Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp....ska köpa nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

QertyD40

Avslutat medlemskap
Hallå där, ytterligare en amatör till tråden =)
Jag ska köpa ett nytt objektiv & behöver lite tips & råd.
Jag har en Nikon D40.
Jag gillar att fota natur & djur & forsande vatten, jag har tittat på Nikon 70-300/4,5-5,6 IF-ED och även fluktat lite på Nikon 18-200/3,5-5,6G DX VRII.
Vilket vore det bästa valet utav dessa 2 objektiv, kanske ni vet något annat o bättre alt i prisklass 6-7000kr

Tack på förhand //Morgan
 
Enligt FOTO:s test så var objektivet ganska bra och faktiskt något skarpare än Nikons betydligt dyrare motsvarighet.
Med tanke på brännvidder, pris och stabilisator så måste den anses vara ett mycket prisvärt alternativ.

Nikons motsvarighet:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=af80400vr

JA hej hopp det var verkligen en annan prisklass det ja, JA jag kan nog inte säga annat än att du har gjort mig väldigt intreserad utav Sigma objektivet, har varit inne och tittat på bilder som är tagna med likadan kamera som jag har och med Sigma objektivet, o det ser väldigt bra ut.
Och tack för att du offrar tid för att hjälpa mig, hatten av för dig =)
 
Om du tittar på objektiv i den här prisklassen så ska du nog kanske tänka över DX-objektiven en gång extra (om dom är lämpliga då, alltså....) Det kanske finns en begagnad FX-sensor-kamera i din framtid?
Foto är en långsiktig hobby...!
 
Om du tittar på objektiv i den här prisklassen så ska du nog kanske tänka över DX-objektiven en gång extra (om dom är lämpliga då, alltså....) Det kanske finns en begagnad FX-sensor-kamera i din framtid?
Foto är en långsiktig hobby...!

Hej The_SuedeII, Godmorgon....öh....sorry men nu fattar jag ingenting, jag är helt ny när det gäller kameratermer o dess teknologi förstår du/ni...men om du/ni kan utveckla ovanstående tips/råd så motages det väldigt tacksamt =)
(Har förövrigt planerat att köpa en mer avancerad kamera tills nästa år)
 
Han syftar på att DX-objektiv inte passar på kameror med fullstor sensor. Så om du tänkt skaffa hus med fullstor sensor (som Nikon kallar FX) så kanske du inte ska köpa ett objektiv som inte passar för fullstor sensor.

Sigmaobjektivet jag tipsade om fungerar utmärkt även för fullstora sensorer.
 
Kim är helt rätt på det... god morgon föresten.. :)

Nikons 18-200 fungerar inte på en Nikon-kamera med det man kallar "fullformatssensor", FX, dvs en sensor som är lika stor som ett gammalt hederligt 135 filmnegativ.

Din D40, och Nikons nuvarande "mellanklasskameror" har en "DX"-sensor, och den är mindre, ganska exakt 1,5ggr mindre på bredden, mindre än hälften så stor till ytan.

Min kommentar var mest menad att ge lite eftertanke - kameror är lite som bilar.... Det kan bli dyrt att byta för ofta. Om du tror att du kanske köper en beg D700 om ett år, t.ex, så förlorar du massvis med pengar på att köpa ett objektiv som du inte kan "ta med dig" till den kameran...
 
Han syftar på att DX-objektiv inte passar på kameror med fullstor sensor. Så om du tänkt skaffa hus med fullstor sensor (som Nikon kallar FX) så kanske du inte ska köpa ett objektiv som inte passar för fullstor sensor.

Sigmaobjektivet jag tipsade om fungerar utmärkt även för fullstora sensorer.

Ja men det låter ju bra det, för jag har nog bestämt mig för att köpa Sigman (till 95%).
Har kollat lite nu på kamera med fullstor sensor D700 och jag får nog säga att det är en kamera långt utanför min budget (hadde tänkt mig en D300 tills näästa år),men man får väl se, i framtiden kanske man har en FX kamera vad tiden lider.
Men är det lika stor skillnad när det gäller foto kvaliteten på FX & DX som priserna......?
 
Vänta med den frågan till nästa år! :) Då kanske du är lite säkrare på vad du vill ha / kommer använda kameran till också... Det spelar ju en del roll. Använd det du har så länge, och ha kul när du fotograferar... :)
 
Vänta med den frågan till nästa år! :) Då kanske du är lite säkrare på vad du vill ha / kommer använda kameran till också... Det spelar ju en del roll. Använd det du har så länge, och ha kul när du fotograferar... :)

Hahaha....ja det ska jag göra, o jag får tacka så mycket för all hjälp och jag kommer förmodligen inte titta på fler DX gluggar för är det något jag inte tycker om så är det att vara begränsad =)
Tackar o bockar så mycket
MVH:Morgan
 
Nej, absolut inte, troligen märker du ingen skillnad alls.

HAhahahahahahahaha......ja vad ska man säga om det....hahahahahaha....ja då fick man sitt första skratt för dagen o det tackar jag för.
Härligt med ärliga mäniskor...jag får tacka så mycket för dina svar som har hjälpt mig en bra bit in i fotovärldens teknologi.
Så mitt val har blivit en aning lättare nu när det gäller objektiv.

Tackar o bockar för all hjälp =)
MVH:Morgan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.