Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Nåt defekt eller plastfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Achates

Ny medlem
Tja!

Undrar om nån vet om detta är 'vanlig' dålig kvalité skyddsfilm eller ett känd problem på en A7? Vågar inte pilla på skiten förrän jag är säker. I värsta fall blir det en ny skärm, roligt jobb men bäst vore ju slippa det . Hoppas nån vet. Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_20211220_124640.jpg
    IMG_20211220_124640.jpg
    2.9 MB · Visningar: 74
  • IMG_20211220_124659.jpg
    IMG_20211220_124659.jpg
    2.6 MB · Visningar: 72
  • IMG_20211220_124704.jpg
    IMG_20211220_124704.jpg
    2.1 MB · Visningar: 64
Tja!

Undrar om nån vet om detta är 'vanlig' dålig kvalité skyddsfilm eller ett känd problem på en A7? Vågar inte pilla på skiten förrän jag är säker. I värsta fall blir det en ny skärm, roligt jobb men bäst vore ju slippa det . Hoppas nån vet. Tack på förhand!
Det är ett vanligt problem på många Sony-kameror att skärmen börjar se ut så. Det är om jag minns rätt en originalmonterad film som sitter på skärmen, så får du tag i en ny kan du troligen ersätta den. Med lite "Google-fu" så hittar du säkert info om detta.

Det är ett vanligt problem på många Sony-kameror att skärmen börjar se ut så. Det är om jag minns rätt en originalmonterad film som sitter på skärmen, så får du tag i en ny kan du troligen ersätta den. Med lite "Google-fu" så hittar du säkert info om detta.

Thanks!

Hittade under tiden ett inlägg som bekräftar du minns rätt. Dock ser det där ut som om man inte bara har kvar en 'naken' LCD skärm utan även den svarta ramen verkar rycka. Ska Googla på lite mer och ifall jag känner jag är påläst nog så kör jag all in. Lämnar i så fall en liten återkoppling om hur det gick. 🤞

Tja!

Dom äldre har väldigt dålig skyddsfilm, jag har råkat ut för exakt samma sak som du. Jag körde på den här, funkar hur bra som helst:

Dom äldre har väldigt dålig skyddsfilm, jag har råkat ut för exakt samma sak som du. Jag körde på den här, funkar hur bra som helst:

Så originalskyddsfilmen pillades först bort antar jag (?) Var det svårt? Blir det kvar något slags klister under originalskyddsfilmen, som också måste bort innan nya skyddsfilmen läggs på?
Jag hittade skyddsfilm även till min alfa 77II (undrar om det är exakt samma mått på alfa 77II-displayen som på de senare alfa 7...):

Senast ändrad:
Angående montering av ny skyddsfilm på Sony-skärmar: Så originalskyddsfilmen pillas först bort antar jag (?) Var det svårt? Blir det kvar något slags klister under originalskyddsfilmen, som också måste bort innan nya skyddsfilmen läggs på?

Angående montering av ny skyddsfilm på Sony-skärmar: Så originalskyddsfilmen pillas först bort antar jag (?) Var det svårt? Blir det kvar något slags klister under originalskyddsfilmen, som också måste bort innan nya skyddsfilmen läggs på?
Nej, det är förvånansvärt enkelt att få bort, jag pillade lite försiktigt med en skalpell i hörnet och sen var det bara att dra. Blir inte något klister kvar, eller inte för mig i alla fall. Det enda knepiga kan vara att få på den nya utan luftbubblor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar