Annons

Hjälp nikon d3100 porträttfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med en grej :)
Jag skulle vilja köpa ett nytt objektiv till min Nikon d3100 , det ska användas till porträttfotografering.
Så vilket är bäst? 50 mm eller 35 mm? :)

Tacksam för svar

Ska det bara användas till porträtt är nog 50 mm lämpligare än 35 mm.

Tänk på att du måste köpa den nya AF-S versionen av 50 mm när du har en D3100, annars får du ingen autofokus.

Ett tips är att du tar din zoom (18-55?), ställer in den på 35 mm och tejpar fast zoomringen. Sedan fotar du så ett tag och ser vad du tycker om det. Sedan gör du likadant fast du ställer in det på 50 mm istället.

Då får du se om du gillar 35 eller 50 mm bäst. Det blir precis detsamma som ett fast objektiv när du gör så, det är bara skärpedjupet som kommer att skilja eftersom det fasta är så mycket ljusstarkare.

Hej.

När jag ska ta t.ex helkropp/halvkropp så använder jag min 50:ia istället för min 30:ia (*nästan* som 35mm).

Om du väljer 50:ian, tänk då på att Nikon har två varianter (med bländare 1.8), den ena är lite äldre och ger ej auto-fokus med en D3100 medans deras nya 50:ia gör det.

Jag vet tyvärr inte helt säkert vilken som ger auto-fokus, då jag själv sitter med Canon.
Jag *tror* att det är varianten som heter AF-S som ger auto-fokus

Ska det bara användas till porträtt är nog 50 mm lämpligare än 35 mm.

Tänk på att du måste köpa den nya AF-S versionen av 50 mm när du har en D3100, annars får du ingen autofokus.

Ett tips är att du tar din zoom (18-55?), ställer in den på 35 mm och tejpar fast zoomringen. Sedan fotar du så ett tag och ser vad du tycker om det. Sedan gör du likadant fast du ställer in det på 50 mm istället.

Då får du se om du gillar 35 eller 50 mm bäst. Det blir precis detsamma som ett fast objektiv när du gör så, det är bara skärpedjupet som kommer att skilja eftersom det fasta är så mycket ljusstarkare.

Skulle du vilja länka till den nya versionen av 50 mm ?
Åå de va ett bra tips de ska jag göra :D
Vilket objektiv kan vara mest användbart om de ska ha flera funktioner tex, närbilder ?

Hej.

När jag ska ta t.ex helkropp/halvkropp så använder jag min 50:ia istället för min 30:ia (*nästan* som 35mm).

Om du väljer 50:ian, tänk då på att Nikon har två varianter (med bländare 1.8), den ena är lite äldre och ger ej auto-fokus med en D3100 medans deras nya 50:ia gör det.

Jag vet tyvärr inte helt säkert vilken som ger auto-fokus, då jag själv sitter med Canon.
Jag *tror* att det är varianten som heter AF-S som ger auto-fokus

Så du rekommenderar alltså 50mm ? hittade ett på fotokungen.se http://www.fotokungen.com/nikon-af-5018d-p-723-c-552.aspx är det ett bra?

Att välja mellan 35 och 50 mm gör du enkelt själv. Du har nog ett zoomobjejktiv som kan ställas in på både 35 och 50 mm. Prova bägge och ta portätt med dem! Välj det som kändes bäst!

Per.

Ska du ta porträtt på bara ansikte bör du absolut ha 50mm eller ändå mera annars kommer du för nära om du ska fylla hela bilden med ansikte. Du får fel proportioner om du är för nära.
Jag använder runt 100mm för ansiktes bilder.

50 funkar fint på halv o helfigur men då behöver du rejält utrymme för helf.

Helf funkar även 35 bra tror jag även om de flesta rekomenderar 50mm

Ska du ta porträtt på bara ansikte bör du absolut ha 50mm eller ändå mera annars kommer du för nära om du ska fylla hela bilden med ansikte. Du får fel proportioner om du är för nära.
Jag använder runt 100mm för ansiktes bilder.

50 funkar fint på halv o helfigur men då behöver du rejält utrymme för helf.

Helf funkar även 35 bra tror jag även om de flesta rekomenderar 50mm

Tack så mycket :D Men min fotolärare säger att om jag har ett högre typ 80 mm så klarar inte min kamera av de men ska nog satsa på ett 50mm :)

Ja, jag undrar vad han kan ha menat med att din kamera inte skulle klara av över 80 mm? Det jag kan tänka mig att han kan ha menat är att AF 85/1,8 på samma sätt som gamla AF 50/1,8 inte ger dig autofokus med diin kamera. Det har inget med brännvidden utan med konstruktionen att göra men han kan ha menat att din kamera inte klarar av just ett 85 mm objektiv, vilket iallafall är relativt sant. Det finns visserligen 85 mm objektiv med andra autofokussystem, men de är så mycket dyrare att han nog antog att de inte var aktuella för dig.

Jag kan garantera att du skulle få 100 % funktion med ett 600 mm objektiv, sedan finns det inget längre objektiv ;-)

Ja, jag undrar vad han kan ha menat med att din kamera inte skulle klara av över 80 mm? Det jag kan tänka mig att han kan ha menat är att AF 85/1,8 på samma sätt som gamla AF 50/1,8 inte ger dig autofokus med diin kamera. Det har inget med brännvidden utan med konstruktionen att göra men han kan ha menat att din kamera inte klarar av just ett 85 mm objektiv, vilket iallafall är relativt sant. Det finns visserligen 85 mm objektiv med andra autofokussystem, men de är så mycket dyrare att han nog antog att de inte var aktuella för dig.

Jag kan garantera att du skulle få 100 % funktion med ett 600 mm objektiv, sedan finns det inget längre objektiv ;-)

Heheh okej ;) jag tror att det blir 50 mm faktiskt :) Tack för hjälpen :D

Här är ett tips om du vill kunna ta närbilder oxå, ett objektiv som fått väldigt mycket Beröm för sin fina optiska kvalitet till ett bra pris!

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=8428366

mvh johan
Den har fin optisk kvalité men själv valde jag bort den till förmån för Tokina 100mm macro. Kollade först på en begagnad Tamron som knasade ur efter att ha växlat mellan manuell och auto-fokus. Sökte senare på nätet och upptäckte att det inte var ett ovanligt problem. Det verkar som den har problem med kontakterna på något sätt(rengöring funkade för övrigt inte). Lite synd på ett annars fint objektiv.

Är annars väldigt nöjd med Tokinan. Optiskt ligger den i samma klass och byggkvalitén verkar bättre. Den är lite dyrare dock, men jag tycker det är värt det. Fortfarande ett billigt alternativ till Nikkor 105mm macro(som annars är fin som snus och har VR, så den är också varmt rekomenderad om den ryms i budgeten).

Heheh okej ;) jag tror att det blir 50 mm faktiskt :) Tack för hjälpen :D

Du kan använda 35mm, 50mm, 100mm eller annan valfri brännvidd till porträtt.

Brännvidden på objektivet påverkar inte perspektivet!

Avståndet mellan kameran och motivet avgör perspektivet. Kommer du riktigt nära ser det konstigt ut, en stor näsa och inga öron då de göms bakom kinderna. För långt avstånd och modellen ser platt ut, men det kan bli en cool bild i alla fall. Inomhus kan det vara svårt att backa typ 20 meter om man inte har jättestor "studio".

Utsnittet, hur mycket du får med på bild vid ett bestämt motivavstånd beror på brännvidden.

Se nedanstående tabell som visar utsnitt vid olika avstånd och brännvidder på en D3100. Håller du kameran på sidan får du förstås vända på siffrorna bredd och höjd.

Bilagor

• Dump_002.jpg
    Dump_002.jpg
    11.9 KB · Visningar: 173
Ska man välja ett makroobjektiv som porträttglugg så skulle jag rekommendera AF-S DX 40/2,8. Sjukt bra objektiv för småpengar, som jag förstått det utifrån att ha tittat på testbilder och läst lite recensioner. Annars är det nog det nya AF-S 50/1,8 som är min förstahandsrekommendation. Man gör mycket med drygt 1 steg större maxbländare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar