Annons

Hjälp! RAW...

Produkter
(logga in för att koppla)

Ubbe 1

Aktiv medlem
Då jag är ny inom den digitala fotograferingen, så vore jag innerligt tacksam för lite tips och råd från er andra. På många ställen på fotosidan talas/skrivs det om formatet RAW.Vilket ,om jag tolkat det rätt, utgör ett sorts grundformat där kameran sparat bildfilen i oredigerat skick. Nu till mina funderingar...

1. Vad behöver jag för programvara i datorn för att behandla filen på bästa sätt?

2. Vad gör jag med filen (förstår att det beror på hur bilden ser ut) men bortsett från detta, hur gör man generellt för att redigera en RAW-fil?

3. I bland kan man läsa om att bilden skärps upp i ps med en beskrivning typ.USM 100/1,1/10 Vad innebär detta? Och hur gör man?

4. Och slutligen...till vilket format redigeras filen för att sedan kunna skrivas ut? och hur görs detta?

Tack på förhand.
Urban

Jag ska försöka svara på frågorna 1, 2 & 4:

1. Efter att du först använt ett program för att föra över raw-filerna till datorn (t.ex. canon camera window, om du använder en canon kamera, vilket jag antar att du gör eftersom du exemplifierar fråga tre med "USM"), för att sedan öppna raw-filerna i t.ex. photoshop, där kommer det automatiskt öppnas ett fönster där du kan ställa in vitbalans, m.m. Det finns även andra program för detta som capture one eller canons egna gratisprogram och förstås många fler. Tycker själv att ps gör detta bra och lättöverskådligt.

2. Du ställer helt enkelt in vitbalans, konstrast, ljus, m.m.

4. Du kan spara bilden till, t.ex. jpeg, men om du inte vill komprimera bilden överhuvudtaget så kan du spara bilden i .tiff (och välja ingen komprimering) vilket också kommer medföra att filstorleken blir väldigt stor.

Forts.

Opss.. Jag använder en nikon D1. Jag tog bara ett exempel och fattade inte detta att usm kunde relateras till/var förknippat med canon. Vidare...tack för ditt svar David.

USM kan vara två olika saker. USM (på canon objektiv, "ultrasonic motor") Sen kan det vara Unsharp Mask i Photoshop. Tror att du menar det senare..

Det hittar du under Filter/sharpen/Unsharp Mask

Testa att ställa lite olika du ser ju vad som händer med bilden. Det första värdet är hur mycket skärpa som läggs på, andra är hur många pixlar som skärpan ska jobba med och det tredje är ett tröskelvärde så att den inte tex skärper upp mjuk bakgrund och plockar fram brus.

/ Magnus

USM är inte förknippat med Canon annat än som varumärkesbeteckning för deras objektivmotorer. Vad som avses är Oskarp mask, ett filter för att skärpa bilder i Photoshop. Filter/Skärpa/Oskarp mask och sedan prövar du dig fram med de tre parametrarna Mängd/Radie/Tröskelvärde du hittar där för att få rätt skärpa på dina bilder.Svårt att säga något generellt om skärpning då behovet är beroende av så många faktorer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar