AronG
Aktiv medlem
Jag ska digitalisera familjens analoga fotoalbum och har tänkt använda stativ och objektiv från en gammal framkallningsapparat samt en macrobälg. Alla prylar är införskaffade men jag får det inte att funka. Jag är fullständig noob vad gäller att fota med bälg och känner mig ytterst osäker på om jag lyckats lista ut hur man bäst jobbar med den.
Problemet är att jag får för stor förstoring vid fokusavståndet, jag får inte med hela diat/negativet.
Relevanta delar av min utrustning:
* Kamerahus APS-C (1,6x)
* Objektiv från framkallningsapparat 50 mm
* Bälg som är ca 4 cm som kortast
* Stativ där hela kamerapaketet är höj och sänkbart
Fråga A:
Har jag fattat rätt? Stämmer följande påstående? Fokus justeras genom avståndet mellan kamerans sensor och motivet (dvs med veven på stativet), och förstoringsgraden justeras genom att dra ut bälgen, där kortast bälg ger minst förstoringsgrad?
Fråga B:
Om jag är rätt ute i mina tankar ovan; finns det något sätt att ställa in alltihop så att jag får med hela motivet?
Fråga B:
Jag misstänker att de 50 mm på objektivet är boven. Min gissning är att jag i så fall ett kortare objektiv? Vilken brännvid kommer att funka med min utrustning?
Jag hoppas att jag lyckats formulera min fråga någorlunda begripligt. Tack på förhand!
Problemet är att jag får för stor förstoring vid fokusavståndet, jag får inte med hela diat/negativet.
Relevanta delar av min utrustning:
* Kamerahus APS-C (1,6x)
* Objektiv från framkallningsapparat 50 mm
* Bälg som är ca 4 cm som kortast
* Stativ där hela kamerapaketet är höj och sänkbart
Fråga A:
Har jag fattat rätt? Stämmer följande påstående? Fokus justeras genom avståndet mellan kamerans sensor och motivet (dvs med veven på stativet), och förstoringsgraden justeras genom att dra ut bälgen, där kortast bälg ger minst förstoringsgrad?
Fråga B:
Om jag är rätt ute i mina tankar ovan; finns det något sätt att ställa in alltihop så att jag får med hela motivet?
Fråga B:
Jag misstänker att de 50 mm på objektivet är boven. Min gissning är att jag i så fall ett kortare objektiv? Vilken brännvid kommer att funka med min utrustning?
Jag hoppas att jag lyckats formulera min fråga någorlunda begripligt. Tack på förhand!