Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig med min blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Hej,

Jag har problem att ta bilder med min blixt, en Sigma EF-500 DG Super med omnibounce. Är det meningen att man inte ska kunna använda ljusmätaren? Om jag kör på Av-läge så blir bilderna helt utbrända. Om jag kör i grönt läge så blir det bra bilder, men jag vill ju kunna använda Av. Om jag kör helt manuellt så blir det bra exponering i det ljus som jag testade i, om jag har 1/125 och 8.0.
Flyttar jag mig sen lite, så är det ju andra ljusförhållanden.

Jag vill kunna ta hjälp av ljusmätaren! Tips?

Vad händer utan den däringa Omnibouncen?

Prova att justera blixtljuskopensationen så blixten reducerar effekten, vilket kan göras med instellning på blixten och från menyer i vissa kameror.

Ljusmätaren mäter endast omgivande ljus och tar inte hänsyn till blixtljuset. Det är något blixten och kameran inbördes kommer fram till mängd blixtljus efter mätblixt.

När jag använder denna blixt ställer jag alltid kameran i manuellt läge och med hjälp av ljusmatren i kameran ställer in önskad exponering av det som inte är huvudmotivet och låter sedan kamera och blixt komma överens om blixtljusmängd i samband med exponeringen. Ibland ökar eller minskar jag blixtljuset med blixtljuskompensationensmöjligheten ikameran eller blixten.

Mathias, tänk på att kamerans ljusmätare som du ser i displayen inte har något som helst att göra med blixtexponeringen. Det du ställer in med bländare och slutartid är exponeringen för det befintliga ljuset. Sen doserar ttl-blixten ljuset automatiskt. Vill du påverka blixtens exponering gör du det med blixtexponeringskompensationen, eller genom att ställa blixten i manuellt läge (om det går på din Sigma) och ratta styrkan själv.

Hej !
Jag har Canon 300d och Canon speedlight 420. 420:n har inte manuella intällningar och går inte att redusera ljuseffekten. När jag använder Av eller Tv lägena så kompenseras inte för blixten, vilket funkar bra när man använder den som upplättning ute i solsken (exponeringskompesation på -1). Därimot kompenserar kameran för blixten i programläget (P). P funkar bra för det brukar bli ungifär bländare 3.5, slutare 1/60 och iso 200.

Mvh Erik !

Senast ändrad:
Jag är med på att kamerans ljusmätare bara mäter det befintliga ljuset. Men jag fattar inte riktigt hur TTL-funktionen fungerar. Om jag ställer bländare och slutartid för det befintliga ljuset, så blir det ju jättelång exponering, stor bländare och högt ISO. Smäller jag sen på med blixt, så blir det ju för ljust.

Jag är inte riktigt med på hur man går tillväga. Jag vill ju inte heller minska blixtens styrka med blixtljuskompensationen i kameran (10D) - jag vill ju utnyttja blixens kraftiga ljus till att få kortare slutartider, eftersom jag ska ta bilder inomhus med låg belysning och utan stativ. Men är jag då utelämnad till att köra på M-läge och ta en bild, kolla hur histogrammet ser ut, korrigera och ta en till bild? Låter omständligt...

Utan omnibounce blir ju ljuset hårdare - helt klart.

P-läget ! prova PROGRAM. Värden är inte perfekt.

Med blixt fryses rörelse i betydligt längre slutartider så i 1/60 s är allt fryst.

Mvh Erik !

MathiasT skrev:
Jag är med på att kamerans ljusmätare bara mäter det befintliga ljuset. Men jag fattar inte riktigt hur TTL-funktionen fungerar. Om jag ställer bländare och slutartid för det befintliga ljuset, så blir det ju jättelång exponering, stor bländare och högt ISO. Smäller jag sen på med blixt, så blir det ju för ljust.

Det är just där TTL-funktionen kommer in. Den stänger av exponeringen när det blivit "rätt".

Jag är inte riktigt med på hur man går tillväga. Jag vill ju inte heller minska blixtens styrka med blixtljuskompensationen i kameran (10D) - jag vill ju utnyttja blixens kraftiga ljus till att få kortare slutartider, eftersom jag ska ta bilder inomhus med låg belysning och utan stativ. Men är jag då utelämnad till att köra på M-läge och ta en bild, kolla hur histogrammet ser ut, korrigera och ta en till bild? Låter omständligt...

Det är i och för sig inget som hindrar att du ställer in exponeringen i Av, Tv eller M-läget på kortare tider, om det nu är tillräckligt ljust.
Men om du istället kör i Program-läget, P, så mäter kameran istället så att motivet blir rätt exponerat. Bakgrunden och miljön är då av underordnad betydelse.

Om jag tolkar frågan rätt vill du använda AV-läget för att själv kunna välja bländare. Det borde fungera ungefär likadant på alla kameror, men så här beter sig i alla fall min Eos 20D:

1. Jag monterar blixten på kameran och väljer AV.
2. Jag väljer vilken bländare jag vill använda.
3. Kameran ställer in slutartid så att bilden blir rätt exponerad med det befintliga ljuset.
4. Jag trycker på avtryckaren och TTL-automatiken gör att bilden blir rätt exponerad.

Det finns dock problem med detta scenario:

Om jag valt AV och bländare 8 i ett mörkt rum kommer kameran att välja en LÅÅÅÅÅNG slutartid (och säga åt blixten att lysa lagom länge). Detta är inget problem om kameran står på ett stativ, eller om jag vill ha konstiga rörelseeffekter i bilden.

Om jag valt AV och bländare 8 och det befintliga ljuset kräver en kortare slutartid än 1/250 sekund (eller vilken slutartid som nu är kortast på din kamera med blixtsynkronisering) så blir bilden överexponerad. Kameran känner alltså av att det sitter en blixt monterad, och vägrar att köra på kortare slutartid än den klarar.

Det kanske är en rörig förklaring, men jag hoppas att du förstår ungefär vad jag menar...

Jag skulle visserligen lika gärna kunna använda mig av Tv-läget.

Men hur är det med de här 1/60? Spelar det ingen roll om man använder kortare slutartid?

Vad jag vill uppnå är alltså en kort slutartid med så liten bländare som möjligt. Så visst, egentligen borde jag använda Tv, men jag brukar alltid köra i Av-läge och justera både tid och bländare genom att justera bländaren.

Visst spelar det roll med en kortare slutartid - för omgivningen som inte nås av blixtljuset. Likaså kan du ha en mycket lång slutartid i ett kolsvart rum. Du ställa in tiden på 10s och vilken bländare du vill, blixten kommer att frysa motivet och allt som inte nås blir svart. Blixten brinner på kanske 1/1000 sec eller snabbare. Du kan använda M-läget för det som du beskriver, kort slutartid och stor bländare (slutartider upp till 1/200sec, mer klarar inte kameran att synka). Använd exponeringsmätaren för att avgöra hur omgivningen blir exponerad (t.ex. ett steg underexponerad osv). E-ttl automatiken ska se till att huvudmotivet blir rätt belyst.

Här är en mycket bra faq på canons blixtar

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Jo, jag känner till den artikeln. Har tänkt att läsa den många gånger, men den känns för lång och omständig. Men det är kanske bara att bit ai det sura och sätta igång.

Men exponeringsmätaren blinkar ju på -2. Det går ju inte att gå lägre.

Gröna läget fungerar som sagt bra, och då väljer kameran ISO 100, 1/60 och f/4.5, men jag vill kunna öka ISOn till kanske 400 och få ner tiden. Problemet är att jag ju annars får rörelseoskärpa.

Men jag ska testa att plåta lite i P-läge.

Fler tips nån? :)

MathiasT skrev:
Jo, jag känner till den artikeln. Har tänkt att läsa den många gånger, men den känns för lång och omständig. Men det är kanske bara att bit ai det sura och sätta igång.

Fler tips nån? :)

Jupp! Ta dig i kragen och sätt igång och läsa! Latheten är fotografens värsta fiende!

Säger jag som aldrig orkar ta med mig reflektorn eller fälla upp stativet... för att sedan komma hem och se att bilderna blivit oskarpa eller för mörka i vissa partier.

Den tid det tar att läsa tar du igen på den tid du slipper fippla med alla rattar och reglage när du väl vet vad du gör! :eek:)

Hej!

Jag tycker det allra enklaste när man fotograferar med blixt är att ställa kameran i M-läge. Jag brukar beroende på hur ljus omgivningen är köra mellan 1/20 och 1/60 sekund. Bländaren brukar jag ha vid 4.5. Sen låter jag helt enkelt TTL-automatiken arbeta för att göra exponeringen korrekt. Hur enkelt som helst.

//Uffe

MathiasT skrev:

Bländaren styr blixtexponeringen, alltså hur ljust det som träffas av blixten skall vara, slutartiden styr bara exponeringen av det befintliga ljuset. Vill du "blixtra försiktigt" så måste du ställa in blixtkompensation, men jag har ingen aning om hur man gör det på dina grejor, eller stänga av all automatik på både kamera och blixt och köra helmanuellt. Helmanuellt ställer man in bländare efter blixtens styrka och avstånd till objektet i förhållande till ljuskänslighet (iso), blixtkompenseringen sköts då med bländaren. Tiden ställer man endast in för att reglera mängden befitligt ljus, men se upp för skakningsoskärpa på bakgrund och ljuspunkter i motivet.

ANNONS