MagnusBerg
Aktiv medlem
Det vore enastående märkligt om en modern kamera inte kunde producera en skarp bild i dagsljus, med kort slutartid och på f/5,6 med ett fast objektiv, om den inte har så liten sensor att det blir kraftig diffraktion.
Det har ju framförts påståenden i den här tråden att micro four thirds inte är något att överväga pga bildernas tekniska kvalitet... Men som jag skrev i min inledande text så berättade jag att jag aldrig fått skarpa digitala bilder tidigare innan jag gick över till fasta objektiv. Så det är nog snarare zoomobjektiven som sätter kvalitetsgränserna än kameran. Och detta oavsett hur stor sensor kameran har. Därför väljer jag hellre mindre sensor och skarpa och kontrastrika (fasta) objektiv än tvärt om.
Orsaken till att jag en gång i tiden valde micro four thirds var att jag ville går runt på landsbygden på Gotland, där jag då bodde, och kunna få stort skärpedjup utan att behöva släpa med mig ett stativ, vilket jag behövde med den Nikon, med större sensor, som jag då hade. Sedan fastnade jag för bildproportionerna 4:3 också.