Annons

Hjälp mig välja system (Expedition Grönland)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är det ju uppenbart så att Pentax gjort det till en grej att ha vädertätning. Det innebär ju inte att de är bättre på det än någon annan.

Grej och grej. Pentax har haft det som standard på sina toppmodeller m fl sedan 2006.

* K10D (2006)
* K20D (2008)
* K200 (2008)
* K-7 (2009)
* K-5 (2010)
* K-30 (2012)
* K-5II, K-5IIs (2012)

Bättre och bättre. Pentax erbjuder idag ett omfattande vädertätat system som förutom kamerahusen består av 10 objektiv (2 kitobjektiv), en GPS-enhet och batterigrepp.
 
Då var en K5 II inköpt med ett 18-135 kitobjektiv.

Blir nog så att jag köper ett ej vädertätat 70-300 när pengarna finns oc hoppas på att det håller.
Med ett 18-38 behöver jag förhoppningsvis inte byta speciellt ofta.

Massa tack för all hjälp allihopa!!!

Hälsningar
Lars

Gratulerar! 18-135 är en bra kompromiss och det är praktiskt att inte behöva byta när man är ute i ur och skur. Har du behov av att GPS-tagga dina bilder så har jag O-GPS1 som du kan få låna på resan.

Här finns bilder tagna med K-5 + 18-135mm >
 
Grej och grej. Pentax har haft det som standard på sina toppmodeller m fl sedan 2006.

Canon och Nikon har också "alltid" haft tätade toppmodeller men de har aldrig haft det som primärt försäljningsargument som Pentax har i länken du pekade på.

Därför menade jag att de gjort en grej av det.
 
Om du tar en fabriksny vädertätad kamera så tål nog de flesta att bli duschade.
Min D80 som inte har väderskydd har både duschats och hälts vatten på utan att den gått sönder.

Jag har inte heller dragit in mina kameror i badrummet, men både 40D och 7D har använts i situationer då det regnat motsvarande en normal dusch. Visserligen har jag då torkat av dem (och ansiktet) lite med en handduk nån gång i minuten... Mitt 100-400, som ju inte är "vädertätat", klarade sig också utan problem.

För övrigt är det väl fortfarande så att det är extrem kyla, inte regelbundna skyfall, som är eventuellt problem på Grönland?
 
För övrigt är det väl fortfarande så att det är extrem kyla, inte regelbundna skyfall, som är eventuellt problem på Grönland?

Har för mig att det fanns en tråd om köldproblem vid någon resa till någon av polerna, tror det var den södra, här på FS.
Där jämfördes och krigades det mellan Canon & Nikon om jag minns rätt :)
 
Nu har ju TS redan valt och köpt en Pentax så det är rätt meningslöst att argumentera för eller mot vilka Canon- och Nikonmodeller som tål att duschas med ;)
 
Det finns ju andra som läser trådarna också.

Att klarlägga sakförhållanden är ju inget problem, även om trådstartaren fått sin fråga besvarad.
 
Då var en K5 II inköpt med ett 18-135 kitobjektiv.

Blir nog så att jag köper ett ej vädertätat 70-300 när pengarna finns oc hoppas på att det håller.
Med ett 18-38 behöver jag förhoppningsvis inte byta speciellt ofta.

Massa tack för all hjälp allihopa!!!

Hälsningar
Lars

Grattis till en bra och alround kombo, det är som Du skriver bra att slippa byta så ofta och även de icke tätade objektiven håller bra, jag har ett Tamron 28-300 som sitter på min K-5 till största delen just för att slippa byta och det har inte lagt av än fast det fått vara med om saker det nog inte var byggt för, och Ditt 18-135 tål bra mycket mera är faktiskt väldigt sugen på det själv men har inte haft pengarna.

PS Fick Du mitt mail? DS
 
1. Dubbla e-rattar! Med en främre och en bakre E-ratt kan du snabbt och enkelt justera slutartid, bländare och ISO beroende på programval och inställningar. Detta är överlägset.

2. Hyperprogram - en av Pentax storheter! Jag använder nästan aldrig ett annat läge. För en oinvigd betyder det enkelt förklarat att om de justerar ratten för slutartid så jobbar du i slutarprioritet. Om du justerar bländaren så jobbar du i bländarprioritet. Du kan sedan enkelt göra en reset genom att trycka på Pentax fantastiska GRÖNA knapp.

3. Minne för inställningar. Tro mig. Detta vill man ha! Min sambo använde en K100D Super innan hon ärvde min K-7:a. Det hände ofta att hon glömde att ställa tillbaka t ex ISO eller vitbalansen vilket resulterade i "förstörda" bilder. Med K-5:an kan du välja vad kameran ska komma ihåg och vad som ska nollställas vid ON/OFF.

4. Med 5 personliga användarinställningar (USER-mode) har du en funktion som har en stor praktisk användbarhet. Du kan anpassa din kamera för t ex olika situationer, miljöer eller effekter.

5. Förutom det suveräna Li-jon batteriet som presterar mycket bra kan kan ansluta ett batterigrepp (D-BG4) om du vill använda AA-batterier.

6. Slutaren i K-5:an är nog den tystaste på marknaden. Och den är snabb. 7 bps!

7. Ergonomin och byggkvaliteten är den bästa på marknaden. Ingen slår detta. Det är en magisk känsla att hålla i K-5:an. Du lär dig snabbt att göra allt utan att ta den från ögat.

8. Att se 100% av bilden i sökaren tycker jag är viktigt när jag komponerar då jag för det mesta använder sökaren.

9. SR - Shake Reduction. Den flytande sensorn stabiliserar ALLA dina objektiv och med K-bajonetten eller med en M42-adapter innebär det att även gamla objektiv bildstabiliseras.

10. WR - Vädertätningen är en bonus som verkligen ska övervägas. Visst kan man klara sig utan detta men tänk vad skönt det är att kunna ignorera vädret när man är ute med sin kamera. Viktigt att påpeka är dock att det gäller att även objektivet är vädertätat för att få ett fullgott skydd.

Det fina med Pentax är att de ebjuder det mesta av att detta även i sitt biliigaste hus - K30. Den största skillnaden hos K30 är huset av plast och lite färre knappar.
 
Pentax är det enda företaget som visar upp att de duschar sina kameror. Tycker det är en bra utgångspunkt. Canons 1D-serie må vara vädertätade, men där har jag sett flera användare som fått dessa döda av fukt. Något jag faktiskt inte hört om Pentax vädertätade system. Om det är för att jag inte surfar på Pentax-forum eller ej låter jag vara osagt.

Skulle aldrig våga spruta med vattenslangen så som visas under klippet vid 1:00.

:)
http://www.youtube.com/watch?v=CA4Qezouyxg

Jag hittade ingen officiell video från vare sig Pentax eller Olympus med duschsekvenser.
 
eftersom det diskuterats flitigt i denna tråd så länkar jag till denna spellista bara för att klargöra hur bra Pentax WR är. Jag påstår inte att det är bättre än konkurrenterna men det är till ett lägre pris. Och om man nu har ett sådant bra WR-system, varför då inte göra en "grej" av det...

PWR >>>
 
Något som jag inte riktigt bli klok på nu bara, kollar man på jämförelser som denna http://snapsort.com/compare/Pentax-K-5-II-vs-Pentax_K-5 så vinner ju den äldre K5an över K5 II, vilket i mina ögon verkat rätt så konstigt.
- Förklaring någon?

Det testet är nog inte så seriöst, men den äldre K5'an kan nog vinna ändå, om man bakar in priset i utvärderingen. Skillnaden är inte så fantastiskt stor mellan de två (så vitt jag vet) och beroende på hur man värderar de förbättringar som finns så kanske den äldre och billigare vinner på mest pang för pengarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.