Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig välja system (Expedition Grönland)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag käkat middag och tog mig tid att surfa runt lite och kolla priser.

Som jag ser det är den stora begränsningen för dig budgeten och i viss mån batterier.

Flera har föreslagit en Pentax K5 och det är en mycket bra kamera. Problemet är priset, det är en kamera som snabbt äter upp mycket av din budget, även begagnad.

Jag skulle som jag nämnde i ett tidigare inlägg dessutom vilja få med en andrakamera, dels för flexibilitet, men framför allt för säkerhets skull. Visst, ni har flera kameror tillsammans, men ändå.

Ett förslag på en liten smidig andrakamera är en sådan här:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=PS100
3000 kronor, 200 gram, pytteliten, tar bra bilder och video och kan lagra råfiler.

Systemkamera då, ja om du vill köpa nytt och få med lite teleobjektiv så är ett tips paket som de här:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=600d18250 (7500 kr)
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD320018300VR (7300 kr)
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-3018200 (7300 kr)

Du skulle också kunna satsa på ett sådant här:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=DMC-G514150sv (7900 kr)
Det som talar emot ett spegelfritt system är antagligen batteriförbrukningen.

Fotografiskt spelar det försumbar roll vilket av paketen ovan du använder. Skulle jag remommendera ett av dem så är det Pentax K-30, men inte på grund av vädertätning utan för att den är ensam om att kunna drivas av AA-batterier. Visst, du får färre bilder per laddning jämfört med ett specialbatteri, men det är mycket lättare att ladda AA-batterier och du kommer antagligen ändå ha en massa AA-batterier med till andra prylar ...

Övrigt då?

Ett ljusstarkt normalobjektiv till vilken kamera du nu väljer. Komplettera med en mellanring så har du en enkel lösning för närbilder som inte väger mycket. Jo, som sagt ett lätt litet enbensstativ. och en massa minneskort.

Massa tack från alla för all tid ni lägger ned för att hjälpa mig!

Budget är alltså ca 10k för huset, utan objektiv, skulle det kostar 12k och är mycket bättre så får det funka det med.

Den jag spontant kollat på är 7D, men även 650D kanske kan vara ett alternativ när man ser till specarna, frågan är bara hur väderskyddet i hundra-serien är?
Begagnat går en 7D på ca 7000:-, men det kan ju vara värt med garanti när man ska iväg på en sån här resa.. ?

Finns det något som talar emot 7D i övrigt? Det är ändå en 3 år gammal modell, kanske har Nikon eller mots kommit med någon annan modell som motsvarar denna eller tom bättre i samma prisklass?

Som sagt har jag ett hyffst ljusstarkt Sigmaobjektiv redan (17-50 2,8f) och hade gärna kompletterat med ett IS tele, typ 70-200.
Förslag på Bildstabiliserat objektiv som är av vettig kvalitet?

Det kanske även är en ide att stoppa med min gamla Eos 40D som reserv om något skulle krångla med finkameran?


Jag har läst väldigt lite om Pentax men det ser ju bra ut när man läser om dom.
Helt klart värt att kolla mer på.

Totalt med hus och ett obejktiv hade det vart skönt att komma undan under 15k, kan man få en bra uppsättning för det med två objektiv (blanda nytt & beg) så hade ju det vart drömmen!

Han ni fler kompletta alternativ så skriv gärna ned!
Alla råd och synpunkter är jag otroligt tacksam för!

Hälsningar
Lars
 
Det enda som jag tycker talar för 7D är att du redan har en 40D och ett objektiv. 70-200 och IS är dessutom guld om du köper det.

Vädertätningen är dock inte något i jämförelse med Pentax eller ens 1D-serien. Visst, jag har haft den ute i tre timmars blötsnöande, men efter en timme i regn började den ta bilder av sig självt.

Knivig sits du är i. Hade du inte haft Canon sedan tidigare hade Pentax varit som klippt och skuren.
 
Det enda som jag tycker talar för 7D är att du redan har en 40D och ett objektiv. 70-200 och IS är dessutom guld om du köper det.

Vädertätningen är dock inte något i jämförelse med Pentax eller ens 1D-serien. Visst, jag har haft den ute i tre timmars blötsnöande, men efter en timme i regn började den ta bilder av sig självt.

Knivig sits du är i. Hade du inte haft Canon sedan tidigare hade Pentax varit som klippt och skuren.

Att filma med en 7D verkar på pappret iaf betydligt bättre.
60fps i 720 är guld värt om man som jag håller på med kitesurfing och vill fånga snygga hopp.
Blir nog inte så mycket hopp på Grönland men kameran ska ju även kunna användas till annat i framtiden, lite så tänker jag.

Canon vs Nikon ur väderskyddsaspekt?
 
Du verkar ha bestämt dig för Canon. De har ju dessutom kampanj just nu där du kan få "pengar tillbaka". Har du funderat över brännvidder? Du har ju redan en normalzoom som ger dig hyffsad vidvinkel. Jag skulle satsa på en bra telezoom, 70-200 eller 100-400? En sak är säker, du har ljuset med dig på Grönland i maj. Beroende på vart du ska kanske du till och med har midnattssol. Kanske kan du skippa bildstabilisering?
 
Att filma med en 7D verkar på pappret iaf betydligt bättre.
60fps i 720 är guld värt om man som jag håller på med kitesurfing och vill fånga snygga hopp.
Blir nog inte så mycket hopp på Grönland men kameran ska ju även kunna användas till annat i framtiden, lite så tänker jag.

Canon vs Nikon ur väderskyddsaspekt?
Ja, filmningen är helt okej med 7D. Tillsammans med Magic Lantern finns det nog ingen annan annan icke-Canon som slår den på fingrarna. Du får se till att skaffa en bra mic till den bara.

Nikon vs Canon i vädertätningsaspekt är vad jag vet likvärdiga.
 
Du verkar ha bestämt dig för Canon. De har ju dessutom kampanj just nu där du kan få "pengar tillbaka". Har du funderat över brännvidder? Du har ju redan en normalzoom som ger dig hyffsad vidvinkel. Jag skulle satsa på en bra telezoom, 70-200 eller 100-400? En sak är säker, du har ljuset med dig på Grönland i maj. Beroende på vart du ska kanske du till och med har midnattssol. Kanske kan du skippa bildstabilisering?

Nja, jag har väl inte bestämt mig för Canon men det är det enda märket jag har "lite" koll på.

Det hade känts bättre att köpa en kamera som är lite mer uppdaterad än en 3 (snart 4) år gammal modell, utvecklingen går fort.

Ser man till Pentax och dess specar så gör man ju inte direkt vågen, men att den är grymt vädertätad är inte fel alls!

Vet vi om det kommer ut något skoj i början av nästa år som kan passa sig bättre?
Vi åker ju inte förens i Maj så det är ingen superbrådis egentligen.
 
Det hade känts bättre att köpa en kamera som är lite mer uppdaterad än en 3 (snart 4) år gammal modell, utvecklingen går fort.

Visserligen är det tre år sedan 7D kom ut i butikerna, men det innebär ju också att den kostar 10000 kr istället för 16000. Och kameran är faktiskt bättre idag än när den var ny.
 
Ser man till Pentax och dess specar så gör man ju inte direkt vågen, men att den är grymt vädertätad är inte fel alls!

För att göra vågen så tror jag att man måste göra som Sony och överraska med något helt annat som deras RX1:a. Men när det gäller kamerahus (APS-C) är Pentax bäst i klassen! Som du förstått så använder jag Pentax. Det råkade bara bli så för fem år sedan. Sedan dess har jag investerat ganska mycket i systemet. Men jag vill inte på något sätt försöka övertala dig att köpa. Sådant blir bara larvigt.

Ärligt talat så tycker jag att du ska låta känslan avgöra. Du har använt Canon och du har därför säkert också ett förtroende hos dem. Visst kan det vara bra att jämföra specar men när det kommer till praktiskt användande så är skillnaderna så små att de knappast går att upptäcka. Jag tror väldigt mycket på att klämma och känna på kamerahusen. För mig sitter K-5:an som klippt och skuren i handen. Den har en otrolig ergonomi. Den har dessutom ett otroligt stort dynamiskt omfång. Det går att hämta fram mycket information i skuggor och högdagar. Det enda som jag faktiskt önskar mig på min K-5:a är bättre AF, fokus-peaking och en swivel-skärm. De två första ska de tydligen ha fixat med den nya K-5II.

Anledningen att jag överhuvudtaget bemödade mig att svara på din tråd var för att jag läste Grönland och direkt kopplade detta till vädertätat system och alternativ till batterikraft. Om systemet man använder inte går att stoppa i duschen så använder man det ju därefter genom att tänka sig för och skydda det när det behövs. Jag tror inte att endast specifikationen vädertätning skulle få mig att välja ett system. Men nu vet du att det finns ett sådant på marknaden och sedan är det upp till dig att välja.

Jag tycker att tanken på att kombinera ett system med en bra kompaktlösning är en mycket god idé. Varför inte en Sony RX100 tillsammans med systemkamera och ett 70-200mm? Jag brukar göra så när jag är i fjällen. Man vill inte vandra med den stora kameran/objektivet hela tiden. När den är i väskan så funkar en bättre kompakt mycket bra.
 
Hej på er alla!

Jag måste säga att jag blir lite överväldigad av alla enormt bra svar och synvinklar ni gett mig!
Både här på forumet och i privata mail, TACK!

Det är mycket att tänka på inför en expedition som denna och att få hjälp med detta sparar oss enormt mycket tid och dessutom ser till att vi kan dokumentera det hela så bra som möjligt!

Många har tryckt på Pentax i tråden samtidigt som jag själv av tradition har sneglat åt Canon-hållet, det är ju det enda jag känner till more or less...

Efter en hel del övervägning blir det nog Pentax!

Då kommer vi bara till den slutgiltiga frågan...
Är det värt att lägga ned dom extra pengarna på en K5 IIs eller ska vi köra på en K5 II?

Det som det hela föll på var bla:
Inbyggt IS
Överlägset väderskydd
Vinner över Eos 7D i flera tester jag läst på nätet
- Samt era rekommendationer i tråden och på mail.

Jag lovar att göra mitt bästa för att få några riktigt bra bilder som jag kan lägga upp här när vi är klara med äventyret :)

Ni kommer även kunna följa oss på vår hemsida (som inte riktigt är färdigbyggd) Live via GPS-sändare: www.snowkitechallenge.com

Om någon av er har bra kontakter inom fotovärlden och ser möjligheten till ett samarbete så hör gärna av er.

Hälsningar
Lars
 
Skulle jag behöva ersätta min nuvarande K-5 så väljer jag K-5II av de nya, känns mest rätt för mig iaf, men detta är en magkänsla jag har, ju inte testat dem live av förklarliga skäl, men känns inte värt med den extra pengen för den funktionen då den har en nackdel som inte känns kul.

Blir glad att Du väljer Pentax eftersom jag själv är så nöjd med min, har visserligen kört med Pentax sedan 70 talet men när jag skaffade första digitala systemaren så var just vädertätning det främsta kravet med tanke på min användning, och när det visade sig att Pentax var de enda som hade det i konsument kameror så var valet enkelt och jag ångrar mig inte en sekund.

Lite kuriosa är att det hänt ganska ofta när jag haft passagerare med ute i båten och det blivit dåligt väder så har de packat ner sina kameror Canikon oftast.
När de ser att min kamera ligger framme på pulpeten helt oskyddad så kommer frågan om jag är knäpp eller vad, jag måste ju föärstå att en kamera inte tål regn och saltvatten och inte heller att skaka runt på en hård yta i en planande båt!

Jag bara suckar inombords och förklarar för femtielfte gången att det inte är någon fara tack vare valet av kamera, och så fotar jag på när det dyker upp motiv medans medpassagerarna blir utan bilder då de inte törs ta fram sina Canikon kameror som ofta kostar bra mycket mera än min Pentax det är lika skoj varje gång ;-)
 
Lars! Du får gärna låna objektiv av mig och testa själv innan eventuellt köp. Jag har bl a DA* 16-50 och 50-135 som bägge är vädertätade och levererar. Jag skickar ett meddelande till dig.

Bistår gärna med tips på hur man kan nyttja K-5:an maximalt.

Ha de!
 
Lars! Du får gärna låna objektiv av mig och testa själv innan eventuellt köp. Jag har bl a DA* 16-50 och 50-135 som bägge är vädertätade och levererar. Jag skickar ett meddelande till dig.

Bistår gärna med tips på hur man kan nyttja K-5:an maximalt.

Ha de!

Man tackar! (och tack för mailet!)

DA* objektiven verkar ju riktigt fina, men priset drar iväg nått så sjukt!
Talade även med huvudimportören av pentax idag och där kunde dom inte göra ett jota på pris, tyvärr...

Något som jag inte riktigt bli klok på nu bara, kollar man på jämförelser som denna http://snapsort.com/compare/Pentax-K-5-II-vs-Pentax_K-5 så vinner ju den äldre K5an över K5 II, vilket i mina ögon verkat rätt så konstigt.
- Förklaring någon?

Vad säger ni om kitobjektiven som följer med denna deal: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1429101

Hissa eller dissa, med tanke på ekonomin?

Ytterligare frågor...
Finns det några nackdelar med K5 II/S som man bör ha med sig? Så länge man vet begränsningar så kan det vara okej, det värsta som finns är att upptäcka dom själv.
AF vid videoinspelning är tex en sån sak. Fler?

// Larsa
 
Senast ändrad:
Något som jag inte riktigt bli klok på nu bara, kollar man på jämförelser som denna http://snapsort.com/compare/Pentax-K-5-II-vs-Pentax_K-5 så vinner ju den äldre K5an över K5 II, vilket i mina ögon verkat rätt så konstigt.
Jag skulle nog ta den jämförelsen med en knytnäve salt. Vad jag vet så finns det ännu inte någon seriös och utförlig test av K-5II. DigitalReview har inte gjort sitt omfattande test ännu.

Vad säger ni om kitobjektiven som följer med denna deal: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1429101
Jag har vid flera tillfällen läst rekommendationer som säger Pentax 55-300mm istället för 50-200mm. Den ska tydligen prestera märkbart bättre optiskt. Men den är inte vädertätad. Den har ju längre brännvidd.

Finns det några nackdelar med K5 II/S som man bör ha med sig? Så länge man vet begränsningar så kan det vara okej, det värsta som finns är att upptäcka dom själv.
Här skulle jag verkligen vilja komma med något för att inte verka besatt av K-5:an men jag kan faktiskt inte komma på något förutom avsaknad av autofokus vid filmning. Ansedda DigitalReview listade följande punkter som "minus" i deras ingående test av Pentax K-5 (första versionen):

  1. AF system not as versatile as Nikon D7000 (which is a cheaper camera)
  2. Lockable exposure mode dial can be annoying
  3. No dedicated movie shooting button
  4. No AF during movie shooting
  5. Poorly implemented live histogram in live view/manual exposure mode (doesn't show final exposure)
  6. No 'live' aperture control during movie shooting
  7. Shadow Correction mode doesn't take full advantage of K-5's sensor
  8. Jaggies can be a problem along very fine diagonal lines

Om man däremot ser över hela Pentax system så kan man finna en del brister. En sådan är avsaknaden av långa teleobjektiv. Idag i produktion har man upp till 300mm.

DU kommer att tycka att fotografering är enklare och roligare med en K-5:a. Den är inte svårare att hantera bara för att den är den mest avancerade kameran på marknaden. Här har du 10 saker som jag vill lyfta fram:

1. Dubbla e-rattar! Med en främre och en bakre E-ratt kan du snabbt och enkelt justera slutartid, bländare och ISO beroende på programval och inställningar. Detta är överlägset.

2. Hyperprogram - en av Pentax storheter! Jag använder nästan aldrig ett annat läge. För en oinvigd betyder det enkelt förklarat att om de justerar ratten för slutartid så jobbar du i slutarprioritet. Om du justerar bländaren så jobbar du i bländarprioritet. Du kan sedan enkelt göra en reset genom att trycka på Pentax fantastiska GRÖNA knapp.

3. Minne för inställningar. Tro mig. Detta vill man ha! Min sambo använde en K100D Super innan hon ärvde min K-7:a. Det hände ofta att hon glömde att ställa tillbaka t ex ISO eller vitbalansen vilket resulterade i "förstörda" bilder. Med K-5:an kan du välja vad kameran ska komma ihåg och vad som ska nollställas vid ON/OFF.

4. Med 5 personliga användarinställningar (USER-mode) har du en funktion som har en stor praktisk användbarhet. Du kan anpassa din kamera för t ex olika situationer, miljöer eller effekter.

5. Förutom det suveräna Li-jon batteriet som presterar mycket bra kan kan ansluta ett batterigrepp (D-BG4) om du vill använda AA-batterier.

6. Slutaren i K-5:an är nog den tystaste på marknaden. Och den är snabb. 7 bps!

7. Ergonomin och byggkvaliteten är den bästa på marknaden. Ingen slår detta. Det är en magisk känsla att hålla i K-5:an. Du lär dig snabbt att göra allt utan att ta den från ögat.

8. Att se 100% av bilden i sökaren tycker jag är viktigt när jag komponerar då jag för det mesta använder sökaren.

9. SR - Shake Reduction. Den flytande sensorn stabiliserar ALLA dina objektiv och med K-bajonetten eller med en M42-adapter innebär det att även gamla objektiv bildstabiliseras.

10. WR - Vädertätningen är en bonus som verkligen ska övervägas. Visst kan man klara sig utan detta men tänk vad skönt det är att kunna ignorera vädret när man är ute med sin kamera. Viktigt att påpeka är dock att det gäller att även objektivet är vädertätat för att få ett fullgott skydd.
 
K5'an största svaghet är (imho) AF vid svagt ljus i kombination med en del objektiv. Vissa objektiv går bra, medan andra felfokuserar alltför ofta. Vissa säger sig inte ha det problemet, min har det dock helt klart, särskilt ihop med ett sigma 17-70mm i den vida änden.

Tilläggas kan att min förra kamera inte hade detta problemet helt enkelt för att det var ingen ide att ens försöka fota i så dåliga förhållanden.
 
Begagnat

Jag skulle leta efter begagnade prylar som du köper enkom för detta ändamål:

Nikon D800
Nikon 24-70/2.8 (alt 16-35/4)
Nikon 70-200/2.8VR ver 1

Det är prylar du sedan avyttrar när du kommer hem. Se den ev värdeminskningen denna månad som en hyreskostnad. Du har filmfunktion i full-HD, fantastiskt dynamiskt omfång som spöar det mesta (kan tänka mig att kontrasterna är höga dit ni ska). Du köper då prylar som är i absolut toppklass och kommer att ge er resa den uppmärksamhet som den förtjänar.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand)/Pentax/(appareil2)/792|0/(brand2)/Nikon
 
Jag skulle leta efter begagnade prylar som du köper enkom för detta ändamål:

Nikon D800
Nikon 24-70/2.8 (alt 16-35/4)
Nikon 70-200/2.8VR ver 1

Det är prylar du sedan avyttrar när du kommer hem. Se den ev värdeminskningen denna månad som en hyreskostnad. Du har filmfunktion i full-HD, fantastiskt dynamiskt omfång som spöar det mesta (kan tänka mig att kontrasterna är höga dit ni ska). Du köper då prylar som är i absolut toppklass och kommer att ge er resa den uppmärksamhet som den förtjänar.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand)/Pentax/(appareil2)/792|0/(brand2)/Nikon

Inget fel på utrustningen, men hur har du tänkt att det skall rymmas i budgeten?

Micke.
 
Inget fel på utrustningen, men hur har du tänkt att det skall rymmas i budgeten?

Micke.

Det är helt rätt att detta är utanför budget. Jag ser det som ett bättre och billigare sätt än att hyra utrustning. Åkte jag på mitt livs äventyr så skulle jag inte nöja mig med något annat än det bästa. Att låna dessa pengar i 3 månader från i bästa fall en anhörig eller banken i sämsta fall är inte dyrt jämfört med att hyra motsvarande saker på en firma. Därför anser jag att det är den bästa lösningen för detta äventyr istället för att kompromissa med utrustningen.

Men det kanske bara är jag som resonerar så.....


Sedan är ju Martin Agfors tips mycket läsvärda om allt från minneskort till enbensstativ!
 
Klokt resonerat. I princip står ju begpriserna stilla på optik, medan moderna hus sjunker långsamt första två åren.
 
Då var en K5 II inköpt med ett 18-135 kitobjektiv.

Blir nog så att jag köper ett ej vädertätat 70-300 när pengarna finns oc hoppas på att det håller.
Med ett 18-38 behöver jag förhoppningsvis inte byta speciellt ofta.

Massa tack för all hjälp allihopa!!!

Hälsningar
Lars
 
Likvärdiga? Njaaaa. Och varför lämna en kamera som pallar med ösregn hemma?

Nu är det ju uppenbart så att Pentax gjort det till en grej att ha vädertätning. Det innebär ju inte att de är bättre på det än någon annan.

Om du tar en fabriksny vädertätad kamera så tål nog de flesta att bli duschade.
Min D80 som inte har väderskydd har både duschats och hälts vatten på utan att den gått sönder. Inte så brutalt som i videon så klart men ändå.

Ska man till Grönland på en "once in a lifetime" resa så skulle jag packa ner något analogt som tål det mesta (Nikon FM eller liknande med en 50/1.8) som reserv. Då har man alltid något som fungerar om allt det elektriska skulle gå åt skogen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.