ANNONS
Annons

Hjälp mig med mitt fasta 50/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

tessa_84

Medlem
Hej!

Jag har en fråga om mitt fasta Nikon 50mm 1.8 objektiv.
Jag har precis börjat att fota i studio så jag köpte mig ett sånt. Men...
När jag fotar något svart så blir de en blå fläck mitt i. Jag har änrat ljuset och styrkan på blixtarna hit och dit men den är kvar. Och om jag byter objektiv till 18-55mm så syns de ingenting och blir fina bilder.
Är de nån som har haft samma problem?
Jag vill gärna ha alla tips jag kan få!
Jag laddade upp en bild så att ni ser vad jag menar.
Tack på förhand!

Bilagor

• DSC_01602.jpg
    DSC_01602.jpg
    7.9 KB · Visningar: 1,442
Hej Theres,

Hvis du kun kan se den blå plet når du bruger din 50 mm, og den er væk når du bruger andre objektiver, så er der en fejl i dit objektiv. Så jeg ville levere den tilbage til den forretning du har købt den i og få den byttet til et andet.

Hej!

Jag har en fråga om mitt fasta Nikon 50mm 1.8 objektiv.
Jag har precis börjat att fota i studio så jag köpte mig ett sånt. Men...
När jag fotar något svart så blir de en blå fläck mitt i. Jag har änrat ljuset och styrkan på blixtarna hit och dit men den är kvar. Och om jag byter objektiv till 18-55mm så syns de ingenting och blir fina bilder.
Är de nån som har haft samma problem?
Jag vill gärna ha alla tips jag kan få!
Jag laddade upp en bild så att ni ser vad jag menar.
Tack på förhand!

Helt klart ett fabriksfel på objektivet!
Har haft ett själv och det var inga problem.
Du har ju själv rett ut det genom att prova andra objektiv!

jag får samma fenomen när jag plåtar IR med mitt 50mm 1,8

Objektivet är så i vissa ljussituationer har jag läst.

Men det ska väl inte vara så utan IR filter.
Har du nåt filter på objektivet?

Annars skulle tro på fab.fel också då.

Om du har ett UV-filter på objektivet så bör du prova att ta bort det. Det som syns i din exempelbild ser ut som en reflex som uppstår på grund av ett filter med dålig (eller ingen) antireflexbehandling.

Får liknande fenomen med mitt 50 1,8. Upplever massor av reflexer osv.
Känns lite som ett måndagsexemplar och att man får leva med det, bara bökigt att reklamera det. Man får vad men betalar för, helt klart.

Känns lite som ett måndagsexemplar och att man får leva med det, bara bökigt att reklamera det. Man får vad men betalar för, helt klart.

Hmm, det lyder godt nok underligt. Jeg har selv 50 mm f/1.4 og har aldrig oplevet noget ligende - hverken med eller uden UV-filter. Jeg vil mene at uanset om det er et relativt billigt objektiv, så skal det stadig ikke gøre det. Med andre ord, det er en fabrikationsfejl.

Det kan vara ljuset från blixtarna som är av en sådan karaktär att det syns extra tydligt. Uppstår samma fenomen i dagsljus, utan blixt? Jag har väldigt svårt att förstå hur något "fabrikationsfel" skulle kunna orsaka detta.

Har fått samma fenomen när jag belyste genom paraplyet, när jag vände på blixt/paraplyet (reflekterande) så försvann det.
Notering: Avståndet blixt/paraply och objekt var ca 1,5-2 mtr.

Hvis pletten altid er samme sted (i midten) uanset om hvordan du har vinklet dit kamera i forhold til solen/lyset, så er det en fejl i objektivet.

Hvis du kan tage billeder (uden brug af flash) med solen i ryggen og pletten ikke er der, så er vi nok mere over i en kraftig flare. Hvis du i dette tilfælde stadig har pletten, så er det en fejl.

Jeg vil samtidig sige at jeg synes som flare, så ser den underlig ud og jeg har aldrig selv oplevet en ligende på mit (eller mine) objektiver.

det var bland det dummaste jag har hört, har du fel på en produkt har du rätt att byta den.
fast visst har man guldbyxor och skiter tusenlappar så är det kanske inte värt att reklamera det, å andra sidan hade man nog köpt ett 1.4 då.

Det kan vara ljuset från blixtarna som är av en sådan karaktär att det syns extra tydligt. Uppstår samma fenomen i dagsljus, utan blixt? Jag har väldigt svårt att förstå hur något "fabrikationsfel" skulle kunna orsaka detta.

nej de är bara när jag fotar i studion inga fela annars...

hej
Inget fel på ditt optik utan bara att vissa optik är mer känsliga för motljus än andra. se till att inte starkt ljus träffar linsen. Bilden på hunden hade ju väldigt starkt ljus. Skugga linsen så blir det nog bra.

Lars-Erik

Skit fina kort! Har du oxå fotat i studio?
Jag har prövat med de mesta men blåa pricken är kvar =(

Jo, jag har använt min 50:an i studio också. Fast, jag börjar tro att det har med dina blixtar att göra. När jag läser i din tråd och allt du testat. Dessutom, som nämnts tidigare, så har ju din hundbild ett ganska starkt ljus, mot vit bakgrund som pga ljuset verkar slå över lite. Fast om du testat "allt"...
Kunde kanske va värt att testa om du, bara för testet kör med den inbyggda blixten. Vad händer då?
Hoppas det löser sig!! /Peter-L

Jo, jag har använt min 50:an i studio också. Fast, jag börjar tro att det har med dina blixtar att göra. När jag läser i din tråd och allt du testat. Dessutom, som nämnts tidigare, så har ju din hundbild ett ganska starkt ljus, mot vit bakgrund som pga ljuset verkar slå över lite. Fast om du testat "allt"...
Kunde kanske va värt att testa om du, bara för testet kör med den inbyggda blixten. Vad händer då?
Hoppas det löser sig!! /Peter-L

Ja jag får testa lite mer och hoppas att jag kan få hjälp av nån som kan lite mer. Har nyss borjat...
Men en kompis har canon och har ett fast 50mm samma prisklass och de syns ingenting på hennes och hon har hållt på ett tag.
Tack för dina tips! =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar