Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Catchin

Medlem
Jag tror att min kamera är sönder, eller mitt objektiv.
Det är ingen skillnad på f/2.8 och f/32's skärpedjup :S
Ingen märkbar skillnad i alla fall, någon som varit med om det tidigare?

Jag har:
Sony DSLR A290
Tamron 90mm Macro f/2.8

Har även ett
Sony 50mm f/1.8
Men tycker inte om det objektivet, den får ingen bra skärpa, så har inte testat med det så mycket ännu.

Edit: Det är inte objektiven

Hur menar du ingen skillnad? Menar du att du inte ser någon skillnad i sökaren om du väljer f2,8 eller f32 eller ser du ingen skillnad på två bilder som är tagna med resp bländare?

Det kan vara skit på pinnarna, Dvs dålig kontakt. Därför fotar den alltid med helt öppen bländare.
Eller så har du kameran på manuellt läge,
Hur vet du att det inte är objektiven?

/Stefan

Bilderna, skillnad är det ju såklart i ljus och jag kan inte, med strålande sol, dra upp bländaren till över f/8 utan att kameran vill höja slutaren till 3.2 i A läget (eller bli väldigt mörk på M läget).

Det kan vara skit på pinnarna, Dvs dålig kontakt. Därför fotar den alltid med helt öppen bländare.
Eller så har du kameran på manuellt läge,
Hur vet du att det inte är objektiven?

/Stefan

Det kan vara objektiven, men iså fall är det fel på alla mina tre objektiv (har ett original med kom jag på). Jag testade och tog bilder med alla 3, det enda som är skillnad är ljuset.
Har alltid fotat med lägsta möjliga (f/2.8, f/1.8 & f/5.6)

Ok,
Du vet att om du kör i M-läget och du ändrar bländare så måste du ändra slutartiden lika mycket?
Om du t ex fotar med f2,8 och 1/1000s och vill vill använda f32 istället så måste du ändra tiden till 1/8s (7 steg) för att få samma ljus i bilden. Det lättaste är att köra i A-läget där du väljer vilken bländare du vill använda och låter kameran styra tiden.

Nej det funkar inte i någon av programvalen.
Jag har fotat i manuellt läge i 3 år, jag fattar att jag måste ändra både slutartid och bländare för att behålla ljuset.
js1 Du verkar inte förstå felet, det går inte att ändra bländaren, djupet är lika kort i f/2.8 som f/32!

Prova rengöra kontakterna på både kamer a och objektiv med lite etanol/vodka. Eller suddgummi.
Annars reseta kameran till fabriksinställningarna. Går oftast att göra i någon meny.

/Stefan

Exponeringen blir också fel alltså? Inte bara skärpedjupet? För om exponeringen blir rätt så fungerar ju bevisligen bländaren.

Tror det behövs ett bildexempel som illustrerar problemet.

Men om du ställer in bl32 och väljer slutartid som matchar, blir bilden rätt exponerad eller kraftigt överexponerad?

Den har inga problem med exponeringen, alls.
Jag ka inte fixa en bra bild att visa med förrän imorgon, behöver mycket ljus + stativ för att fota med bländare på f/32 med rätt slutartid...

Jag körde ett test för att kolla bländarens öppning.
Jag tog slutartiden 10 sekunder så att jag verkligen kunde se bländaröppningen ordentligt. Jag valde sedan bländartalet f/22 och hålet är ca 1,5 mm stort på mitt 50mm objektiv (där f/22 är högsta)

Hm, det låter som dina grejer funkar som dom ska och då måste det bli skillnad i skärpedjupet. Du får nog fixa några bildexempel.

Under vilka omständigheter är det du inte upplever att skärpedjupet ökar?
Du kan gå in och kolla dofmaster http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Om du plåtar macro med ditt 90mm och är 30cm från motivet får du följande skärpedjup med din kamera. Vid bl2,8 blir skärpedjupet knappt 1mm, vid bl32 blir det 1cm. 1cm är inte mycket, du kanske förväntar dig mer?

Plåtar du med ditt 50mm på 2m avstånd får du följande skärpedjup:
Vid bl1,8 blir skärpedjupet 11cm och vid bl22 blir det 1,61m. En betydligt större skillnad som är lättare att se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar