ANNONS
Annons

Hjälp mig välja system (Expedition Grönland)

Produkter
(logga in för att koppla)

Ninja Lars

Aktiv medlem
Hej allihopa.

Bakgrund:
I maj drar jag och en kompis på en expedition till Grönland som kommer att pågå i ca en månad.
Vi kommer ha sparsam tillgång till elektricitet via solceller men tillräcklikgt för att ladda kameror, satelittelefon mm.

System:
Att ha möjligheten att dokumentera den här expeditionen genom bild och video är av stor vikt, samtidigt som budgeten är begränsad.
Min tanke är att både filma och fota genom systemkameran för att spara vikt och minska antalet pryttlar.

Jag är öppen för både begagnat och nytt så länge grejerna är bra, dock vill jag helst inte lägga ned med än 10k på huset.
Jag tror två objektiv är vettigt att ha med sig, ett Tele och ett Normal.

Vad är era råd kring detta? Gärna så specifika som möjligt!

Mvh
Lars
 
PENTAX!

Du får idag ett VÄDERTÄTAT kit med en normalzoom och en telezoom samt kamerahus för mindre än 10 000 kr.

Pentax K-5 är ett litet välbyggt kamerahus. Den anses vara den bästa DSLR med APS-C å marknaden. Den har väldigt bra prestanda på höga ISO. Dessutom så tål den stark kyla väldigt bra. Det vet jag av egen erfarenhet då jag har varit ute och fotograferat mycket i ner till -35 grader. Med batterigrepp som tillbehör kan du förutom Li-jon batteri även använda AA-batterier vilket är en fördel när man har långt till elektricitet. Filmar i 1080p 25 fps och 720p upp till 30 fps. K-5 har precis släppts i två uppgraderade versioner, K-5II och K-5IIs.

Pentax K-30 är nyare än Pentax K-5. Jag har själv inte testat kameran men den har fått ett mycket bra mottagande i tester. Du kan köpa till ett batterimagasin som ger dig möjlighet att använda AA-batterier. Filmar i 1080p med upp till 30 fps och 720p med upp till 60 fps.

Det finns även en GPS-modul att köpa till kamerahusen. Då taggas dina bilder.

Vill du lägga ut mer pengar så kan du alltid köpa endast kamerahus och sedan välja egna objektiv. Även här har Pentax vädertätade alternativ men det drar iväg i pris. Deras DA*-serie presterar mycket bra och finns som 16-50mm/F2.8, 50-135mm/F2.8, 60-250mm/F4, 55mm/F1.4, 200mm/F2.8, samt 300mm/F4.


Prisexempel (Cyberphoto):
  • Pentax K-5 med 18-55mm och 50-200mm 8990 kr
  • Pentax K-30 med 18-55mm och 50-200mm 7290 kr
  • Pentax K-5II med 18-55mm och 50-200mm 10790 kr
 
Det finns ju massor av alternativ, men vill ni kunna filma måste ni gå på nya eller nästan nya kameror.

En separat filmkamera tar ingen plats alls i sammanhanget, motsvarar ett extra objektiv. Skall man vara ute en månad skulle åtminstone jag resonera i termer av redundans, händer något med kameran är det helt kört. Med en separat filmkamera kan man i alla fall filma. Och tvärtom.

Vad det står för märke på grejorna är fullständigt ointressant.


Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.
 
Skulle nog också satsat på Pentax om dyrare fullformatskameror inte är av intresse.
Vädertätningen ska vara väldigt bra. Canons och Nikons vädertätade kameror har jag hört strulat p.g.a. regn. Något jag aldrig hört om Pentax.
 
Oavsett så måste jag införskaffa mig en ny systemkamera, och den ska kunna filma bra.
Idag sitter jag på en EOS 40d som på sin tid var bra men jämför man med dagens nyare kameror är det framför allt ISO och videoinspelning som motiverar till ett nytt köp.

Sitter idag på ett Sigma 17-55 2,8f USM Macro, är det något som skulle vara vettigt att ha med sig eller ska man sälja av och köpa nytt?

Tack för Pentaxtipset, ska kolla upp det!
Är som sagt lite bekant med Canon men att vara kvar i samma märke är inte av någon större vikt egentligen.

Vi kommer även ha med oss några GoPro kameror som lämpar sig väldigt bra att filma med när vi färdas över snön (vi kommer snökita) så helt utan film är vi inte om kameran skulle skita sig, men dom har ju också extrema begränsningar.
 
Mitt förslag:

- En systemkamera i från Canon/Nikon/Olympus/Pentax/Samsung/Sony. Kan vara en spegelfri (liten, behändig, mindre rörliga delar) eller en traditionell, mest en smaksak. Fabrikat spelar relativt begränsad roll. Alla märken har sina för- och nackdelar, men skall men skillnaderna är inte så stora.
- En hyfsat bra kompaktkamera, gärna en med råformat.

Varför två kameror?
För att du vill ha en i reserv och kompaktkameror är väldigt bra videokameror. Plus att de tar helt ok stillbilder och får plats i en ficka.

Objektiv till systemkameran:
Med den budget du har är inte valmöjligheterna så stora, men ett klasiskt recept för resor är "något vidvinkligt, något långt, något ljusstarkt". Vidvinkel kan du få via kitobjektiven du får med nästan alla kameror och ett sådant får du nästan med gratis när du köper kameran. Tele - typ 70-300 eller motsvarande. Inte så ljusstarkt, inte så superskarpt, men helt ok nebländat och det är lätt och billigt. Och så en ljusstark normal. En variant är att skippa kitobjektvet och satsa på en superzoom, typ 18-200 eller motsvarande. Då har du vidvinkel och tele i ett. Du får lite sämre tele än med en separat telezoom, men skillnaden är inte drastisk och du får ett objektiv mindre. Sist men minst en ljusstark normal.

Objektiv kan du köpa begagnat. Fördelen med det är att du kan köpa ett och sedan sälja det igen för nästan samma belopp när du kommer hem. Det kan vara ett sätt att temportärt överskrida budgeten utan att det får långsiktiga finansiella följder :)

Generellt:
- Extrabatterier. Kolla dessutom att era solcelssladdare verkligen klarar att ladda kamerabatterier. En del kamerabatterier kräver högre laddspänning än vanliga solcellssladdare kan ge.
- Massor av minneskort. Massor! Köp och låna ihop av vänner och bekanta (kan vara kul för dem att ha ett minneskort som varit på Grönland :)
- Tänk igenom en lösning för att kunna ha kameran framme utan att den slänger runt och är i vägen. En nedpackad kamera tar inga bilder och att ha den hängande runt halsen är ingen bra idé om ni rör på er.
- Jag hade tagit med mig ett lätt enbensstativ. Dels för att får stöd i svagt ljus, dels fungerar det (infällt) som en enkel gyrostabilisator när du videofilmar.
 
Skulle nog också satsat på Pentax om dyrare fullformatskameror inte är av intresse.
Vädertätningen ska vara väldigt bra. Canons och Nikons vädertätade kameror har jag hört strulat p.g.a. regn. Något jag aldrig hört om Pentax.

Skillnaden mellan olika märken när det gäller vädertålighet är starkt överdriven.

Enkelt uttryckt: Mer påkostade kameror tål generellt mer. Ingen kamera tål vad som helst och graden av tur eller otur i varje given situation spelar större roll än vilket kameramärke man har.

Jag har fotograferat i drygt 30 år och själv använt kameror av alla möjliga märken och har gott om fotografiskt aktiva vänner och bekanta som också växlat märken genom åren. Det enda mönster jag kan urskilja är som sagt att dyrare kameror generellt tål mer och att vissa människor har sönder sina grejer oftare än andra (oavsett vilket märke de använder).
 
Skillnaden mellan olika märken när det gäller vädertålighet är starkt överdriven.

Enkelt uttryckt: Mer påkostade kameror tål generellt mer. Ingen kamera tål vad som helst och graden av tur eller otur i varje given situation spelar större roll än vilket kameramärke man har.

Jag har fotograferat i drygt 30 år och själv använt kameror av alla möjliga märken och har gott om fotografiskt aktiva vänner och bekanta som också växlat märken genom åren. Det enda mönster jag kan urskilja är som sagt att dyrare kameror generellt tål mer och att vissa människor har sönder sina grejer oftare än andra (oavsett vilket märke de använder).
Pentax är det enda företaget som visar upp att de duschar sina kameror. Tycker det är en bra utgångspunkt. Canons 1D-serie må vara vädertätade, men där har jag sett flera användare som fått dessa döda av fukt. Något jag faktiskt inte hört om Pentax vädertätade system. Om det är för att jag inte surfar på Pentax-forum eller ej låter jag vara osagt.

Skulle aldrig våga spruta med vattenslangen så som visas under klippet vid 1:00.
 
Fukt:

Ska jag vara ärlig så tror jag inte fukt är det största problemet under den här expeditionen, vi kommer befinna oss i ett kallt klimat där det är torr luft. (rätta mig om jag har fel)

Självklart är ett tåligt chassi av stor vikt, men jag vet inte om det är fukten som är det största problemet?
 
Fukt:

Ska jag vara ärlig så tror jag inte fukt är det största problemet under den här expeditionen, vi kommer befinna oss i ett kallt klimat där det är torr luft. (rätta mig om jag har fel)

Självklart är ett tåligt chassi av stor vikt, men jag vet inte om det är fukten som är det största problemet?
Det är snarare när det snöar och snön smälter.
 
Du fick vad jag anser det optimala svaret redan i första inlägget, och så är det fler som också insett Pentax egenskaper när det är dåligt väder, valet är inte svårt med tanke på Din användning.

Har själv kört min Pentax K-5 i två somrar och jag jobbar under sommaren som fiske/skärgårdsguide så det innebär att kameran tillbruingar många långa dagar i en öppen båt till sjöss, oavsett väder och annat så ligger den framme klar att användas.

Den blir regelbundet översköljd med sjövatten och regnad på men har aldrig strulat, den används även vintertid och även då funkar den bra. -25 har den klarat så Du lär få svårt att få tag på en bättre och mera lämpad kamera för Din expedition än just K-5 med de två tätade zoomarna till då klarar Du det mesta om Du inte kraschar kameran eller tappar den i havet men då hjälper ingenting iaf.

Vad jag skulle satsa på är en reservkamera mod bra kompakt om nu det värsta händer, och då har Pentax några bra vattentäta kameror som fyller behovet även om det överskrider Din budget men det är det värt med tanke på att det kanske är enda gången Du kommer till Grönland!
 
Pentax är det enda företaget som visar upp att de duschar sina kameror. Tycker det är en bra utgångspunkt. Canons 1D-serie må vara vädertätade, men där har jag sett flera användare som fått dessa döda av fukt. Något jag faktiskt inte hört om Pentax vädertätade system. Om det är för att jag inte surfar på Pentax-forum eller ej låter jag vara osagt.

Skulle aldrig våga spruta med vattenslangen så som visas under klippet vid 1:00.

Tja, Olympus doppade sin E3 (eller var det E5?) :)

Att du oftare hört om fuktproblem med 1D kan ju bero på att de ofta används väldigt hårt och ihärdigt. Det är ju trots allt en av våra vanliaste pressfotokameror. Man hör dessutom ofta över huvud taget mer om Canon/Nikon, både positivt och negativt helt enkelt eftersom det finns betydligt fler av dem.

Själv har jag vid åskilliga tillfällen suttit och stått i regn, dimma och allmän fukt inte sett att kollegor med 1D-hus (eller några andra Canon-hus) haft några särskilda problem. Faktum är att jag mycket sällan stött på någon som haft problem oavsett kameramärke.

Jag har bekanta som kryper i grottor (speleologer), avgjort fientlig miljö för kameror med fukt, lera och varierande temperaturer. Bästa kompisen kör en Nikon D300 som varit med om det mesta och fortfarande går. En annan kille körde länge med en Eos 20D (tror iofs han uppgraderat till nåt modernare nu) och den fungerade utmärkt.

Jag har varit ute i skog och natur och på fjällvandringar, dels med en gammal Olympus C5050 (som jag fortfarande använder fast den snart är tio år), dels med D70 och D200 ... Inga problem.

Ta inte det här som att jag avråder från Pentax - de gör väldigt bra och kul kameror och de lägger in mer vädertätning i billigare modeller än andra märken. Men att skillnaden i vädertålighet är så speciellt stor tror jag inte så mycket på. Som sagt: Ingen kamera tål allt och graden av tur eller otur i varje given situation spelar hur som helst ofta störst roll.

Jag tror det viktigaste när man har en tajt budget är att efter ett så bra paket (kamera + objektiv + batterier osv) som möjligt för pengarna. Fabrikatet spelar minder roll.

Sedan kan man fundera på spegelfria systemkameror - de är mindre, lättare och färre rörliga delar. Men, och det är nog ett stort men för trådskaparen - de drar generellt en hel del mer batteri än en traditionell kamera. Det finns inga givna val skulle jag säga.

Till trådskaparen: Om det är en häftig och ovanlig resa ni skall göra, prova att ringa runt bland tillverkarna och se om någon av dem kan tänka sig att i alla fall delsponsra dig med utrustning. Typ att du köper en kamera och får låna några trevliga objektiv. Kostar inget att fråga :)
 
Grönland i maj är som fjällen i maj vad jag förstår. Övervägande fint väder, men med möjlighet att råka ut för oväder. Inte sydpolen direkt.

Det är främst tidsaspekten som jag ser som problemet. Alla kameror klarar klimatet, är det riktigt tuffa bud gäller Nikon FM3...

Det är främst vikt/batterikapacitet/objektiv och möjligheten att ladda batterierna på ett bra sätt SAMT om en kamera pajar och man har tre veckors tur kvar då är man ju rökt. Jag tror att denna aspekt skall vägas tyngre än om det är Pentax eller Canon eller något annat.
 
Jag instämmer att Canon och Nikon är mycket vanligare, särskilt bland proffs och därför så blir de därmed också mer utsatta för extrema förhållanden. MEN varken Canon eller Nikon eller någon annan kamera förekommer i tester som du kan se nedan. Jag har själv stått ute i ett extremt hällregn och fotograferat amerikanskfotboll. Pressfotograferna skyddade sina stora och dyra kameror med handdukar och plastpåsar. Det gjorde inte jag ;-)

K-5 med kitobjektiv och GPS tar foto i pool (under vatten!) och får utstå sand och dusch!!!

Amerikansk soldat som använder K-5, K-7 och DA*-objektiv i Afganistan >

K-5 duschas på mässa >

K-5 med 100mm/F2.8 Macro WR får en dusch >

K-30 i sandlådan - spolas ren i vatten >

K-5 får utstå kyltest!!!

Jag vill dock förtydliga till trådskaparen att jag inte på något sätt tänker "övertala" dig till köp. Jag ville bara rekommendera ett system som är unikt när det gäller väderskydd och dessutom till konkurrenskraftiga priser. Dina bilder blir inte sämre med en Pentax heller för den delen.
 
Senast ändrad:
Alla kameror är likvärdiga, men om man räknar med ösregn en månad på Grönland i maj kan man lika gärna lämna kameran hemma...
 
Vi kommer ha sparsam tillgång till elektricitet via solceller men tillräcklikgt för att ladda kameror, satelittelefon mm.

... dock vill jag helst inte lägga ned med än 10k på huset.

Nu har jag käkat middag och tog mig tid att surfa runt lite och kolla priser.

Som jag ser det är den stora begränsningen för dig budgeten och i viss mån batterier.

Flera har föreslagit en Pentax K5 och det är en mycket bra kamera. Problemet är priset, det är en kamera som snabbt äter upp mycket av din budget, även begagnad.

Jag skulle som jag nämnde i ett tidigare inlägg dessutom vilja få med en andrakamera, dels för flexibilitet, men framför allt för säkerhets skull. Visst, ni har flera kameror tillsammans, men ändå.

Ett förslag på en liten smidig andrakamera är en sådan här:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=PS100
3000 kronor, 200 gram, pytteliten, tar bra bilder och video och kan lagra råfiler.

Systemkamera då, ja om du vill köpa nytt och få med lite teleobjektiv så är ett tips paket som de här:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=600d18250 (7500 kr)
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD320018300VR (7300 kr)
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-3018200 (7300 kr)

Du skulle också kunna satsa på ett sådant här:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=DMC-G514150sv (7900 kr)
Det som talar emot ett spegelfritt system är antagligen batteriförbrukningen.

Fotografiskt spelar det försumbar roll vilket av paketen ovan du använder. Skulle jag remommendera ett av dem så är det Pentax K-30, men inte på grund av vädertätning utan för att den är ensam om att kunna drivas av AA-batterier. Visst, du får färre bilder per laddning jämfört med ett specialbatteri, men det är mycket lättare att ladda AA-batterier och du kommer antagligen ändå ha en massa AA-batterier med till andra prylar ...

Övrigt då?

Ett ljusstarkt normalobjektiv till vilken kamera du nu väljer. Komplettera med en mellanring så har du en enkel lösning för närbilder som inte väger mycket. Jo, som sagt ett lätt litet enbensstativ. och en massa minneskort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.