Annons

Hjälp till att välja digital kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
3000-4000 kronor… Canon A95 tycker jag är otroligt prisvärd men kanske något för stor för fickan. Luckorna för batteri och minneskort tycker jag är minst sagt korkade men att köra med AA-batterier är ett plus som jag ser det och bilderna blir nästan alltid jättebra. Om man prioriterar snabbhet, enkelhet och litenhet och vill ha en ”sikta och skjutkamera” skulle jag välja IXUS 700 men då är din prisgräns överskriden. P-200 är också jättebra men är, enl. min uppfattning, inte lika mycket ”sikta och skjut”. Man får allt som oftast justera och kompensera. Fast vill du enkelt kunna ställa in allt manuellt, ha bildstabilisering etc. etc.och struntar i storleken och vikten så finns det ju andra kameror…
 
Digi skrev:
Tror dock inte att det "rådet" hjälpte så mycket...

Marcus... är det dåligt väder för lek i lekparken idag så du sitter inne och tipsar folk ur egen långvarig erfarenhet eller..?

Ska du trots allt göra det så håll dig till saken och sluta kommentera och citera andra är du snäll...
 
Margot,

det är lite svårt att tipsa om bra kamera när man inte vet vad du i hovedsak tänker fotografera.

T.ex.1) så äv inte några av dom modellerna du har tittat på specielt små, dvs om du vill ha en kamera som är enkel att ta med sig i fickorna utan att dom bular ut för mycket så är både Sonyn och Panasonic tveksamma.

T.ex. 2) om du tänker fota saker på lite avstånd (fåglar, djur, o.l.) så är endast den stora Panasonicen nåt så när duglig (222 mm). Fast ändå tveksam då ljusstyrkan verkar vara f9 på längsta tele inställning.

Det med x antal gånger zoom är relativt ointressant. Det som är viktigt är vilken brennvidd du har på zoomen. Dvs. med Panasonic LZ-2 så har du et brennviddsomfång motsvarande 37-222 mm och på Sonyn 38-114 mm. Folk i allmenhet fotar mest i området 35-105 mm. När du kommer ner i området nånstans under 40 mm så märks varje mm ganske mycket. Fast 37 vs 38 mm är inte mycket att tjata om ;-) Med 222 mm på ena Panasonicen så får du en relativt lång tele, men tänk på att med en sådan kamera så kan det vara riktigt svårt att få bra skärpa på lång tele. Det är svårt att hålla stilla kameran, även om skakningsfunktioner är inbyggda.

För att svara på frågor kring Zeiss vs Leica optik så kommer du inte att märka skillnad med en kompaktkamera. Lägg til optik från Nikon och Canon så lär du inte se ngn avsevärd skillnad mellan dessa 4a alls.

Betr. Pana LZ-2 så har den inte fast ljusstyrka på 2.8 som det kan tolkas i ett annat inlägg här. Den verkar ha 2.8-5.6 vid vidvinkel och 4.5-9 vid tele. Du vill ha så lågt värde som möjligt, 2.8 är bra, men oklart hur långt detta bär.

Angående dom andra kamerorna av märken jag inte kommer ihåg...glöm dom! Köp bara av de kända märkena. Kan även tipsa om att både Nikon och Canon har minst lika bra kameror som det jag tror du är ute efter. Om jag skulle valgt en liten och mycket kompetent digitalkompakt idag så är svaret Nikon Coolpix 7900.

PS! Om du köper en 5 Mpix kamera så bör du ha minst 256/512 MB lagringskort. Över 5 MPix minst 512 MB.


Mvh
Tor
 

Jag tycker du skall utesluta Avant. Köpte en sådan till min dotter och sämre kamera har jag inte provat. Ingenting annat än priset var bra med den kameran.
 
Hej alle sammen!

Otroligt va kul det är att gå in här och lära sig massor med nya grejer!!:)

Jag kan berätta att jag blev en lycklig ägare av Panasonic DMC-FZ5 med 512 Mb minneskort för 4 timmar sedan. Det ser ut som en miniutgave av min gamla Nikon F50 speilreflekskamera, även mindre enn min lilla plånbok;)

Om jag fikk välja hade vel Leica Digilux varit favoriten....men det får vänta tills jag har något annat enn studiebidrag;)

Tack för alla råd och tips!

Önskar alla en trevlig torsdags kväll

Hälsning nykomlingen
 
TML skrev:
Angående dom andra kamerorna av märken jag inte kommer ihåg...glöm dom! Köp bara av de kända märkena. Kan även tipsa om att både Nikon och Canon har minst lika bra kameror som det jag tror du är ute efter.

Du får hemskt gärna motivera det där. Om du kan, vilket jag starkt betvivlar.
 
dl_4711 skrev:
Du får hemskt gärna motivera det där. Om du kan, vilket jag starkt betvivlar.

Enkelt...

genom att köpa kamera av märkena Canon, Nikon , Pentax, m.fl. av dom vanliga tillverkarna av fotoutrustning så vet man att det är svårt att gå riktig vilse. Dom baserar sin utveckling/tillverkning på lång erfarenhet. Visserligen så har dom også kameror som är billiga kvalitetsmessigt, men allt som oftast kan man filtrera dessa på prislappen. Dom har dessutom relativt stora volymer av kameror, och feltillverkning (HW/SW) rättas snabbt upp genom mjukvaruppdateringar eller servicereparationer. Dom har helt enkelt inte råd att stämplas med ett dårligt kvalitetsrykte.

Merket Acer (får vara exempel här), eller vad det nu var, är åtmindstonde inom foto okänt, vissa tycker att dom t.o.m. är ökanda inom data (om det nu är samma tillverkare). Kan det vara så att dom har "badgat" en mera känd foto tillverkare? För konsumenten så betyder detta att man inte kan känna sig tillräcklig säker på att få bra service, hur länge finns reservdelar? och man vet inte heller vilken kvalitet man köper. Undantag finns säkert.

Och även om det i eftertid skulle visa sig att Acer är världens bästa kamera så skulle åtmindstonde jag vara mycket tveksam till att vara testpilot. Att köpa en kamera som jag knappt hittar information om, ens på (data)Acers hemsida, ja det gör inte jag, iaf. inte när priset inte är avsevärd lägre än tillsvarande specade kameror från mer kända märken.

PS! Sökte på "Acer CR-8530" på Altavista och de 30 första träffen länkade till platser såsom Kelkoo, Dustin, pcwelt, torget. Fick till slut gå genom Dustin för att hitta tillverkaren. Kameran är imponerande specad, så efter enbart spec så är detta en mycket kompetent kamera, tyvärr så är inte alltid en bra spec ensbetydande med en bra kamera...

Duger detta?


Margot... grattis! Och köp stativ, 420 mm är inte att spöka med ... ;-)


Mvh
 
TML skrev:
Duger detta?

Jag ger dig rätt i att man bör läsa på bättre om man köper en kamera av ett "okänt" märke. Men att säga "glöm dem" är att gå för långt. Kamerorna från de mindre tillverkarna ger ofta mer för pengarna, av olika anledningar - inte bara billigare tillverkning, lägre status och sämre kvalitetskontroll utan också pga att de stora tillverkarna av diverse marknadsskäl ofta begränsar sina mindre modeller.

För övrigt är det i dina inlägg ovan väldigt grumligt vad du menar med de "kända" tillverkarna av fotoutrustning. Att Nikon, Canon och Pentax är inkluderade har vi ju förstått. Antagligen även Konica Minolta och Olympus. Men hur är det med märken som Panasonic, Sony och Fujifilm? Casio, HP, Ricoh och Samsung? Vad är en "känd tillverkare av fotoutrustning"? De som sålde analoga hus för tjugo år sen?

"Råd" i stil med "Glöm allt utom Nikon och Canon" (vilket man lätt kan tolka ditt första inlägg till) är inte bara felaktiga, de försämrar också konkurrensen på marknaden. Uppmana folk att läsa på mer, inte mindre.
 
Denna märkes diskussionen känns mycket litet givande, och är säkert like tröttande för alla som orkar läsa detta som det är för mig.

Det finns många kompetenta tillverkare av kameror, många har varit med ett tag, andra börjar slå sig in på marknaden. Det viktigaste är att kameraanvändaren är/blir nöjd med sitt köp. Om man blir nöjd med Acer eller annat märka är fullständigt oviktigt för mig. Men jag skulle alla dagar ge mina vänner rådet att välja från mera säkra kort, åtmindstonde då prisskillnaden för liknande specade kameror inte verkar vara avgörande/stor. Som i denna tråden.

Alla dom märkena du ramsar upp ovan har "varit med ett tag". Bl.a. Ricoh har produser en av dom fineste kompakta analoga kameror nånsinn, Ricoh GR21. Hur länge Acer har varit på kameramarknaden har jag ingen aning om, och jag är inte särskilt vetgirig på detta heller. Jag har inte haft förmågan att hitta oberoende tester av deras kamera, vilket man oftast hittar på dom övriga tillverkarna du nämner.

Att en guldglänsande spec inte alltid talar om hur kameraet egentligen är, är dog viktigt att hålla i minnet. Det samma gäller för servicemöjligheter efter något år.

Jag tänker inte fortsätta denna märkesdiskussion.

Till sist måste jag säga att du har gjort en del tjusiga bilder, med din Casio?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.