Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hjälp TMAX 400!!
- Trådstartare alf109
- Start datum
alf109
Aktiv medlem
jimh skrev:
Henning, jag håller absolut med. Man behöver inte lägga ner massa tid på tester. Det passar inte alla och tar dessutom en del fokus från fotografin.
Om man har den metodiken bör man kanske ha det i bakhuvudet när man ger råd, eftersom erfarenheterna ju faktiskt i mindre grad blir överförbara till andra fotografers situation.
Det är ju så många variabler inblandade. Det är lite för förenklat att dissa en produkt, när man i själva verket snarare skulle behöva skriva något i stil med:
"TMY är en trist film
med den exponering jag ger den
och på det sätt jag framkallar den
när jag kopierar den
på det papper jag valt"
Det är just det som jag menar, och då är jag intreserad av hur de som lyckas med filmen bär sig åt. Det hade varit skillnad om det var en film som ingen fick ett bra ressultat med, men när det gäller just TMAX400 verkar det vara så att en del lyckas väldigt väl med den medans andra misslyckas. Det kan man även se i olika bilder bla här på FS, en del får till en fantastisk briljans och tonskala med filmen.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
alf109 skrev:
När det gäller "gråa" negativ så snackar jag alltså inte om "tunna" negativ utan om gråa. Om jag förlänger framkallningstiden så blir dom alltså mörkare grå, men jag får inte till någon bra tonskala.
Justerar du exponeringen också? Framkallning skall ju påverka högdagrar mest men även lågdagrarna påverkas av justerad framkallningstid (mer så för vissa filmer). För mig skiljer exponeringen 1 2/3 steg mellan N-1 och N+2 för tmax 400 (1 1/3 för tmax 100 men bara 5/6 steg för Efke PL100).
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Jag la av med T-Max eftersom Delta har nästan lika fint korn och bättre skärpa, och är mer förlåtande både i exp. och framk. Sedan har ju ilford mintsmak på klistret.
alf109
Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Justerar du exponeringen också? Framkallning skall ju påverka högdagrar mest men även lågdagrarna påverkas av justerad framkallningstid (mer så för vissa filmer). För mig skiljer exponeringen 1 2/3 steg mellan N-1 och N+2 för tmax 400 (1 1/3 för tmax 100 men bara 5/6 steg för Efke PL100).
Är egentligen inte intreserad av zonsystemet här (även om det är intresant i sig själv), utan anledningen till klargörandet om "grå" negativ var att en i ett tidigare inlägg i tråden trodde att negativen var "tunna" alltså otillräckligt framkallade. Zonsytemet använder man för övrigt till att justera kontrastomfånget i motivet så att filmens omfång utnyttjas optimalt. Här handlar det om hur man överhuvudtaget får filmen framkallad optimalt vid normal kontrast i motivet.
Trots att många svarat på tråden så verkar det inte vara någon som kan svara på den enkla frågan hur dom exponerar (EI) och framkallar sina TMAX 400 för att få ett bra ressultat. Kanske kan tolka det som att de som svarat inte vet??
Syftet med tråden var alltså inte något generellt tyckande om olika filmer.
Senast ändrad:
mipert
Aktiv medlem
Ähumm...alf109 skrev:
...verkar det inte vara någon som kan svara på den enkla frågan hur dom exponerar (EI) och framkallar sina TMAX 400 för att få ett bra ressultat. Kanske kan tolka det som att de som svarat inte vet??.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
TMAX400 (EI 400)
Patterson FX39 (1+9)
9,5 min @ 20 grader C
Agit. dom första 30sek, Dubelvändning sedan varje hel minut (börja vid 9:00)
TMAX400 (EI 400)
Kodak TMAX Dev. (1+4) @ 20 grader C
7 min @ 20 grader C
Agit. regelbundet dom första 30sek, Sedan en vändning varje 30 sek.
Ger helt ok normalnegativ. Jag brukar fixera i Acufix eller färskt Tetenal Fixersalt. i ca 14 min.
Patterson FX39 (1+9)
9,5 min @ 20 grader C
TMAX400 (EI 400)
7 min @ 20 grader C
Ger helt ok normalnegativ. Jag brukar fixera i Acufix eller färskt Tetenal Fixersalt. i ca 14 min.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
alf109 skrev:
...Här handlar det om hur man överhuvudtaget får filmen framkallad optimalt vid normal kontrast i motivet.
Trots att många svarat på tråden så verkar det inte vara någon som kan svara på den enkla frågan hur dom exponerar (EI) och framkallar sina TMAX 400 för att få ett bra ressultat. Kanske kan tolka det som att de som svarat inte vet??
Syftet med tråden var alltså inte något generellt tyckande om olika filmer.
Min mening var inte heller att dra in zonsystemet utan bara försöka rent kvallitativt ge tipps. Att enbart framkalla längre tid kanske inte hjälper så bra då det ökar svärtningen både i låg och högdagrar om än mer i högdagrar. Om du däremot kompenserar med underexponering och längre framkallning så kan du hålla lågdagrarna på samma låga nivå medan du flyttar högdagrarna uppåt och på så sätt vara effektivare i att ta dig från gråa neg jämfört med att lyfta såväl låg som högdagrar med förlängd framkallning allena (du får fortfarande gråa bilder men mer ljusgråa).
Sedan kan jag naturligtvis plocka fram mina tider som fungerar för mig men jag tvivlar att tider för bladfilm med konstant agitering i jobo-maskin eller i tankar med doppa/lyft agitering 1 ggn per minut stämmer för dig. Även hur man mäter ljus är individuellt så inte heller absoluta EI kan jag bidra med. Jag kör däremot med Tmax-RS framkallare men jag tror inte det är en unik lösning på Tmax problemen.
alf109
Aktiv medlem
Fredrik Calabrese skrev:
TMAX400 (EI 400)
Patterson FX39 (1+9)
9,5 min @ 20 grader C
TMAX400 (EI 400)
7 min @ 20 grader C
Tack
Presis vad jag ville ha
-Ale
Aktiv medlem
Men grabbar , hur många megapixlar har den "tmax" ?
Hahaha var tvungen, fotosidan i ett nötkskal ..
nej men Tmax 400 är en jädrans fin film , men den är lite speciell och tar lite tid att finna hur man vill använda den . . själv gillar jag 100Asan lite bättre men det är ju en smaksak . .
en ruskigt bra film iaf !
mvh Ale ..
Hahaha var tvungen, fotosidan i ett nötkskal ..
nej men Tmax 400 är en jädrans fin film , men den är lite speciell och tar lite tid att finna hur man vill använda den . . själv gillar jag 100Asan lite bättre men det är ju en smaksak . .
en ruskigt bra film iaf !
mvh Ale ..