Annons

Hjälp! Samyang 14/2.8 vs Irix 15/2.4

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack så mycket för era kommentarer. Ska fundera vidare lite till. :)

//Stefan
Beroende på vad du har idag så fundera. Men Irix ser mkt bra ut och verkar hålla god optisk kvalité pga dess innovationer är det onekligen spännande. Men för mig är inte bytet från Tamron 15-30/2.8 VC inte aktuellt i dagsläget. Hade jag inte haft den så hade jag nog köpt Irix. Samyang verkar ta steget upp i prisklass och sen tror jag inte den är vädertätad eller har filter gänga, fokus klick eller dörr till po filter reglade. Undrar om den tar gel....

Laowa 15mm f2

lite OT kanske. Men den här Laowa 15mm f2, nån som har lite spakulaitoner/ kvalifiscerade gissningar kring priset? :)

Funderar på att skaffa mig en ordentlig vidvinkel. Mest för landskap och arkitektur, men skulle även vilja börja med lite astro. Har kollat väldigt mycket på Youtube, men är fortfarande tveksam till vad jag ska välja. Irix är fortfarande ny och det finns inte så mycket info om den.

Finns det någon här som skulle kunna ge mig lite mer info om dessa? Vad talar för och emot dom? Eller rekommendera nått annat. Budget, max 5000kr.

(Använder idag, i stort sätt, bara mitt 24-70 f4 L till min Canon 6D)

Tack på förhand.

Jag har använt Samyang 14 2.8.
Ett riktigt skarpt objektiv. Jag sålde dock bort det pga att jag tycker vinjetteringen störde på öppen bländare. Använde det främst för stjärnfotografering och för när jag då skulle trolla bort vinjetteringen i efterhand uppstod brus i stället pga att jag använde rätt mycket ISO.
En annan sak jag märkte av är att av någon konstig anledning kändes det hela tiden som om man fotade på dagtid att himlen blev mer överexponerad än vad det vanligtvis skall bli. Min kompis upplevde samma sak, han körde canon och jag i nikon fattning. Aldrig upplevt det problemet med mitt Nikon 16-35 F4.

Funderar också på att skaffa någon fast vidvinkel för landskap och stjärnor.

Är det någon som har koll på hur bra "klicket vid oändlighet" på Irixen kommer fungera i olika temperaturer?
T.ex. om jag justerar/kalibrerad det vid +10 grader och sen är ute och fotograferar på natten när det är närmare nollgradigt.

Funderar också på att skaffa någon fast vidvinkel för landskap och stjärnor.

Är det någon som har koll på hur bra "klicket vid oändlighet" på Irixen kommer fungera i olika temperaturer?
T.ex. om jag justerar/kalibrerad det vid +10 grader och sen är ute och fotograferar på natten när det är närmare nollgradigt.

Du ska förstås låsa den ute på plats. Inte innan.

/stefan

Du ska förstås låsa den ute på plats. Inte innan.

/stefan

Tänkte på fokus-"klicket" vid oändlighet, inte själva låsningen (som förstås kan vara väldigt användbar i fält)

Tror inte fokusklicket är något man vill justera i mörker (såg någonstans att det såg pilligt ut), så om fokus är temperaturberoende till den grad att klicket inte längre stämmer om temperaturen ändras 5-10 grader blir det i praktiken ganska oanvändbart.

Vet någon hur mycket man kan förvänta sig att fokus ändras vid ändrad temperatur?

Läste en kommentar av en användare någonstans som påstod att när man väl "låste" fokus så ändrades den samtidigt en aning. Det gjorde att funktionen inte var så användbar som han hade hoppats.

Vet ej hur sant detta är, men kan vara något att gräva i kanske.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar