Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig förstå min 10D med Blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

dantesinferno

Ny medlem
Som relativt nybliven ägare av en 10D har det dykt upp några frågor som jag har svårt att läsa mig till eller iaf förstå från handbloken och undrar om någon kunde ge mig lite svar.


1. När använder jag A-DEP läget?

2. Med kameran inställd på AV läget och fotograferar i låg belysning vill kameran givetvis ställa in en lång slutartid för att få rätt exponering. I exemplet 0.5sek, men om jag fäller upp den inbyggda blixten eller sätter på min Metz 54Mz-3 så minskar den exponeringstiden till 1/4sek för samma ljusförhållande.

1/4 sek är fortfarande på tok för lång för att få skakfriabilder. Frågan är varför kameran ställer in en så lång exponeringstid då den med blixten utan problem skulle kunna ta rätt exponerade bilder med betydligt snabbare slutartider?


3. Ställer jag kameran i M läget och gör samma sak som ovanstående får jag enligt kamerans exponeringsmätare en rätt exponerad bild utan blixt vid 0.5 sekunder.

Med blixten igång och med en slutartid på 1/125 (som inte borde vara några problem) visar exponeringsmätaren att bilden kommer att bli väldigt underexponerad.

Kollar jag sedan på den tagna bilden så är den snarare överexponerad och en slutar tid på 1/180 (dvs ännu mera underexponerad enligt kameran) hade passat bättre.

Så frågan är hur vet jag vilken slutartid jag ska välja i M läget (då exponeringmätaren i kameran alltid visar att bilden blir underexponerad). Och varför visar den det, med E-TTL borde väl blixten o kameran gemensamt kunna avgöra och visa korrekt vad exponeringen kommer att bli med de inställningarna?


4. Jag har läst på andra forum att folk ställer om sin funktions/hoppknapp så att den kör FE istället for * knappen som normalt. Vad är meningen med detta? Ar det för att man fortfarande ska kunna låsa exponeringen utan blixt AE fast blixten är uppe/sitter på? Och med hoppknappen göra FE. Annars gör den alltid FE med * om blixten är igång ? Behöver en förklaring på de praktiska skillnaderna..

FE vilket ska ju ge en kort blixt för att mäta exponeringsförhållandet med blixt. Själv märker jag ingen skillnad på de tagna bilderna med eller utan FE. Gör jag något fel eller hur ska FE användas?


Jag kör E-TTL i alla lägen, Canon 24-85, 3.5 USM


Hoppas frågorna är något vettiga . Det är iaf vad jag har kvar att förstå rent tekniskt efter 5 veckor med kameran.
 
Hej detta var inte helt lätt att svara på, jag gör ett försök i alla fall.

>1. När använder jag A-DEP läget?

A-DEP använder du när du har 2 punkter som du vill ha focus på. T.ex om du har 2 personer som står olika långt från kameran. Då tar du först och riktar kameran på den första personen och focuserar sen mot den andra och focuserar. Kameran kommer sen räkna ut vilken bländare som behövs för att få ett skärpedjup som täcker båda personerna.

2. Detta måste vara ett 10D fenomen. Har inte upplevt det på någon annan canon kamera. På vanliga canon kameror så väljer kameran exponering helt utan att ta hänsyn till blixten i AV läget.

3. Har tar kameran ingen hänsyn till blixten alls när den mäter. E-TTL är ingen magisk mätning, den bara mäter blixtljuset lite bättre än vanlig TTL. Att bliden blir överexponerad beror säckert på att blixten överexponerar lite. Testa att ställ ner den 1/3 steg.

4. Ingen aning.
 
1. Aldrig. Den är tämligen värdelös, till skillnad från Canons lite äldre Dep (utan A). A-DEP funkar inte som martin säger. Det är den lite äldre DEP som funkar så. A-DEP gissar själv med fokuspunkternas hjälp vilket som kameran tror du vill ha inom skärpeområdet. Bra va? Inte alls..

2. Nej, den ska inte ändra sig, då har du förmodligen rört kameran och inte mätt ljuset på samma ställe. Min 10D väljer inte en annan tid, oavsett om det är med den interna blixten eller min externa.

Kameran tar ingen hänsyn till blixten i AV-läget. Ljusmätaren mäter på det befintliga ljuset. Detta hindrar inte dig från att ställa upp slutartiden till lite snabbare, på bekostnad av att omgivningen runt huvudmotivet blir lite mörkare.

3. Precis samma sak som i AV-läget. Kameran ljusmätare struntar i blixten och mäter det befintliga ljuset. Att dina bilder blir överexponerade ändå kan bero på att Metzen kanske inte är fullt kompatibel (den kanske bara krämar på allt vad den orkar i M-läget)
Jag har inga problem med min Sigma-blixt i M-läget (inte för att det kanske hjälper dig).

4. Om du menar FEL (Flash exposure lock), så är det nog så att många väljer att ha sin AF på * och AE-låset/ej AE-lås på avtryckaren (som jag). Då kan man inte ha FEL på * också.
 
jag har själv en 10D och en Metz 54Mz-3. Jag har inte riktigt heller fått det att fungera tillfredsställande med E-TTL. Däremot tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt att köra kameran i "M"-läge och blixten på "A"(och samtidigt låta blixten underexponera 2/3 steg). Det har tidigare surrats en hel del på dpreview om att SCA-adaptern (SCA 3102 M2) inte är helt kompatibel med kameran, men det skulle tydligen komma en uppgradering, men det har jag fortfarende inte sett någonting om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.