ANNONS
Annons

Hjälp mig tänka rätt: Bälg + Objektiv -> ska bli negativkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

AronG

Aktiv medlem
Jag ska digitalisera familjens analoga fotoalbum och har tänkt använda stativ och objektiv från en gammal framkallningsapparat samt en macrobälg. Alla prylar är införskaffade men jag får det inte att funka. Jag är fullständig noob vad gäller att fota med bälg och känner mig ytterst osäker på om jag lyckats lista ut hur man bäst jobbar med den.

Problemet är att jag får för stor förstoring vid fokusavståndet, jag får inte med hela diat/negativet.

Relevanta delar av min utrustning:
* Kamerahus APS-C (1,6x)
* Objektiv från framkallningsapparat 50 mm
* Bälg som är ca 4 cm som kortast
* Stativ där hela kamerapaketet är höj och sänkbart

Fråga A:
Har jag fattat rätt? Stämmer följande påstående? Fokus justeras genom avståndet mellan kamerans sensor och motivet (dvs med veven på stativet), och förstoringsgraden justeras genom att dra ut bälgen, där kortast bälg ger minst förstoringsgrad?

Fråga B:
Om jag är rätt ute i mina tankar ovan; finns det något sätt att ställa in alltihop så att jag får med hela motivet?

Fråga B:
Jag misstänker att de 50 mm på objektivet är boven. Min gissning är att jag i så fall ett kortare objektiv? Vilken brännvid kommer att funka med min utrustning?

Jag hoppas att jag lyckats formulera min fråga någorlunda begripligt. Tack på förhand!
 
Du behöver en längre brännvidd. Men för att reproducera påsiktsbilder brukar man inte behöva någon bälg. Brukar räcka med den vanliga närgränsen.
 
Problemet är att det kortaste utdrag du kan få med bälgen är för långt för att fokusera objektivet för att få med hela negativet.

Grovt utttryckt: Förstoringsgraden ställer man in genom att höja och sänka kameran, och skärpan ställer man in genom att justera avståndet mellan objektiv och sensor. Det är inte ett kortare objektiv du behöver för att kunna ställa in för ett negativ, utan det är ett längre, som du kan använda från längre håll.

Bälg och 50 mm optik kan du bara använda för stor förstoring. Jag har gjort en förklaring över hur utdraget påverkar förstoringsgraden och vid vilket avstånd man kan få skärpa: http://foto.ifokus.se/u2/21f4e8178f02cdaaa3df454069df81d3/default/utdrag-och-forstoringsgrad.pdf

Det lämpligaste hjälpmedlet är troligen inte bälg, utan mellanringar, så att du kan få objektivet närmre sensorn. Visserligen saknar ett förstoringsobjektiv avståndsinställning, så med mellanringar får du bara några fasta lägen att välja emellan, men det är troligt att du kan få ett läge där du får med hela negativet skarpt. Du sätter i så fall på objektivet med den mellanringen och justerar höjden för att ställa skärpan.

Ett annat alternativ är så klart att skaffa ett objektiv med längre brännvidd för att använda med bälgen. Då kan du ställa in utsnittet ganska noga.

Om du mäter från kamerans sensorplansmärke till framkant på bälgen när den är som mest hoptryckt, får du det kortaste utdrag som bälgen kan ha. Objektivets optiska centrum ligger ungefär mitt i, så hela utdraget är lite längre. Mätt från märket Φ till mitten av objektivet har du antagligen ett avstånd på minst tio centimeter när bälgen är helt hopskjuten, och det blir avbildningsskala 1:1 med 50 mm optik. Genom att dra ut bälgen längre kan du få förstoring, men du kommer inte till att kunna ta någonting som är större än kamerans sensor.

Det beror också lite grann på vilken kamera du har, vilken den bästa lösningen är. Det allra enklaste är förstås att skaffa ett makroobjektiv.
 
Det är alltså inte så stor mening med att mäta bara bälgens längd när den är hopskjuten, utan avståndet som är relevant är från optikens centrum till märket Φ på kameran. Du har antagligen också någon adapter, så alltihop måste räknas in i längden. Enklast alltså att sätta på bälgen på kameran och mäta från Φ till mitten av objektivet för att få ett ungefärligt värde.
 
När jag tänker efter. Du kan också reproducera neg/dia i överlappande sektioner och sy ihop i Photoshop eller annat lämpligt program. Det kan faktiskt ge lite bättre upplösning.
 
Varför använda objektiv från en förstoringsapparat?
Jag har använt mitt Nikon zoomobjektiv och mellanringar när det behövts för att avfotografera dias och det har fungerat utmärkt.
 
Tack för svar!

Objektiv från gamla förstoringsapparater är ju inte särskilt dyra på ebay. Så jag sneglar nog på den lösningen i första hand.

Frågan är bara vilken brännvidd som blir bäst för mig?

* Mitt kamerahus har en APS-C (1,6x) sensor
* Bälgen är ca 4 cm som kortast
* Jag kommer att plåta av 35 mm negativ/dia och önskar komma så nära 1:1 som möjligt (dock utan att krypa över den gränsen)
 
Gör om och gör rätt. Hur stort är avståndet från sensorplanmärket till bälgens framkant när den är monterad på kameran?

För småbildsdia ska du ha ungefär 1,5:1 i avbildningsskala.
 
Det är 80-81 mm från sensorplanmärket till bälgens framkant med bälgen helt hopptryckt.

Tack för att du förbarmar dig över detta :)
 
Om du hittar ett förstoringsobjektiv som duger att fotografera med på digitalkamera, ska det vara omkring 100 mm, och de brukar vara 105 mm till formatet 6x9 cm.

Fortfarande kan lösningen att använda ett 50 mm förstoringsobjektiv fungera endera med bara en adapter direkt, eller med någon mellanring. Du kanske inte får precis rätt utsnitt, men troligen kan du komma till att du får med hela diat eller negativet.

Vad som kan få det att skita sig är om du inte får bra kontrast med förstoringsobjektivet. Det är väldigt vanligt att äldre objektiv dels inte har tillräckligt bra antireflexbehandling, eller att baksidan av bländarlamellerna reflekterar så mycket ljus att kontrasten i mitten av bilden försämras, att man alltså får en fläck i mitten som är lite ljusare och har lägre kontrast. När jag har provat EL Nikkor 80 mm och Componon 50 mm fick jag det problemet, och också med Agfa Repromaster. Det bästa förstoringsobjektiv jag har provat är ett Rodenstock Trinar, som har utmärkt kontrast.

Jag har inte några exempel med gluggarna som inte funkade, men du kan prova att lägga en kaffeböna med platta sidan upp på ett vitt papper och ta en bild av den med nedbländning. Om det är bra kontrast i den mörka skåran på platta sidan, så funkar objektivet, men om du får uppmjukning där så att du inte får god skärpa, så beror det på att det studsar ljus fram och tillbaka mellan objektiv och sensor.

Problemet med fläcken i mitten beror på att AA-filtret framför sensorn är starkt reflekterande, så att det skickar ljus tillbaka mot objektivet, och det är därför viktigt att ingenting i objektivet reflekterar tillbaka. När man har ett objektiv där bländarlamellernas baksida reflekterar, får man sämre kontrast när man bländar ner.
 
Om du hittar ett förstoringsobjektiv som duger att fotografera med på digitalkamera, ska det vara omkring 100 mm, och de brukar vara 105 mm till formatet 6x9 cm.

Fortfarande kan lösningen att använda ett 50 mm förstoringsobjektiv fungera endera med bara en adapter direkt, eller med någon mellanring. Du kanske inte får precis rätt utsnitt, men troligen kan du komma till att du får med hela diat eller negativet.

Vad som kan få det att skita sig är om du inte får bra kontrast med förstoringsobjektivet. Det är väldigt vanligt att äldre objektiv dels inte har tillräckligt bra antireflexbehandling, eller att baksidan av bländarlamellerna reflekterar så mycket ljus att kontrasten i mitten av bilden försämras, att man alltså får en fläck i mitten som är lite ljusare och har lägre kontrast. När jag har provat EL Nikkor 80 mm och Componon 50 mm fick jag det problemet, och också med Agfa Repromaster. Det bästa förstoringsobjektiv jag har provat är ett Rodenstock Trinar, som har utmärkt kontrast.

Jag har inte några exempel med gluggarna som inte funkade, men du kan prova att lägga en kaffeböna med platta sidan upp på ett vitt papper och ta en bild av den med nedbländning. Om det är bra kontrast i den mörka skåran på platta sidan, så funkar objektivet, men om du får uppmjukning där så att du inte får god skärpa, så beror det på att det studsar ljus fram och tillbaka mellan objektiv och sensor.

Problemet med fläcken i mitten beror på att AA-filtret framför sensorn är starkt reflekterande, så att det skickar ljus tillbaka mot objektivet, och det är därför viktigt att ingenting i objektivet reflekterar tillbaka. När man har ett objektiv där bländarlamellernas baksida reflekterar, får man sämre kontrast när man bländar ner.
Hej
Har använt ett Schneider Kreuznach 85mm (tror jag) förstoringsobjektiv. Märkte inget problem med dålig kontrast.
 
Tack för svar!

Objektiv från gamla förstoringsapparater är ju inte särskilt dyra på ebay. Så jag sneglar nog på den lösningen i första hand.

Frågan är bara vilken brännvidd som blir bäst för mig?

* Mitt kamerahus har en APS-C (1,6x) sensor
* Bälgen är ca 4 cm som kortast
* Jag kommer att plåta av 35 mm negativ/dia och önskar komma så nära 1:1 som möjligt (dock utan att krypa över den gränsen)

Scheder-Kreuznach Componon 1:5,6/ 80mm, är nog bland det bästa som går att få för ditt ändamål.
Då kan du nog troligen använda din bälg. Montera det bakfram (finns grejor på E-by, platta med 39 mm gänga + omvänd monterings platta. För att inte få skakoskärpa så är en blixt i TTL läge med en diffusor framför bäst.
Fota i RAW så kan du få fram allt från neget/diat. Är det ett neg så vänder man bara kurvan i RAW så blir det pos.
 
Scheder-Kreuznach Componon 1:5,6/ 80mm, är nog bland det bästa som går att få för ditt ändamål.
Då kan du nog troligen använda din bälg. Montera det bakfram (finns grejor på E-by, platta med 39 mm gänga + omvänd monterings platta. För att inte få skakoskärpa så är en blixt i TTL läge med en diffusor framför bäst.
Fota i RAW så kan du få fram allt från neget/diat. Är det ett neg så vänder man bara kurvan i RAW så blir det pos.
VIKTIGT! Maska av ALLT ströljus runt dia/neget, även det som kommer från perforeringen på filmen. Det är ströljus som kraftigt försämrar kontrasten. Blända ner ca två steg (inte lätt när det bakvänt monterat)
 
Scheder-Kreuznach Componon 1:5,6/ 80mm, är nog bland det bästa som går att få för ditt ändamål.
Då kan du nog troligen använda din bälg. Montera det bakfram (finns grejor på E-by, platta med 39 mm gänga + omvänd monterings platta. För att inte få skakoskärpa så är en blixt i TTL läge med en diffusor framför bäst.
Fota i RAW så kan du få fram allt från neget/diat. Är det ett neg så vänder man bara kurvan i RAW så blir det pos.
Varför bakvänt?
 
Jag har fotograferat småbildsdia och negativ med bälg med min Pentax k100D i 8 år och senare även med min K5 och har ett E-Ikor 75 mm 4,5 förstoringsobjektiv monterat rättvänt. Jag är inte så rädd för vibrationer, jag har en reprotillsats som monteras på bälgen. Som belysning använder jag ett litet GePe ljusbord som står några cm bakom reprotillsatsen. Fronten på objektivet är svärtat med en spritpenna, och en tub av svart papper monterat som motljusskydd och allt ströljus från ljusbordet är bortmaskat.

Men ska jag fota av påsiktsbilder använder jag antingen ett 50 mm manuellt fokuserat normalobjektiv eller ett Tamron 90 mm makro av äldre modell eller ibland ett Sigma 17-70 inzoomat till ca 40 mm och nedbländat till 5,6, allt beroende på storleken på det som ska fotas av och hur lat jag är. 17-70 sitter ju vanligen redan på.
 

Objektivet är konstruerat för att "förstora". Ex ett småbilds-neg till 24x30 cm papper. Rakteknande och fint. I skala 1:1 spelar det kanske inte så stor roll då det ändå inte presterar på absolut max i den avbildingsskalan.I högre avbildning som du kanske senare kommer att använda det till, blir förhållandet bättre om det är bakvänt.
 
Objektivet är konstruerat för att "förstora". Ex ett småbilds-neg till 24x30 cm papper. Rakteknande och fint. I skala 1:1 spelar det kanske inte så stor roll då det ändå inte presterar på absolut max i den avbildingsskalan.I högre avbildning som du kanske senare kommer att använda det till, blir förhållandet bättre om det är bakvänt.
OK. Du menar att om jag skulle använda det till rent makro, som att fota ögat på en skalbagge, ska det vara bakvänt.
I mitt fall som har en 4:3 sensor bör det alltså vara bättre med rättvänt när jag avbildar ett 24*36 dia.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar