Annons

Hjälp - operativsystem MAC!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en MAC PRO 2005 med 2 st två kärniga 2GHz processorer, 7GB RAM, 2st 500GB 7200rpm diskar i RAID 1 (spegling) för bilder, 1 st 250GB 7200rpm hårddisk för bildredigeringsprogram + övriga filer + scratchdisk, 1 st 750GB 7200rpm hårddisk för operativsystemet och kör 1TB USB hårddisk för time machine. Jag köpte datorn beg 2008 och operativsystemet sitter, opraktiskt nog, på den största hårddisken och nyttjar bara en liten del av denna. Jag tror att denna hårddisk ändå snart når slutet av sin livslängd. Jag tänkte uppgradera till Snow Leopard från nuvarande Leopard. Min tanke är att köpa Snow Leopard på CD och samtidigt ersätta min 750GB hårddisk och kanske skaffa en 15000rpm 250GB hårddisk för operativsystemet istället. Är det bara att stanna datorn, ta ut hårddisken med operativsystemet, sätta in den nya hårddisken och sedan stoppa Snow Leopard i DVD spelaren och starta upp och lägga det nya operativsystemet på den nya hårddisken, eller tänker jag fel? Jag är inte särskilt datorkunnig, men i övrigt är ju Mac Pro så underbar för att även jag kan uppgradera den själv med nya hårddiskar och RAM. Det är bara att öppna, sätta in sakerna och vipps - klart.

Innan du cashar upp för Snow Leopard så se till att det är en Intel-maskin du sitter på. 2005 var året då Apple gick över från PPC till Intel, och snöleoparden går inte att installera på en burk med Power PC-processor.

Det enklaste är nog att peta in den nya disken, formatera den och sedan köra Carbon Copy Cloner (gratis att ladda ner). Alternativt kan du köra Apples inbyggda "flyttassistenten", men jag är osäker på om det går mellan två diskar i samma maskin. I vilket fall som helst får du en identisk kopia på den nya disken, sedan kan du uppdatera systemet (om det nu går som sades ovan)

Det är en intel processor, första versionen så Snow Leopard skall fungera. Kan jag göra som jag sa?

Ja du kan göra som du tänkte i ditt ursprungliga inlägg. Det är en rätt bra ide att passa på med en nyinstallation när du byter hårddisk och dessutom går till ett 64-bitarssystem.

Du kan även göra så att du:

1. Gör en färsk Timemachine backup.
2. Byter hårddisken.
3. Startar på SnowLeopard-skivan.
4. Partionerar den nya HD:n
5. Återskapar systemet från din Timemachine-backup på den nya HD:n

Klart!

Som sagt, den är köpt beg. Min tanke vore att får jag bort hans gamla hårddisk och startar på nytt med bara mina grejer så försvinnef all gammal <<skit>> också t ex om han har login jag glömde fråha om 2 år sen då jag köpte - allt innehåll blir <<mitt>>. går det att göra som jag vill?

Jag hade gjort som följande:

* Stoppa in nya hårddisken på en tom plats i datorn.

* Kopiera med "superduper" (gratis) från gamla hårddisken till den nya.

* Tag ut den gamla hårddisken och spara den som backup. Flytta den nya till "plats 1".

* Boota från den nya -- kontrollera att allt är som det ska.

* Uppgradera till Snow Leopard.

Nackdelen med att installera "snow leopard" från scratch är att det är inte säkert att då får med allt från den gamla maskinen till den nya.

Som sagt, den är köpt beg. Min tanke vore att får jag bort hans gamla hårddisk och startar på nytt med bara mina grejer så försvinnef all gammal <<skit>> också t ex om han har login jag glömde fråha om 2 år sen då jag köpte - allt innehåll blir <<mitt>>. går det att göra som jag vill?

Ja som jag skrev innan så JA det går att göra som du vill.

M

Ursäkta såg inte den kommentaren innan jag la in min. Tack. Vad sägs om att sätta operativsystemet på en liten SSD disk för snabbheten?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto