Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)

lilia_nr1

Medlem
Hej!

Jag har en A77 med 16-50 objektiv. Fick den i preSent och den är ganska komplicerad för mig i nuläge.
Fotograferar barn och därför på auto+ inställningar då jag ej hinner ändra inställningar för manuella program.
Behöver er hjälp, om det är dålig ljus inomhus och kameran fotograferar utan blixt så blir bilderna gula, hur justerar man detta? Har provat att fotografera med blixt i samma ögonblick, men då blir bilderna allt för ljusa och bländade.
Tacksam för tips!

Kan man sedan justera detta enkelt i efterhand så att bilderna får mer naturlig färg? Använder mig av picasa, kan den vara till hjälp, eller annat program?
Hoppas jag har uttryck mig förståeligt, ursäkta mig men jag kan ej så bra kamera tekniska språket och uttryck.

Tack på förhand för svar!
 
Hej!

Man kan ställa manuell vitbalans i kameran om du ändrar till P-läget. När du då trycker på Fn-knappen kan du göra mängder av inställning. Kameran visar en kort förklaring vad varje inställning är till för. Du kan även ändra mängden blixtljus, Det brukar vara lätt att ändra färgtonen i bilderna efteråt men jag vet inte om det är möjligt i picasa.

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.