Annons

Hjälp min kamera dog:(

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
Skulle precis fota med d70:n när jag trycker på slutaren hörs det bara ett svagt krasande ljud, som att slutaren låst sig, detta har hänt en gång innan då stängde jag av kameran satte på den igen och frigjorde slutaren, då fixade det sig. men nu händer inget har tagit ut batteri bytt objektiv, tagit ut minneskort, men de händer inget, står err på displayen.

jag ändrade från manuel till af innan detta hände, någon som vet? blir det till att lämna in den? jag behöver verkligne kameran nu :(
 
Nu tog jag av objektivet och spegeln är låst i uppfällt läge, har sett i trådar att detta hänt andra, men ja får inte den min spegel igen, kan ja g fixa detta själv?, de lär ju ta glera veckor om ja måste skicka in den?
 
Finns det ingen som vet? det borde ju inte vara så avancerat att få ner spegeln igen, eller?

*snyft*
 
Det är några som drabats av det, bland annat jag. Men det hände samma dag jag köpte min, så jag åkte in och bytte den direkt. Därför har jag inga råd att komma mer tyvärr. Mer än att jag skulle lämna in den om det hände mig igen.
 
Ok ja de e bara till o bita i sura äpplet o lämna in den, har en månads garanti kvar *puhh* undrar om Nikon justerar autofokus o liknande när dom endå har den, eller om man kan säga till affären att dom skriver en lapp om det till Nikon?
 
ett krasande ljud hördes från min gamla FM2 när en slutarlamell gav upp och krokade i dom andra lamellerna och det blev ett enda stort trassel av hela ena slutarridån.
hoppas det är nåt enklare som hänt dig.
 
Estethia skrev:
ett krasande ljud hördes från min gamla FM2 när en slutarlamell gav upp och krokade i dom andra lamellerna och det blev ett enda stort trassel av hela ena slutarridån.
hoppas det är nåt enklare som hänt dig.

Ja asså de krasar inte som när man äter ett knäckebröd, de låter som att slutar är på väg att gå men endå inte,,,det är som sagt spegeln som fastnat i upprätt läge eller va man säger. men va de beror på vet i attan, fabriksfel kanske, min kommer nog från de som är tillverkad bland de första.
 
spegeln fastnade i öppet läge när slutarn gav upp.
jag pillade ner spegeln genom att peta till en liten spak på vänster sida inne i kameran där obejktivet ska sitta.
 
Ok ja pillade lite på en "spak" :) fast ja vågar inte rota runt för mkt, de finns ju en del känsliga saker i en dslr, de är nog bäst o lämna in den, o hoppas att Nikon kan justera lite annat på samma gång, ja har bara en månad kvar på garantin.
 
Låter bra... Man ska använda sig av garantin medan den är kvar. Skickade in min förra veckan, de skulle rengöra min sensor, uppdatera firmware och kontrollera lite andra saker och fixa om det är något som behöver göras. Kan nog vara bra att göra lite då och då. :) Väntar den tillbaka nästa vecka.
 
Hambern skrev:
Låter bra... Man ska använda sig av garantin medan den är kvar. Skickade in min förra veckan, de skulle rengöra min sensor, uppdatera firmware och kontrollera lite andra saker och fixa om det är något som behöver göras. Kan nog vara bra att göra lite då och då. :) Väntar den tillbaka nästa vecka.

Jag sa till om att de skulle kolla min autofocus med checka att den e 100% m en jag glömde säga något om sensorrengörning, attans, de hade ju varit bra att få de proffsgjort medans den är inne:(

men dom kanske gör det endå, jag har hört att man gör de på alla kameror som kommer in på nikon i vissa länder.
 
Man får hoppas. Annars kan du säkert ringa dit och säga det till dem, men enligt min erfarenhet är de inte så glada av sig ;)

När jag frågade hur lång tid det brukade ta sa han att det brukar ta 5 arbetsdagar, och på fem arbetsdagar hinner man en del. Så det låter ganska troligt att de har någon form av rutin när de går igenom kamerorna och kollar det som brukar vara problematiskt.

Om inte annat så kan det ju vara intressant och se hur den svenska policyn fungerar. :)
 
Lite dumma frågor kanske, men man vet aldrig... Du har kanske aktiverat spegellåsning? Stäng av och på! Är bländarringen spärrad på minsta öppning (då står det err)? Är batteriet slut? Prova att aktivera spegellåsning i alla fall och slå av/på. Hoppas det löser sig!!!

/Lasse
 
Fred H skrev:
Ditt näst sista inlägg 2005-04-03
Sista (detta) 2005-05-02.
Var kameran inne c:a 1 månad då?

lämnades in den 4e och stannade i butik till den 14e(alltså 10 dagar i butik) sen var den tillbaks i butik den 25é...så 15 dagar på Nikon.
 
OldSchool skrev:
lämnades in den 4e och stannade i butik till den 14e(alltså 10 dagar i butik) sen var den tillbaks i butik den 25é...så 15 dagar på Nikon.
Hmm, det är ju bara totalt 3 veckor, dvs 21 dagar som du varit av med kameran, varav de första 10 i butiken. De resterande 11 dagarna har gått åt till att skicka kameran mellan butik och service (räkna minst 2 dagar). Det innebär 9 dagar varav minst 2 har varit under en helg. 7 arbetsdagar hos Nikon. Inte så farligt alls. Men att butiken häckar på kameran i 10 dagar är trist. Det kan ju knappast ligga i deras intresse att det ligger en kamera som ska på service så länge och bara "skräpa".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.