Annons

Hjälp och tips ang. nytt objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

hunterthompson

Aktiv medlem
Hej, jag vädjar till er läsare om hjälp då jag ska köpa mig ett objektiv.
Jag har använt en Nikon D40 i några månader nu, med kitobjektiv. Nu vill jag skaffa ett 55-200 eller liknande, och läser om de som finns i min prisklass, 2000-3000. Det verkar som att de flesta som skrivit någon recension om de i min prisklass tycker att ljuset är alldeles för dåligt vid sörre brännvidder. Allt är ju relativt så om någon skulle vilja ge några exempel på situationer då ett sådant objektiv inte räcker till, när t.ex. slutartiderna behöver bli såpass långa att det inte går att frysa rörelser osv.
Som sagt, tips på vad jag bör köpa! Fotar mycket på stan, folk och så. Vill komma närmare och vill köpa det bästa för pengarna såklart. Ev. gå upp i pris men jag är nybörjare så .....

Mycket tacksam för hjälp!
Simon

Jag tycker att du ska köpa en Nikon 55-200 VR. Det är klart att det finns ljusstarkare, men det kan lätt bli dyrt. Riktigt dyrt.

Du kan ju själv prova om du tycker att 5.6 är för dåligt: Ställ din din kamera på A och skruva ratten till 5.6. Gå runt med det och kontrollera vilka tider du får. Tider runt 1/125 s bör du lätt klara med VR inkopplat och 200mm inställt, kanske även 1/60s.

Jag tror inte att du kommer att ångra ett köp.

Per.

Fotar du i dagsljus är det inga problem. Nikons 55-200 VR är, liksom kitobjektivet, ett ganska plastigt objektiv, men jag blir positivt överraskad varje gång jag använder det över hur bra det presterar. Dessutom gör plastigheten att objektivet har låg vikt, vilket åtminstone för mig innebär att jag oftare tar det med mig.

Fotar du i dagsljus är det inga problem.

Sant, men stor skillnad är det inte på ljusstyrka. Ett dyrt och fint objektiv i den brännviddsklassen brukar ha ljusstyrka 2.8, vilket faktiskt bara innebär 2 steg över 5.6. Dessa två steg är inget som gör natt till dag. Men ljusstarkare är givetvis bättre.

Per.

2 steg är rätt mycket tycker jag.. 1/50 med f5,6 = 1/200 med f2,8 + snyggare bakgrund

Jag tycker att du ska köpa en Nikon 55-200 VR. Det är klart att det finns ljusstarkare, men det kan lätt bli dyrt. Riktigt dyrt.

Du kan ju själv prova om du tycker att 5.6 är för dåligt: Ställ din din kamera på A och skruva ratten till 5.6. Gå runt med det och kontrollera vilka tider du får. Tider runt 1/125 s bör du lätt klara med VR inkopplat och 200mm inställt, kanske även 1/60s.

Jag tror inte att du kommer att ångra ett köp.

Per.

Tack ska du ha, nej jag tror att jag kommer klara mig med 5.6, det är ju samma som på kitets 18-55 ....
Tack för svar, Simon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar