ANNONS
Annons

Hjälp Minolta 50, f1,4 överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

henjea

Medlem
Hej!
Min Minolta 50mm f1,4 överexponerar bilder på mindre bländare, bilder med f11-f22 blir helt vita!
Funkar bra mellan f1,4-f2,8 (som tur är, för det är bara där jag använder den) sen blir det mer och mer överexponerat.

Vad beror detta på och går det att fixa?

olja på bländarlammelerna. Du kan rengöra detta, men det innebär isärtagning av objektivet. Om du inte känner dig händig så är det nog inget jobb för dig. Du bör även ha en skiss på objektivet. Går att köpa via Dyxum (Pete Gentzel) eller ev via hans sida med fotografier.

Jag har plockat isär både 50 1.7 samt Big Beer Can 75-300, och det är lite jobb, men har man intresset och fingrar för det så är det värt.

Är det en ny bländarstyrning i versionen med 55mm filtergänga? (1990-) Jag trodde dom var samma, att det bara var en kosmetisk skillnad mellan dem. Optiskt är de allihopa samma objektiv som MD Rokkor-X från 1979 vad jag vet - någon enstaka glastyp kan ha ändrats, men detta innebär radieskillnader på hundradelar/tusendelar per enskild lins. Ritningarna över optiken ser identiska ut iaf.

Det är fördmodligen samma bländarstyrning. Att den senare versionen inte är lika benägen att olja ihop beror förmodligen på större andel plast och därmed mindre behov av smörjmedel i mekaniken.

Vad gäller verktyg: köp ett gäng minimejslar av bra kvalitet, jag har en Teng Tools PH00:a som fungerar till många av objektivets små skruvar.

Det största problemet jag hade när jag rengjorde min 50/1.4:a var att få loss den främre plastringen då greppytan är mycket mindre än på 1.7:an. Efter en hel del försök lyckades jag hitta en cylindrisk form som passade perfekt (en Sambal Oelek-burk tror jag) vilket jag täckte med dubbelhäftande tejp och tryckte mot ringen & vred. Efter uppvärmning av plasten med sambons hårtork fick jag till slut loss plastringen.

Dessutom behöver du böja till lite spetsad pianotråd för att få loss låsringen i objektivet (Ganzl använder tandläkarverktyg).

En liten fortsättning på att det sitter. Alla (vad jag kunnat känna på de objektiv jag plockat med) skruvar sitter åt, dvs de har använt låslim på dem. Om du inte har en bra kvalitet på dina mejslar så kommer man att slita ut skruvarna och ev inte få upp den heller...

Jag kan rekommendera Wisent mejslar som bla Bauhaus säljer. De är små, rörligt huvud (trycka med handflatan för att få tryck mot skruven), bra stål/hållfasthet i huvudet. Kostar inte en förmögenhet, kanske 50-70:- styck, och det är inte så många man behöver, flest stjärn/philips modell mindre (jag köpte 00x40,0x50, 1x60 samt flat/spår 2.0x50)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto