Annons

Hjälp mig i mitt velande, objektivfråga.

Produkter
(logga in för att koppla)
En blixt kan vara en bra investering. 5D MKII:an har ju ingen inbyggd sådan.


Jag vet, vilken blixt är att rekommendera till den? Sitter just nu och läser men jag har alltid kört utan blixt tidigare, men vill såklart ha en extern så jag kan spinna vidare på min hobby.
 
Jag gick nyss över till Nikon D90 (från KM/Sony), ÅNGRAR mig. Kränger det och ställer mig i kö på Canon 5D II:an...

Men jag undrar vad jag har mest nöje av (till att börja med), vad tror ni...

- Canon EF 24-70/2,8 L USM
- Canon EF 50/1,2L USM eller ljussvagare varianter

Fotar mestadels porträtt (familj, bekanta, husdjuren). Mot sommaren kommer jag satsa på telezoom, ska testa min kusins utrustning snart dock har hon inget av ovanstående i sin väska och det låter mest intressant.

Är som sagt inte så haj på Canon annat än att jag väljer att köra på det nu då jag valt att gå upp i fullformat.
När man läser tråden så vet jag inte VAD DU inte gillade.
Jag vet inte VAD DU söker.

Med den historiken så tror jag inte att du blir nöjd, oavsett vad du väljer.

Det låter mest som att ngn har för mycket pengar som man vill förbruka.
 
När man läser tråden så vet jag inte VAD DU inte gillade.
Jag vet inte VAD DU söker.

Med den historiken så tror jag inte att du blir nöjd, oavsett vad du väljer.

Det låter mest som att ngn har för mycket pengar som man vill förbruka.

Nej jag har inte mkt pengar vilket tråden inte handlar om ;)
Om man sparar flera år har man pengar att uppgradera sig.

Jag har iaf gjort min beställning nu, tack alla för hjälpen :)
 
Min grunduppsättning jag klarar nästan alla bilder med är 24-70 samt 70-200 f4is.
Den kombon täcker det mesta o ger tillräckligt bra bildkvalitet i dom flesta fall.
Om du ska plåta mycket interiör så kan en bra vidvinkeln vara bra.Canons 16-35 fungerar i dom flesta fall men är inte i toppklass överlag.Det som är bra med 24-70 är att den är allround du kan ta snygga matbilder med relativt kort skärpedjup samt den är bra till porträtt, resefoto etc. Och 70-200 f4is är ungefär lika skarp som min 70-200 2,8is men betydligt lättare samt mindre flarebenägen.Rom byggdes inte på en dag så mitt råd är börja med en grunduppsättningen fyll på efter tiden när du vet vad du behöver.
 
Vad Beställde du Johanna?

5D Mk II, batterigrepp, blixt, 24-70/2.8 sen ska jag köpa 70-200/4 begagnat och några fasta men ska prova först hur dom blir på fullformat. Jag kommer köpa Macro (100) till våren.... antar det kan funka bra som porträttlins också.... Sen får jag kika vidare vad jag känner behov av :) Är nyfiken på fast tele och fasta brännvidder över lag... :)

Om man är envisoch sparar 5000 kr i mån i 2 år har man ganska mkt kamerapengar att röra sig med :)

/Johanna
 
EF-35/f1.4 L och den nya EF-24/1.4 L kanske vore något att fundera på om du gillar primes, jag tycker precis som du att det är roligare att fota med primes, och någon av dessa skulle absolut finnas i min kameraväska om jag vore Canon ägare.

/kent
 
EF-35/f1.4 L och den nya EF-24/1.4 L kanske vore något att fundera på om du gillar primes, jag tycker precis som du att det är roligare att fota med primes, och någon av dessa skulle absolut finnas i min kameraväska om jag vore Canon ägare.

/kent

Kommer absolut kika på dessa :)
 
Så här har jag valt till min kameraväska:

50/1.4. Kompakt, ljusstark, allround och skarp om undviker 1.4 och kanske 1.6. Alltid med på resan, kanske som enda objektivet.

100/2.8 Macro. Kompakt och superskarp, macro och porträtt i samma sköna lins.

70-200/4L IS. Kompakt, superskarp, zoom och IS. Vad mer kan man begära?

Har valt bort (=sålt) 85/1.8 och 135/2L som båda är kanon men jag klarar mig utan. Och har faktiskt aldrig saknat dem.

Har även 16-35/2.8L (version 1) som ersatte min 17-40/4L. Ganska nöjd men endå inte riktigt. Inte säker på att 16-35 II är mycket bättre men jag kommer nog att byta till den i alla fall.

Har aldrig varit sugen på 24-70L och 24-105L, för tunga och klumpiga och tveksam till deras prestanda vs. pris. Är dock sugen att testa nya Sigma 24-70/2.8 HSM när den kommer, måste dock vara 100% skarp och 100% autofokus för att stanna i väskan.
 
Så här har jag valt till min kameraväska:

50/1.4. Kompakt, ljusstark, allround och skarp om undviker 1.4 och kanske 1.6. Alltid med på resan, kanske som enda objektivet.

100/2.8 Macro. Kompakt och superskarp, macro och porträtt i samma sköna lins.

70-200/4L IS. Kompakt, superskarp, zoom och IS. Vad mer kan man begära?

Har valt bort (=sålt) 85/1.8 och 135/2L som båda är kanon men jag klarar mig utan. Och har faktiskt aldrig saknat dem.

Har även 16-35/2.8L (version 1) som ersatte min 17-40/4L. Ganska nöjd men endå inte riktigt. Inte säker på att 16-35 II är mycket bättre men jag kommer nog att byta till den i alla fall.

Har aldrig varit sugen på 24-70L och 24-105L, för tunga och klumpiga och tveksam till deras prestanda vs. pris. Är dock sugen att testa nya Sigma 24-70/2.8 HSM när den kommer, måste dock vara 100% skarp och 100% autofokus för att stanna i väskan.

Tack för ditt svar, ja ett 50 mm och macrot kommer jag absolut skaffa.... och även samma telezoom. Jag hade på mitt KM-system mest Tamron 28-75/2.8 på men även 50mm/1.7 nu blir det ju annorlunda med fullformat men ett normalzoom tror jag alltid är bra att ha :)
mitt 50mm hade jag på min analoga systemkamera och det användes nog absolut mest av de linser jag hade då. Så jag gissar det blir favoriten även med 5D Mk II.
 
I mina ögon verkar det lite konstigt att byta till ett FF-system -- och helt avstå från allting som öht liknar vidvinkel. Men om man byter ut 50-an mot motsvarande 35a så får man ju den klassiska uppsättning som "alla" hade till sina Nikonhus för 30 år sedan. (Dvs innan det fanns användbara zoomobjektiv.)

Vill nästan hålla med, med undantag av att jag gärna vill ha 50mm också då den gluggen väldigt ofta sitter på huset.

Jag använder följande gluggar i fallande ordning: 50, 35, 60macro, 85, 135. Jag har även en 70-200 som sitter på då gatufoto på folk o fä från stillasittande platser som ute-kafeer, eller då "läktarfoto" från dotterns danstävlingar är aktuellt.

Skaffar man sej ljusstarka fasta kan denna test vara till nytta så man verkligen vet sej köpa gluggar där största bländaren blir fullt användbar.
Men se upp, Lita inte blint på ett sådant här test då "surkart" kan leta sej in overallt.

http://www.the-digital-picture.com/...Comp=115&CameraComp=453&SampleComp=0&Lens=121

/K
 
Erik jag förstår inte meningen med dina inlägg, vad spelar det för roll hur mycket en eller en annan lägger ner på sin kamera utrustning eller vad det än gäller? Var personen i frågan Johanna får sina pengar ifrån är totalt ointressant och på inget sätt ska hon behöva känna att hon ska stå till svars för någon över sina beslut, hon är 28 år gammal och kan själv bestämma över sin ekonomi.

Tycker din typ av inlägg är nervärderande som sänker klimatet i forumet.
 
Johan, se det som att jag är den som försöker dämpa... köplusten.
Så att man inte en dag har kastat in massor av pengar i ngt man egentligen inte ville för att man fick rådet att ta på de stora spenderarbyxorna.

För självklart vet jag att jag inte styr Johanna.

Jag har inte frågat Johanna var hon får sina pengar ifrån, förstår inte var du får det ifrån Johan.

Men jag är däremot imponerad av ATT hon lägger undan 5 i månaden.
 
Johan, se det som att jag är den som försöker dämpa... köplusten.
Så att man inte en dag har kastat in massor av pengar i ngt man egentligen inte ville för att man fick rådet att ta på de stora spenderarbyxorna.
Varför ska du göra de? Det är ingen i tråden som har gett henne rådet att göra det utan hon skriver i sitt anförande att hon vill gå på fullformat och ger exempel på gluggar hon har kikat på. Men håller absolut med dig i allmänhet. Frågar någon tex efter en glugg i en prisklass ska man inte ge rådet "köp den här istället som är dubbelt så dyr" men gärna något guldkorn som ger nästan samma prestanda för mindre peng. Samtidigt ska man inte ge falska förhoppningar om det går att få de önskade egenskaperna för vad trådskaparen är max villig att betala fast det inte är möjligt.

Jag har inte frågat Johanna var hon får sina pengar ifrån, förstår inte var du får det ifrån Johan.
Det har du inte direkt men indirekt så känner hon ett behov att svara då du frågesätter hennes prioteringar:
När man läser tråden så vet jag inte VAD DU inte gillade.
Jag vet inte VAD DU söker.

Med den historiken så tror jag inte att du blir nöjd, oavsett vad du väljer.

Det låter mest som att ngn har för mycket pengar som man vill förbruka.
Bara föratt hon inte vet exakt vad hon vill ha så har hon "för mycket pengar" för att köpa en semipro kamera. Då kommer hon mycket riktigt att känna behov att förklara sig efter ditt påhopp, vilket hon också gör:
Nej jag har inte mkt pengar vilket tråden inte handlar om ;)
Om man sparar flera år har man pengar att uppgradera sig.
Vilket hon absolut inte ska behöva göra. Var nära att skriva redan efter ditt första inlägg men hoppade över de, Johanna svarade själv och jag tycke att var lika att släppa de.

Men sedan fortsätter du att frågesätta henne utan att hon på något sätt har förtjänat de.
...men det innebär ju inte att man bör spendera allt på förbrukning & hobby.
Förstår inte meningen, var glad för henne istället. Hon har köpte en fantastisk kamera, som hon säkert kommer fånga massa fina bilder med.
Mvh Johan
 
Senast ändrad:
Men håller absolut med dig i allmänhet.

Men sedan fortsätter du att frågesätta henne utan att hon på något sätt har förtjänat de.

Förstår inte meningen, var glad för henne istället. Hon har köpte en fantastisk kamera, som hon säkert kommer fånga massa fina bilder med.
Mvh Johan
Tack för det

hmmm det har du rätt i... Förlåt för upprepningen av ifrågasättandet Johanna. Det var inte snällt av mig.

Ja jag hoppas verkligen att Johanna har hittat det hon söker.
 
Johan, se det som att jag är den som försöker dämpa... köplusten.
Så att man inte en dag har kastat in massor av pengar i ngt man egentligen inte ville för att man fick rådet att ta på de stora spenderarbyxorna.

För självklart vet jag att jag inte styr Johanna.

Jag har inte frågat Johanna var hon får sina pengar ifrån, förstår inte var du får det ifrån Johan.

Men jag är däremot imponerad av ATT hon lägger undan 5 i månaden.

Jag lägger undan betydligt mer än 5 i månaden.

Och nej jag behöver inga moralkakor eller annat än förslag på trevliga Canongluggar :) För det var det trådstart handlade om :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.