Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp mig...

Produkter
(logga in för att koppla)

krmffmu

Ny medlem
Hej.
Jag är helt ny på foto fronten, har knappt hållt i en system kamera innan.
Jag tycker att det värkar skit kul och nu har jag sparat ihop lite pengar så jag kan unna mig en.

Frågan är vad jag ska köpa. Finns miljoner med olika tillvärkare, modeller osv.

Behöver som sagt lite hjälp.

Vad rekomenderar du till en helt ny färsking, som är ganska lätt hanterligt men som man ändå kan växa lite med så man kanske kan ha kvar den ett tag?

Tack på förhand...

Kolla på Canon 1000D/450D, Nikon D40/D60 ev. D80, Sony a200/a300/a350 och Pentax K200D. Alla är bra instegskameror, det tillverkas inga dåliga systemkameror idag. Oftast är det den som är skönast att hålla som är den man ska ha. Alla de olika märkena har olika för -och nackdelar, men jag tror du kommer att bli helnöjd oavsett vilken av ovanstående kameror du väljer.

Jag har nyligen införskaffat mig en Eos 450d. Än så länge är jag väldigt nöjd.
Men troligtvis hade jag blivit nöjd med vilken kamera som helst. Det kommer inte att vara kameran som sätter begränsningarna i början, utan dina egna egenskaper. Då du har använt din kamera ett antal år så kommer du märka vad du saknar med din nuvarande modell.

Du bör även väga in andra faktorer i ditt kameraköp, exempelvis objektivutbud. Canon har en uppsjö av objektiv men kostar nån krona mer.
Men jag rekommenderar starkt att du går in till en kamerahandlare och känner på det modeller du är intresserad av.

lycka till och kul att du börjat intressera dig för foto!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar