ANNONS
Annons

hjälp mig IGEN?! någon?

Produkter
(logga in för att koppla)
kom igen!
kör Neat Image om du vill blåsa upp dina bilder.
din utrustning duger!
kör på, tacka ja!
det här kan ju leda vidare till hur kul grejer som helst!!

Pavel du velar för mycket, ring upp dem och kör med öppna kort, du har inget att förlora!

Du har fått jättebra råd av alla i denna tråden!
Det är trist att se folk sabba sina chanser för att de inte vågar...

Hälsningar
Alex

Sande skrev:
Pavel du velar för mycket, ring upp dem och kör med öppna kort, du har inget att förlora!

Du har fått jättebra råd av alla i denna tråden!
Det är trist att se folk sabba sina chanser för att de inte vågar...

Hälsningar
Alex

Jag har redan mailat de :)

Att ringa när jag väl bestämde mig var för sent (kl 18) ;)

ey

Fick ett svar nu:

Det är så här att jag skulle vilja att du skickade ett prov på en "matbild".
OBS! Helst EPS-fil. För vi får oftast beställningar från restauranger som vill ha matbilder uppe på deras ljusskyltar.

Jag har ingen beställning till dig nu, för jag måste först se på bilden och kolla hur bra upplösning den har. För ibland måste vi förstora den till 1x1m. Då måste den se lika fräsch ut som innan förstoringen.

Hoppas det går bra.
Jag hör av mig så fort du skickat provet och jag har tittat på den!

Kör ett par testskott med din kamera & om du vill att det ska bli riktigt bra så hyr du en hasselbladare & kör ett par rullar med kringliggande inställningar.

Borde inte det räcka kvalitetsmässigt ?
vad jag vet så kan man köra upp iso 100 mellanformat i 2x2 meter om det är skarpt.

Lycka till.

Ps.
Jag har också jättesvårt att bestäma mig för om jag räcker till när det väl gäller.
...men det har jag gjort hittills.

Vad tycker ni här då? ---->

Kan du skicka en prisuppgift vad det skulle kosta om det ska tas 10 matbilder.

Vad tar du för resan?

--
mvh
XXX
Grafisk Designer
Perfect Knowledge AB

he he, beror väl på vad det ska vara för matbilder och var de ska tas.

En fotograf som vi anlitade i min ungdom var (är?) en mycket duktig matfotograf, han for ofta till meriterade restauranger i Frankrike o plåtade föda, det gjorde han inte helt gratis. Att plåta mat så det ser aptitligt ut är en särskild konst.

God mat var grädde på moset *s*

KGS skrev:
he he, beror väl på vad det ska vara för matbilder och var de ska tas.

En fotograf som vi anlitade i min ungdom var (är?) en mycket duktig matfotograf, han for ofta till meriterade restauranger i Frankrike o plåtade föda, det gjorde han inte helt gratis. Att plåta mat så det ser aptitligt ut är en särskild konst.

God mat var grädde på moset *s*

De ska tas på plats, d v s Helsingborg.

Har du någon av de "officiella" prislistorna (t ex BLF). Jag tror att de tar upp även ersättning för reskostnader och -tid. BLF's lista kostar en hundralapp, kan beställas på deras hemsida (http://www.blf.se/) och levereras kvickt. Känns som det kan vara dags att börja kika på sådana grejor :eek:)

Lycka till hur som helst!

okej, räkna ut din självkostnad för resa o uppehälle, dubbla den och ange en skälig timpenning vad det nu kan vara i sammanhanget. Eller så ger du dem ett fast pris o tar eventuell dålig timpenning som "lärpengar". Men då borde du först ta reda på lite mer för att kunna beräkna tiden.

Det är inte lätt att förutse hur lång tid uppdraget kommer att ta. Om allt är upplagt o klart för fotografering när du kommer kanske det går hyfsat fort, men om du måste vänta medan maten fixas o läggs upp så kan det ta lång tid.

Mat ska väl fotas medan den är någorlunda "färsk" på tallriken, då ser den som mest aptitlig ut, men det där vet du säkert bättre än jag.

I vilket fall låter det som ett spännande uppdrag o eftersom du vill ägna dej åt foto så är det bara att gratulera!

KGS skrev:
okej, räkna ut din självkostnad för resa o uppehälle, dubbla den och ange en skälig timpenning vad det nu kan vara i sammanhanget. Eller så ger du dem ett fast pris o tar eventuell dålig timpenning som "lärpengar". Men då borde du först ta reda på lite mer för att kunna beräkna tiden.

Det är inte lätt att förutse hur lång tid uppdraget kommer att ta. Om allt är upplagt o klart för fotografering när du kommer kanske det går hyfsat fort, men om du måste vänta medan maten fixas o läggs upp så kan det ta lång tid.

Mat ska väl fotas medan den är någorlunda "färsk" på tallriken, då ser den som mest aptitlig ut, men det där vet du säkert bättre än jag.

I vilket fall låter det som ett spännande uppdrag o eftersom du vill ägna dej åt foto så är det bara att gratulera!

Har fått även tipset att ta betalt per bild och då runt 1000 kr per bild och då även angett det till honom.

Men han kanske vill ha nån slags "mängdrabatt"?

popboydeluxe skrev:
Då vet jag alltså att jag är ett riktigt "tjackluder" när jag säljer mig för det priset =)

Ska jag ge honom mängdrabatt?

Alltså, om du tar det priset vitt går du knappt runt. Så svaret på den frågan blir nog nja. Du får ju räkna med att du kan behålla högst en femhundring av din tusing där och för femhundra får man inte många timmars kvalificerat jobb.

Men du, alltså, du har fått en jättechans som du ska nappa på. Börja med att beställa prislistorna från t ex SFF och BLF så får du lite idéer. Ditt pris per bild är jämfört med dem MYCKET lågt.

Tänk också på att du kommer kunna ha det svårt att höja arvodet mycket mot denna kund när ni väl gått in i ett samarbete.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar