Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp till att välja digital kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Norskan

Medlem
Vill köpa ett digital kamera till rundt 3000-4000 kroner och klarer inte bestämma mig. Har först och fremst kollat på Sony cybershot DSC-P200 och Panasonic Lumix DMC-LZ2.
Sonykameraet har 7,2 megapixlar, 3 x optisk, 6 x digital zoom och Carl Zeiz optik.

Panasonic har 5 megapixlar, 6 x optisk, 4 x digital zoom och Leica optik.

Som jag tenker har Sony kameraet 2 megapixlar mer enn panasonic kameraet, mens Panasonic sitter med den unika Leica optiken.....
Någon som kan hjälpa meg med att välja rett kamera??
Har också kollat på Acer CR-8530 och Avant S8...

Någon som kan berätta vilken zoom typ som är den viktigaste? Den optiska eller den digitala?
Vill köpa kameraet i dag, så svara gärna snabbt:)
 
Senast ändrad:
Hej, hoppas min förklaring hjälper.

"Digital zoom är alltså ingen optisk zoom. Digital zoom menas att kameran förstorar upp bilden i kameran och därför kommer bilden bli synligt grynig vid full zoomning."

"Den "optiska" zoomen är det du ska använda massor av. Du kommer närmare ditt motiv med si och å många ggr optisk zoom. Angående ditt val av kamera så tycker jag att du ska strunta i den "digitala zoomen".
Tipset är om du vill komma riktigt närma dina motiv ska du nog satsa på Konica Minoltas modeller med "Anti Shake" funktionen.

Mvh Markus Asp
 
Jag skulle välja Lumix, inte bara för optikens skull utan även just för att den har 2mp mindre än sony villket innebär att det inte blir lika lätt att få skakningsoskärpa i bilderna. Mpix är inte allt!!!
 
greken skrev:
Jag skulle välja Lumix, inte bara för optikens skull utan även just för att den har 2mp mindre än sony villket innebär att det inte blir lika lätt att få skakningsoskärpa i bilderna. Mpix är inte allt!!!

Jag tycker att du ska ha minst 4 megapixel. Jag tror att du har fel att det blir mer skakningsoskärpa i bilderna mer än att ha större sensor. Du ska nog kolla lite på hur optiken är byggt. Helst ska du noga ha ett 2.8 i objektivet.
 
Skakningsoskärpa var kanske lite "enkel förklaring" här. Eftersom det sitter så himla många pix på en så himla liten yta och så nära varandra kan det vara förvirrande för kameran att "registrera" värdena villket med minsta lilla rörelse under tillräckligt långsamma slutartider kan ge "blur" i bilden.
 
greken skrev:
Jag skulle välja Lumix, inte bara för optikens skull utan även just för att den har 2mp mindre än sony villket innebär att det inte blir lika lätt att få skakningsoskärpa i bilderna. Mpix är inte allt!!!

Känns som att sambandet mellan antal pixlar och rörelseoskärpa är rätt tveksamt.
Rörelseoskärpa kan man motverka med andra metoder.

Om det är brus du är ute efter så beror det på storleken hos varje enskild pixel. Eftersom sensorerna i de båda alternativen så är den rena megapixel jämförelsen orättvis
 
Tack för goda råd!

Ni som kan så mycket, jag burde vel först fråga vilket digital kamera som är best i denna prisklass?
Jag kommer ihåg från min tid i fotoaffären i Norge att Leica optiken var exeptionell och det var väl därför jag fastnade lite för Lumix/Panasonic. Samtidig har ju så många foto-tidningar lyft fram Sonys kamera....
Hur stor skillnad är det på kvalitet mellan Carl Zeiz och Leica?
Så då menar ni att man inte behöver jaga efter kameraet med högst antal megapixlar för att få klara bilder, och satsa på hög optisk zoom?
 
Skillnaden är inte så himla påtaglig faktiskt, speciellt när man får komprimerade .jpg bilder. De två kameror som du har kollat på äv likvärdiga och rekommenderas av experter som bästa allternativ i den prisnivån. Mitt råd är att du väljer den som du trivs bäst med.
 
Gör såhär nu Margot.

Skicka tre länkar till de sidor och visa mig kamerorna eftersom de andra inte vill hjälpa dig.

Mvh Markus Asp
 
Norskan skrev:

Hur stor skillnad är det på kvalitet mellan Carl Zeiz och Leica?

I dessa sammanhang tror jag inte att namnet som står på objektiven har så stor betydelse som man kanske kan tro. De nämnda objektiven är bra därför att de byggs med stor precission och med dyra och bra material. Detta är inte möjligt för konsumentkameror på grund av det höga priset. Därför tror jag inte att det hjälper så mycket bara för att det står ett kännt namn på objektivet.
 
Leica och Carl Zeiss är båda optiktillverkare i högsta klass. Deras produkter är i princip likvärdiga, i alla fall när det gäller professionell optik. När det gäller konsumentprodukter är det nog andra faktorer än namnet som avgör.

Johannes
 
Norskan skrev:
Tack för visat inträsse Markus!

Det är Sony och Panasonic som jag är mest nyfiken på men har också lagt ved länkar till Avant och Acers kameror.....

Om du vill bli ytterligare villrådig kan du ju kolla på Casio P600/P700 och Canons A95. Dessa borde också passa in på det du verkar vilja ha.
 
Jag har kollat på Panasoncs kamera och den verkar vara väldigt kompetent för sitt pris. Just denna kameran säger de att det ska vara ett bra köp. Den har bla. optisk bildstabilisering och 6 ggr OPTISK zoom så du kommer nära dina motiv "utan skakningsoskärpa".
2.8 i bländare, väldigt bra i svaga ljusförhållanden o.s.v.
Ang. Sonys Cybershot är den också kompetent bland dessa "två" kameror och den har bla. fått bra kritik för att den är välbyggd, liten har hjälpbelysning för autofokusering o.s.v.
Titta dig fran på www.cyberphoto.se hemsida. Där testar de kameror och tar även bilder med kamerorna så att du kan se vad kamerorna klarar av. Och skriver sedan en kort kommentar om kameran.
Är du väldigt osäker så ska du nog ta en av de mest säkraste köpen hos Nikon, Canon eller Minolta. Canon och Nikon har ju alltid varit "Top of The Line". Kommer du att fortsätta fotgrafera oc vill byta upp dig senare ska du någ ta en närmare titt på en digital systemkamera, DSLR. Där du bla. kan byta objektiv och kan t.e.x ha mer än 20 st inställningsmöjligheter än vad en vanlig digitalkamera kan framstå.

Hoppas detta hjälpte lite iaf...

Mvh Markus Asp
 
greken skrev:
Skillnaden är inte så himla påtaglig faktiskt, speciellt när man får komprimerade .jpg bilder. De två kameror som du har kollat på äv likvärdiga och rekommenderas av experter som bästa allternativ i den prisnivån. Mitt råd är att du väljer den som du trivs bäst med.

Tror dock inte att det "rådet" hjälpte så mycket...
 
Personligen hade jag lagt bort alla tankar på avant och acer av den anledningen att jag helt enkelt inte tror att huttumbuttum märken är lika bra *ja fördomar kanke?*. Jag hade personligen valt Panasonicen. Men det är mycket en smaksak det där. Det som faller mig på läppen med Panasonicen är kanske främst att den har optisk bildstabilsering en till synes bättre optik, och jag gillar de exempelbilder från den jag sett bättre än Sonys. MPixeln spelar sannolik mindre roll i detta sammanhanget. 5 Mp är fullt tillräckligt. (Har bytt från 5 till 8, och jag tycker inte jag känner av den skillnaden, men det beror självklart lite på hur och till vad man använder sina bilder)
Det var mitt subjektiva omdöme!

FZ5 är ännu roligare tror jag :)
 
Om du ännu inte hunnit köpa någon kamera så skulle jag bara vilja råda dig till detta.

1. Det räcker med 5-6 MegaPixlar.
2. Massor av optisk zoom ska det vara, bry dig inte om den digitala alls, du kommer ändå aldrig att använda den, det den gör kan du göra hemma i datorn efteråt.
3. Kolla att kameran passar ditt ändamål, ska den gå ner i en ficka är det inte så bra med stora klumpiga saker.
4. Bry dig inte andrahandvärdet för det kommer inte att finnas något sådant på kameran om ett par år i alla fall. Tänk istället på alla fina kort du har kunnat ta.

Lycka till med plåtandet
 
FZ5 är trevlig, finns en del trådar kring den. Sök på panasonic AND FZ5 så får du lite läsning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.