Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp välja Canon-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Är själv ganska sugen på en 40D. 10Mp räcker rill det mesta. Framför allt är det den förbättrade sökaren som lockar. Sedan har den ju även antidamm vilket t ex inte 5D har.
 
Luzen skrev:
Tack! Men.... Nikon D40/80 är säkert bra grejer men jag gillar Canons utbud av begagnat om jag vill komplettera med mer grejer...

Ja, 5D blir väl lite overkill...
30D är väl på väg ut?
Återstår 40D, Va kan jag behöva köpa för objektiv då?
Och vad skiljer 40D mot 400D som jag kan sakna på 400D?

Tycker verkligen du ska spana in EOS 40D som säljs i kit med EF-s 17-85 kostar 14 695 hos kanske Sveriges bästa fotohandlare.

Angående om 5D blir overkill vetesutton, men du får långt mkt bättre bildkvalité med en 40D med 17-85 än 5D med 28-80.

Viktiga fördelar med 40D gentemot 400D enligt mig att sökaren är så mkt bättre och att den är grymt skön å hålla i.

Lycka till.
 
Luzen skrev:
Ja 28-80 ãr Canon ef.
Den andra ãr en Sigma...Vad står EF fõr.....Fattning?

Ef står för electro focus det finns även andra objektiv som klarar ef fattningen som tse som är tilt shift men kan ej få namnet pga att dom inte har aoutofocus. Men står det eos på din gamla kamera och alla gluggar du har passar till den ska dom passa till alla ny eos kameror.
 
Luzen skrev:
ok, om man köper bara 400d-huset och lägger till en 17-55 mm då.. då har jag sedan 28-80 och 75-300.
vad skiljer d40x och 400d..orkar inte söka på engelska sidor..

Hur ser din budget ut...ange då gärna absoluta övre smärtgräns, för det är alltid något litet som tillkommer - har själv beställt EF-S 17-55 IS USM + Speedlite 580 EX2...sen när man börja titta på tillbehör så tillkommer ju batterier, blixtbouncer, blixtkabel, filter, motljusskydd bla bla bla till, bara detta till straxt över 2500 kr. Så glöm inte bort att kalkylera en 1000-2000 kr för tillbehören.
 
Om du hittar ett bra pris på en fin 5D med ärlig säljare som har kvitton på både kamera och antal reparationer (har den aldrig varit inlämnad så ska du bli tveksam, fråga efter exakt antal exponeringar osv för att testa säljaren om han kan något om sin kamera)
- då ska du slå till på en 5D, utan tvekan!

Annars så köp en 40D, jag min idiot började med en 350D trots att jag fotograferat analogt i 8 år när jag gick över till digitalt.. den kameran var inte rätt för mig :)

Obs, sensorstorleken är inte det viktiga, det går att ta lika bra bilder oavsett sensorstorlek, dock så blir bilderna tekniskt bättre vad gäller omfång, brus och du får ett kortare skärpedjup med en större sensor.
 
Vapo skrev:
Hur ser din budget ut...ange då gärna absoluta övre smärtgräns, för det är alltid något litet som tillkommer - har själv beställt EF-S 17-55 IS USM + Speedlite 580 EX2...sen när man börja titta på tillbehör så tillkommer ju batterier, blixtbouncer, blixtkabel, filter, motljusskydd bla bla bla till, bara detta till straxt över 2500 kr. Så glöm inte bort att kalkylera en 1000-2000 kr för tillbehören.

Smärtgränsen går väl runt 15 lakan.
När jag köpte min EOS 100 för tusen år sedan hade jag tänkt köpa en 650 eller liknande men då slog jag till på eos 100 som var dyrare för den hade ju verkligen allt jag trodde jag kunde behöve. Jag kan få ångest av att riskera ångra mig att jag inte la till en tusing och fått det och det och det...

Gick förbi Expert skyltfönster för 30 min sedan... de hade en D80 + 18-55 mm för 8 499kr...
Den såg ut att vara skön att hålla i..
 
Blixten funkar

Det är inga större problem att köra blixten manuellt. Jag har själv en 540EZ som jag kör manuellt till en 400D och en 40D.
 
Re: Blixten funkar

Grönberg skrev:
Det är inga större problem att köra blixten manuellt. Jag har själv en 540EZ som jag kör manuellt till en 400D och en 40D.

Tack! Då sparar jag ju några lakan...
Snygga bilder du har från Rossö och tjurpannan!
Jag bor i Strömstad...:)
 
Jag har själv en 540EZ som jag kör manuellt till en 400D och en 40D.


vad bra att du har både 400D och 40D!
Kanske du kan berätta om jag kommer vara nöjd med 400D eller om jag måste gå upp till 40D?
Som jag skrivit tidigare, min eos 100 hade väldigt bra funktioner...
 
Re: Re: Blixten funkar

Luzen skrev:
Tack! Då sparar jag ju några lakan...
Snygga bilder du har från Rossö och tjurpannan!
Jag bor i Strömstad...:)
Naturligtvis kan man köra blixten manuellt, men Nikons blixtautomatik är mycket sofistikerad och exakt. Krävs rätt gedigna blixtkunskaper och känsla för ljus om man skall slå det manuellt. Dessutom går det betydligt långsammare än en välfungerande automatik. Nikons SB 600 är inte speciellt dyr och en mycket bra blixt. Vill du spara en slant så valsar det omkring en hel del 30D i bra skick, nu när många slagit till på 40D. TBH hade för en kort tid sen kampanj på 30D. De såldes helt nya för endast 6000 kr men tog slut som läsk i solsken. Jag tror dock att 30D kommer säljas mycket förmånligt inom snar framtid med intressanta objektivkombinationer. Man behöver bli av med de som finns ute i butik nu när 40D äntrat marknaden. Kan du vänta, låt säga tre månader så lär det finnas väldigt billiga 30D i handeln. Även D200 lär snart reas ut men det kommer nog ta något längre tid.
 
400D eller 40D

Svårt att ge råd. Jag är nöjd med bägge. 400D är lättare och mindre vilket är fördel ibland. 40D har fler finesser som är bra om man har användning för dom. 40D har däremot en stor nackdel - ratten för inställning av exponeringsmetod ändrs mycket lätt och den har ställt om sig i stort sett varje gång som jag tar ur den ur väskan.
 
Robin Gyllander skrev:
..det finns även andra objektiv som klarar ef fattningen som tse som är tilt shift men kan ej få namnet pga att dom inte har aoutofocus.

Och förtom EF och TS-E som klarar EF-fattning finns också MP-E. 400D och 40D klarar dessutom EF-S som är anpassat för det mindre "filmformatet" (15x22.5mm istället för 24x36mm).
 
Tack för svaren så här långt!
Det blir nog så här:
Skall låna ett hus av en kompis EOS 1D av någon generation, och testa mina gluggar med. Om resultatet är någorlunda bra blir det en 40D med en ny zoom från 17 mm-?Vilken föreslår ni?

Om inte resultatet blir bra med mina bef gluggar lutar det nog mot en Nikon D80.
Vilken zoom skall jag försöka få på den?
vilken blixt föreslår ni?
Kan jag köra min gamla Canon 540EZ manuellt på D80 tills jag sparat ihop lite mer kr.?

Resonerar jag rätt?
 
17-85 is har fått mkt bra kritik och "sägs" vara mkt objektiv för pengarna när man köper denna i kit med kamerahuset.

Annars finns ju alltid Sigma 18-50 2,8 som ska vara en mkt bra tredje parts glugg.
 
robwah-9 skrev:
17-85 is har fått mkt bra kritik och "sägs" vara mkt objektiv för pengarna när man köper denna i kit med kamerahuset.

Annars finns ju alltid Sigma 18-50 2,8 som ska vara en mkt bra tredje parts glugg.

Tack!
Den där Sigma´n verkar trevlig till vettigt pris.
 
de blev en 400d till slut...utan kitobjektivet.
KOmmer nog väldigt snart köpa EF S 18-55 IS så blir det säkert bra.

Skall bara utvärdera mitt gamla 28-80 USM först och se om jag behöver mer vidvinkel...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.