Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp min blixt gjorde halva bilden mörk

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Jag har fotat med snabb slutartid (1250s och till och med mer) tillsammans med min blixt massor av gånger. Men helt plötsligt fick jag halva bilden mörk. Som om blixten inte kunde synka med slutartiden. Jag kontrollerade att blixten var inställd på H, men gång på gång så blev det så.

Nu funkar det som det ska igen. Men jag blir orolig och undrande till vad som hände?

Nån som kan ha en idé?

hej! Tack för svar!

Jag plockade bort det, men det var inte det som var problemet. Jag testade alla riktningar med,och att inget hände ner och störde...

Det låter ju ändå mest som om du inte haft blixten/kameran inställd för höghastighetssynk.

Jag har fotat med snabb slutartid (1250s och till och med mer) tillsammans med min blixt massor av gånger. Men helt plötsligt fick jag halva bilden mörk. Som om blixten inte kunde synka med slutartiden. Jag kontrollerade att blixten var inställd på H, men gång på gång så blev det så.

Nu funkar det som det ska igen. Men jag blir orolig och undrande till vad som hände?

Nån som kan ha en idé?

Låter absolut som synkningen inte fungerar som den skall. Ställ kameran på så mycket automatik och så standardmässigt som möjligt och prova igen. Finns det en återställningsfunktion på kameran? /FW

jomen, den funkade ju rätt som det var igen. Efter 20-30 exponeringar så var allt som det ska igen...

Men nu vill man ju veta vad som hände...

Jag har själv bränt flera blixtar och fått kretskortet förstört vilket gjort att synkan pajat. Kommer inte ihåg om jag fått halva bilden mörk, men ifall du inte får den att funka med under 1/250 heller så handlar det inte om fel inställningar eller så, då har blixten pajat och du får föra den på reparation. Sånt kan nog gått och väl gå på garantin. Vilken blixt är det fråga om?

edit: du han med svar innan mej,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar