Annons

Hjälp mig - filmat med systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

new_options

Aktiv medlem
Jag har inte hunnit leta igenom hela forumet om det finns liknande frågor - förlåt, men jag känner mig lite desperat för tillfället

För en vecka sedan köpte jag en ny kamera som kan filma. Idag drabbades Karlskrona av en större brand och då invigde jag filmandet. So far so good

Men... Hur redigerar jag filmen nu när den är övertankad till datorn?

Några tips?

Det underlättar ohyggligt mycket om du:

1: Berättar villen kamera du har

2: Berättar vilket operativsystem du kör på datorn

Hur som helst så behöver du ett redigeringsprogram. Det finns en uppsjö för olika datorplattformar, både sådana som kostar och sådana som är gratis.

Skaffa ett filmredigeringsprogram...

Nu vet jag inte vad du har för en kamera eller vad du har för en dator. Till kameran följde ett antal CD.skivor där kan det finnas ett program. Om inte så beroende på vad för dator du har fins det oftast progem i den, windows har oftast ett standard program som heter movie maker. Har du en Mac så finns programmet iMovie i din dator. Adobe premier är annars ett mycket bra program men ganska avacerat om du aldrig redigerat film. Detta får du köpa, annars kan du googla på filmredigering så får du säker tusen träffar.

Mvh Claes

Adobe premier eller Sony vegas.
Finns även konsumentversion som inte kostar skjortan.

Finns även opensource (fria) alternativ, men kommer inte ihåg namnet på rak arm just nu.

Oj ja så går det när man har bråttom...

Kameran är en Pentax K-x och på datorn har jag Vista Home premium

På Vista kan du ev. använda medföljande Windows Movie Maker (WMM) som slutade utvecklas av Microsoft då Windows 7 med Windows Live Movie Maker (WLMM) kom. Frågan är om ditt format fungerar med WMM?
Sista WMM, 2.6 har timline vilket WLMM saknar.
Satt just och läste denna review i jakt på andra alternativ till Windows än Adobe Premiere eller Sony Vegas. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar