ANNONS
Annons

Hjälp mig välja utrustning fort!

Produkter
(logga in för att koppla)

Krille

Aktiv medlem
Nu brinner det i knutarna! Har fått besked att jag måste åka till Nordamerika på jobb imorgon eftermiddag. Givetvis tänker jag passa på att plåta också men jag är ju dessvärre tvungen att begränsa min utrustning till bara ett objektiv. Så nu har jag superångest. Vilket ska jag välja - mitt 500/4, 8 mm/5,6, MP-E65/2,8 1-5x Macro eller 16-150/2,8? Alla är superobjektiv och jag vet att jag kommer att sakna varenda ett jag lämnar hemma. Men som sagt det kan ju bara bli ett.

Ja, förresten, för säkerhets skull tar jag nog också med min nya G11. APS-C sensorn i den har i och för sig bara 12 miljoner pixlar men kameran får ju plats i fickan och Carl Zeiss-zoomen är ju rätt skarp. Kameran klarar ju faktiskt också DNG raw-format. Kan ju duga i nödfall när systemaren riskerar att väcka onödig uppmärksamhet bland lokalbefolkningen. G11:an gör det i och för sig också lite onödigt att välja 500/4 gluggen. Men jag vill ändå överväga den.

utan nån erfarenhet alls så säger jag spontant 16-150/2,8. känns som att det är lite mer allround. sen vet jag ju inte vad du har för mål heller. vad vill du fota? så mycket som möjligt eller har du nån bestämd idé? :)

Men snälla Christian. Om du inte kan välja mellan en MP-E65 eller en 500 4,0 undrar jag lite hur du kunnat försörja dig på fotografering. Mitt förslag är att du under din USA-vistelse skaffar dig canons 28-300 3,5-5,6 L USM och skaffar dig en 500D akromat i lämplig diameter. Det borde undanröja alla framtida neurotiska frågeställningar.

utan nån erfarenhet alls så säger jag spontant 16-150/2,8. känns som att det är lite mer allround. sen vet jag ju inte vad du har för mål heller. vad vill du fota? så mycket som möjligt eller har du nån bestämd idé? :)

Nja, jag har ju liksom inte en aning om vad som kan dyka upp. Tänk om jag får se vilda djur. Då hade nog 500/4 passat bra.

Du ska ta med din normalzoom. Varför kan du bara ha med ett objektiv??

16-150 2,8 vad är det för ett objektiv, det finns väl inte?

Vad är G11?

Krille skrev:
G11:an gör det i och för sig också lite onödigt att välja 500/4 gluggen. Men jag vill ändå överväga den.

Precis...G11:ans 16-600 zoom gör ju att du klarar dig.....sen har du ju digital zoom på 3 ggr oxå med bibehållen upplösning tack vare nya interpoleringsalgoritmen i DIGIC 4:an.....men det är klart....ljustyrkan på f/5,6 vid 600mm är ju lite dålig. Tur att egenskaperna på högsta ISO = 6400 är så bra ;-)

// Matti

Jag får en känsla av att några herrar inte riktigt tar mig på allvar här!
Det verkar ändå som om den allmänna rekommendationen är att normalzoomen är att föredra. Ja, då får jag väl lämna 500 mm/4, 8 mm/5,6 och 16-150 mm/2,8 hemma. 1-5x zoom klarar jag nog mig rätt bra med.

Någon som vet hur medelamerikanen reagerar när man går riktigt, riktigt nära med objektivet?

Florestan skrev:
Exempel som kanske får en och annan att inte ta frågeställningen på allvar...
Medge att det är ganska dum fråga.

Ja, det kanske var en smula dumt. Amerikanernas gästfrihet och tillmötesgående är ju omtalad så jag antar att de inte tar illa upp.

Glöm inte stativ!
Jag skulle rekommendera ett sådant som Kalle Anka använder på julafton; djungelmodellen.

Krille skrev:
Nu brinner det i knutarna! Har fått besked att jag måste åka till Nordamerika på jobb imorgon eftermiddag. Givetvis tänker jag passa på att plåta också men jag är ju dessvärre tvungen att begränsa min utrustning till bara ett objektiv. Så nu har jag superångest. Vilket ska jag välja - mitt 500/4, 8 mm/5,6, MP-E65/2,8 1-5x Macro eller 16-150/2,8? Alla är superobjektiv och jag vet att jag kommer att sakna varenda ett jag lämnar hemma. Men som sagt det kan ju bara bli ett.

Ja, förresten, för säkerhets skull tar jag nog också med min nya G11. APS-C sensorn i den har i och för sig bara 12 miljoner pixlar men kameran får ju plats i fickan och Carl Zeiss-zoomen är ju rätt skarp. Kameran klarar ju faktiskt också DNG raw-format. Kan ju duga i nödfall när systemaren riskerar att väcka onödig uppmärksamhet bland lokalbefolkningen. G11:an gör det i och för sig också lite onödigt att välja 500/4 gluggen. Men jag vill ändå överväga den.

Full antagligen

Kul inlägg

Ganska kul inlägg av Christian, ibland så känns det som om många mer och mer diskuterar lyxproblem. Är väl i och för sig ok men kul med en "reminder". Bra inlägg Christian

/HYB

Ok, en slags ironi. Jag trodde knappt mina ögon när jag läste tidningen Fotos tekniska redaktörs beslutsvånda. Jag antar att det är samma Christian.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar