med vita bokstäver på fattningen. dels Japan men vad är det andra? ser ut som C/F eller liknande? Någon gänga syns inte i bild?

Nog påminner den mig om Canons gamla fattning. Den typ som satt på min Canon EF, långt innan EOS kom. Är inte helt säker men den är väldigt lik. Har tyvärr inga Canon-prylar kvar att jämföra med.

/AnWi

Jag tycker också det liknar lite den fattning min gamla Canon FTb hade. men det var ju på 70-talet så jag har det inte i färskt minne: Kan CAF betyda Canon F?

Jovisst är det den gamla hederliga Canonfattningen som det handlar om. Om det finns någon adapter som gör att optiken kan användas på en Olympus E-500 är väl ganska tveksamt.

Olympus 4/3 -fattning är väl en av de få lämpliga fattningarna att ha adaptrar till FD för. FD hade ett ovanligt kort registeravstånd vilket gör att få andra småbildsfattningar kan ha adaptrar utan korrigerande optik (med medföljande teleconverter-funktion) i sig.

Eftersom 4/3 har en liten sensor och därmed ett kort registeravstånd bode det finnas glasfria adaptrar även till FD. Det är bara att googla.

Förresten är det väl snarast FL det rör sig om här, men det är en ytterst akademisk fråga i sammanhanget.

/Andreas

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar